افسردگی چیزی فراتر از احساسات منفی است، وقتی احساسات منفی ما پریشانی و ناراحتی قابل توجهی برایمان ایجاد می کنند یا باعث اختلال در عملکرد منظم زندگی مان می شوند، می توان گفت که این احساسات نشانه ای از وجود یک اختلال روانی احساسی مثل افسردگی هستند.

علائم افسردگی چیست؟ | تفاوت افسردگی با غم و اندوه را بشناسید

افراد زیادی در سراسر جهان با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. شاید شما هم جزو کسانی باشید که چندین و چند بار علائم افسردگی را تجربه کرده اند. حالا این سوال پیش می آید که چطور باید بفهمیم دچار افسردگی شده ایم و این عارضه روی ما تاثیر گذاشته است؟ مطلب امروز ما را بخوانید تا به جواب همه سوالاتتان درباره افسردگی برسید.

آگاهی از علائم افسردگی

با توجه به اینکه افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روحی در تمام دنیاست، احتمال اینکه شما یا یکی از نزدیکانتان دچار آن شده باشد زیاد است. آگاهی از علائم و نشانه های افسردگی اولین قدم برای فهمیدن این مساله است که آیا این دوره موقت و گذراست یا می تواند مساله جدی و وخیمی باشد و نیاز به مراجعه به یک روانپزشک خوب خواهید داشت.

افسردگی چیست؟

گاهی اوقات تجربه برخی احساسات منفی مثل غم، بی علاقگی یا خستگی کاملا نرمال و طبیعی است. این احساسات بخشی از طبیعت زندگی همه ما هستند و با اینکه احساسات ناخوشایندی هستند؛ ولی باید به خاطر مزایا و نقششان در عملکرد عاطفی ما قدردانشان باشیم.

معمولا احساس غم و اندوه در واکنش به یک مساله ناراحت کننده اتفاق می افتند؛ مثلا وقتی عزیزی را از دست می دهیم، دچار استرس و تنش می شویم و یا با افراد محروم و تهیدست احساس همدلی می کنیم دچار چنین احساساتی می شویم. در چنین مواقعی، علی رغم تجربه این احساس غم و اندوه، باز هم می توانیم راحتی و لذت را در چیزهایی که دوستشان داریم پیدا کنیم. احساس غم و اندوه گذرا و سازگار است.

تفاوت غم و اندوه با افسردگی

افسردگی چیزی فراتر از احساسات منفی است. وقتی احساسات منفی ما پریشانی و ناراحتی قابل توجهی برایمان ایجاد می کنند یا باعث اختلال در عملکرد منظم زندگی مان می شوند، می توان گفت که این احساسات نشانه ای از وجود یک اختلال روانی احساسی مثل افسردگی هستند.

وقتی فردی به افسردگی بالینی مبتلا می شود نمی تواند هیچ دلیل خاصی برای احساسات منفی و گوشه گیری اش پیدا کند. در چنین شرایطی او درباره هر چیزی احساس ناامیدی می کند و هیچ تمایلی برای انجام فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می برده نشان نمی دهد.

علائم و نشانه های افسردگی

افسردگی اصطلاح کوتاهیست که برای توصیف اختلال افسردگی عمده استفاده می شود. این اختلال با حداقل دو هفته مالیخولیای مداوم، ناامیدی و بی علاقگی نسبت به چیزهایی که فرد قبلا از آنها لذت می برده مشخص می شود. علائم افسردگی بسیار زیادند؛ اما قرار نیست فرد مبتلا به این اختلال همه این علائم را تجربه کند.

1-علائم رفتاری افسردگی

اغلب اوقات اولین نشانه های افسردگی در رفتار فرد ظاهر می شوند. بسیار مهم است که به علائم رفتاری افسردگی توجه کنید؛ به خصوص اگر این علائم برای چند هفته ادامه داشته باشند.

مواردی که باید حواستان به آنها باشد عبارتند از:

  • تغییر در الگوی خواب
  • بی علاقگی نسبت به مسائل و مواردی که قبلا از آنها لذت می بردید و دوستشان داشتید
  • کناره گیری از تعاملات اجتماعی
  • افزایش سوء مصرف مواد مخدر و به خصوص افزایش مصرف داروهای تجویز شده یا الکل

بی علاقگی نسبت به مسائل و مواردی که قبلا از آنها لذت می بردید و دوستشان داشتید

یکی از معیارهای لازم برای تشخیص بالینی افسردگی، بی توجهی و عدم لذت بردن از علایق یا فعالیت های معمول است. این علامت خاص افسردگی بسیار شایع است و برای کسانی که قبلا از خیلی چیزها لذت می بردند ناراحت کننده و ناخوشایند می باشد.

اغلب اوقات همین عدم وجود لذت و علاقه است که اعث می شود افراد از زندگی روزمره خود جدا شوند و از آن کنار بکشند. این اتفاق روی انگیزه و خلاقیت ما تاثیر منفی می گذارد و باعث می شود احساس بی هدفی و انگیزه بودن کنیم.

کناره گیری از تعاملات اجتماعی

وقتی روحیه و خلق و خوی خوبی نداشته باشیم و علائم افسردگی را تجربه کنیم، احساس می کنیم دلمان نمی خواهد با دیگران وقت بگذرانیم یا به فعالیت های اجتماعی بپردازیم. متاسفانه انزوا و تنهایی جزو شاخص های ضعف سلامت روان هستند و علائم افسردگی را تشدید می کنند.

تحقیقات نشان داده است که انزوا باعث افزایش واکنش مغز به استرس می شود و با بالا بردن التهابات علائم افسردگی را بدتر می کند. در مقابل، ارتباطات و تعاملات اجتماعی نتیجه معکوس دارند و به ما کمک می کنند احساس امیدواری بیشتری داشته باشیم. / سالم زیبا

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید