اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور گفت: آنهایی که دنبال مبارزه با فساد هستند یک نوعش، مبارزه با مصادیق فساد است.

لزوم انجام اقدامات ریشه‌ای در مبارزه با فساد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری طی سخنانی در مراسم رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور که در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برگزار شد، با بیان اینکه عده‌ای که پای مبارزه با فساد هستند در زندگی شخصی و کاری شان اهل مبارزه با فساد بودن را هم نشان می‌دهند، گفت: آنهایی که دنبال مبارزه با فساد هستند یک نوع اش، مبارزه با مصادیق فساد است؛ همین کارهایی که قوه قضاییه انجام می‌دهد و مشخص می‌شود که این فرد فساد کرده یا پولی از بیت‌المال گرفته خورده و غارت کرده است که باید با آن به‌شدت برخورد شود.

وی افزود : باید کار ریشه‌ای در مبارزه با فساد انجام شود. اخیرا در جلسه پیشگیری از فساد که در قوه قضاییه برگزار شد گفتم رهبری در سال ۱۳۸۰ فرمان مبارزه با فساد را به سران سه قوه صادر کرد که جزو فرمان های خیلی مهم است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه عده ای تنها حرف مبارزه با فساد را با هدف بدنام کردن دیگران می زنند، تصریح کرد: باید لکه ننگ فساد را از دامن نظام جمهوری اسلامی ایران پاک کرد. در این زمینه از اقدامات رییس قوه قضاییه قدردانی می کنم.

وی افزود: اقدام ویژه ای که برای مقابله با فساد باید انجام داد تا این اتفاق رخ ندهد، این است که گلوگاه ها و امضاءهای طلایی فساد آور را شناسایی و برخورد کنیم.

جهانگیری با اشاره به فرمان رهبری و تاکید ایشان به برخورد با فساد در هر سطحی، یادآور شد: این سوال را همین جلسه اخیر در قوه قضاییه مطرح کردم که ما به عنوان کسانی که قرار است از وقوع فساد پیشگیری کنیم، آیا از آن زمان تا کنون میزان و تعداد مفاسد را کمتر ساخته‌ایم؟ حتماً یک جای کار گیر و مشکل دارد یا اینکه ما در مبارزه با فساد صادق نیستیم و یا در مبارزه با آن اشتباه می‌کنیم. به جای اینکه شمشیر را از طرف صحیح بزنیم به طرف دیگر وارد می‌کنیم.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: چون با یکی مخالفیم، برخورد می‌کنیم اما از کنار دیگری عبور می‌گذریم. به هر حال نتیجه عملکرد ما، نتیجه عکس داده است و باید این مشکل را برطرف کرد. راه مقابله با فساد، شفافیت و قرار گرفتن همه چیز در اتاق شیشه‌ای است تا خود مردم ناظر بر همه چیز باشند.

جهانگیری با بیان اینکه مجلس هنوز لایحه شفایت را اعلام وصول هم نکرده است، گفت: گاهی لایحه وصول می شود، اما در صحن مطرح نمی شود، ولی جالب است که لایحه شفافیت هنوز حتی اعلام وصول نشده است. لایحه تعارض منافع نیز که عمدتا به مدیران قوه مجریه باز می‌گردد هم معطل مانده است.

وی با بیان اینکه مدیران دولتی و غیردولتی که در موضوعی منافع دارند نباید تصمیم گیری کنند، اظهار کرد: این‌جور کارها، کارهای ریشه‌ای و بنیادی برای مقابله با فساد است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ان‌ جی‌ او ها و رسانه‌ها ابزار  آشکار کردن فساد هستند، ادامه داد: یکی از مهمترین روش‌ها برای مبارزه با فساد،‌ ایجاد دولت الکترونیک و سامانه‌های مرتبط بود که در این دولت روی آن تمرکز شد. دو کانون اصلی فساد پول و زمین است که مورد سوء استفاده قرار می گیرد و ما بیشترین سامانه‌ها را در حال حاضر در حوزه پولی و مالی ایجاد کرده‌ایم و بخش پول و بانک از همه بخش‌ها در دولت الکترونیک جلوتر هستند.

جهانگیری یادآور شد: زمانی بود کسی با کاغذی که معلوم نبود وجود خارجی دارد یا نه، ارز می‌گرفت و به هیچ‌وجه معلوم نمی‌شد با آن ارز اصلا کالایی به کشور وارد کرده است یا خیر. اما امروز تمام فرایند ثبت سفارش،‌ دریافت ارز، میزان واردات، گمرک و انبار کالا تا توزیع در سامانه‌ها ثبت و رصد می شود. حالا عده ای می گویند که فلانی ارز گرفت و چه شد؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت بارندگی در کشور و اقلیم مناطق مختلف ایران گفت: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و شاهدیم که در سالهایی که نزولات آسمانی کم می‌شود، زندگی و اقتصاد ایران تحت فشار قرار می‌گیرد و گاهی هم با پدیده تنش کم‌آبی در شهرهای بزرگ مواجه می‌شویم.

