آن طور که بلک می‌نویسد در حالی که طرف‌داران افراطی ترامپ با مجازات روبه‌رو می‌شوند، فعالان چپ یا محیط زیستی‌های افراطی با مجازات چندانی روبه‌رو نمی‌شوند و این چندان قانع کننده نیست.

چرا آمریکا آماده بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است؟

سلام نو سرویس بین الملل: امروز جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا است و دونالد ترامپ کیلومترها از پایتخت دور شده است و بعد از دومین استیضاح نیمه کاره، کم و بیش در سکوت به سر می‌برد، البته به جز سخنرانی اخیری که در آن اعلام کرد قصد تاسیس حزبی جدید را ندارد.

با این همه دونالد ترامپ همچنان می‌تواند مهم‌ترین بازیگر انتخابات آمریکا باشد و حتی در سال ۲۰۲۴ برای سومین بار به قصد فتح کاخ سفید وارد انتخابات ریاست جمهوری شود، چون واقعیت این است که هنوز آمریکا عاشق شخصیتی مثل دونالد ترامپ است و پایگاه رأی او پایگاه به مراتب محکم‌تر از پایگاه رأی بایدن یا هر دموکرات دیگری است.

با همین نگاه است که دونالد ترامپ در سخنرانی اخیر خود در کمیته اقدام سیاسی محافظه کار در اورلاندو اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ دوباره به کاخ سفید راه پیدا کند. وی علاوه بر اینکه به طور صریح اعلام کرد که قصد دارد کنترل و هدایت حزب جمهوری خواه را حفظ کند و نامزد بعدی ریاست جمهوری آن باشد، نشان داد که یاد گرفته است در مورد آنچه می‌گوید دقت بیشتری داشته باشد و رفتاری سیاستمدارانه‌تر داشته باشد و حرف‌های تحریک‌آمیز کمتری خطاب به رقبایش بزند.

اما چرا ترامپ این‌قدر به بازگشت به قدرت امیدوار است، آن هم برخلاف سنت عمومی رؤسای جمهوری آمریکا؟ کنراد بلک، نویسنده کتاب «دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهوری که مثل هیچ کس نبود» در یادداشت اخیر خود دلیل این مسئله را بحران‌های متعدد جامعه آمریکا می‌داند. به باور بلک مشکلات بسیاری همچنان حل نشده باقی مانده‌اند که بعید است دولت بایدن نیز توان حل آن‌ها را داشته باشد.

آن طور که بلک می‌نویسد در حالی که طرف‌داران افراطی ترامپ با مجازات روبه‌رو می‌شوند، فعالان چپ یا محیط زیستی‌های افراطی با مجازات چندانی روبه‌رو نمی‌شوند. به باور او مشکل دیگر این است که پرسش‌های بسیاری درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است که حداقل برای طرف‌داران ترامپ پاسخی قانع کننده نداشته است.

در کنار این بایدن نیز