جهانگیری یادآور شد: امسال هم دیدیم که بارش باران و برف کاهش داشت و این مسئله دغدغه و نگرانی های جدی را به دنبال دارد. البته در سالهای پرآبی نیز ما با پدیده سیلاب ها مواجه هستیم که نمونه آن در بهار ۹۸ رخ داد و مشکلاتی برای کشور ایجاد کرد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما در کشور با پدیده فرونشست زمین هم روبرو هستیم، گفت: گاهی به خاطر خشک شدن چشمه‌ها و قنوات، تخلیه روستاها و مهاجرت رخ می دهد یا اقتصاد خانوارها به خاطر کاهش سطح زیر کشت دچار آسیب می‌شود که به این نتیجه می‌رسیم که موضوع مدیریت مصرف منابع آبی موضوعی مهم است و باید راهکارهای جدی برای آن پیدا کنیم.

وی افزود: یکی از چالش های پیش روی دولت موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه در اثر کم آبی بود که می توانست زندگی ۲۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دهد. متاسفانه در حال حاضر هم تالاب های مهم یا خشک شده اند یا به سمت نابودی پیش می روند. یا در خوزستان مسئله ریزگردها در مقطعی بسیار دشوار شد. در سیستان و بلوچستان یا برخی استان های کویری دیگر هم شاهد بادهایی هستیم که در اثر آن جاده‌ها زیر شن مدفون می‌شوند و زندگی مردم آسیب می‌بیند.

جهانگیری با بیان اینکه هر ایرانی علاقمند به آینده کشور باید به منابع طبیعی حساسیت داشته باشد، گفت: البته در این دولت نشان دادیم که می توان بعضی از مشکلات بزرگ مانند دریاچه ارومیه را با تدبیر و همکاری برطرف کرد. وقتی اولین مصوبه دولت برای احیای دریاچه ارومیه صادر شد، برخی کارشناسان در رسانه ها این تصمیم را مورد تمسخر قرار دادند اما نشان دادیم این تصور که دولت نمی تواند سالانه چند هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه اختصاص دهد، باطل است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: اگر ستادهایی برای احیا ایجاد می‌شود، مدیرانش پای کار بیایند و برای اجرای مصوبات ایستادگی کنند تا کارها درست شود. اکنون می‌توان با اطمینان گفت که دریاچه ارومیه از مرحله خطر عبور کرده و این در شرایطی است که روزهای آینده تونل بزرگی که آب بیشتری به دریاچه خواهد رساند هم به بهره برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: در جلسه ستاد تالاب‌ها برای صیانت از تالاب انزلی، میانکاله و خلیج گرگان برنامه سه تا هفت ساله تنظیم شد که در این برنامه وظیفه دستگاه‌های اصلی و همکار و نیز بازه زمانی که طرح باید به ثمر بنشیند، مشخص شده است.

جهانگیری ادامه داد: ستادی هم برای احیای جنگل ها ایجاد کردیم و ایران دو محدوده جنگلی بسیار مهم یعنی جنگل های شمال و جنگل های زاگرس که باید مانند جان خودمان از آنها حفاظت کنیم را دارد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آنچه برخی می گویند که قسمتی از جنگل‌ها وقف شده شوخی است، گفت: جنگل ها انفال و متعلق به ملت و ملک مشاع مردم ایران است و باید از آنها دفاع و حراست کنیم. نظر فقهی رهبری نیز در این باره مشخص است. دولت نیز برای حل مسئله مصوبه ای ارسال کرده است.

وی تصریح کرد: اینکه برخی می‌گویند کوه دماوند جزو موقوفات است سخنی است که فقط برای آزار روح مردم ایران بیان می شود. ایران برای ماندگاری وابسته به منابع طبیعی خود است و منابع طبیعی متعلق به نسل های آینده هم هست.

جهانگیری یادآور شد: لایحه و برنامه های خوبی برای صیانت از جنگل های شمال ارائه شده و  در نخستین جلسه ستاد نجات زاگرس نیز همه نسبت به آسیب درختان منطقه براثر بیماری خاص نگرانی و دغدغه داشتند که در آن جلسه گفتم مکلف هستید از هر کارشناسی در داخل و خارج استفاده کنید تا این جنگل نجات پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی کسی برای مهار آتش جان خود را از دست می دهد، باید در برابر چنین افراد فداکاری سر تعظیم فرود بیاوریم، ادامه داد: وقتی جوانی به نام البرز در دامن زاگرس جان خود را از دست می دهد که اتفاقا شنیدم که از خانواده های مستضعف هم بوده، باید به این انسان ها احترام گذاشت.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های دولت هاشمی رفسنجانی برای محیط زیست و موضوع کاداستر، گفت: در مجلس سوم یکی از پیشنهادهایی که با رییس سازمان ثبت اسناد دنبال می شد اجرای همین طرح بود و امروز به نظرم تحولات خوبی رخ داده است. باید اراضی کشور دارای سند باشند و مرزبندی ها مشخص باشد تا مانع از تجاوز به اراضی طبیعی شویم.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید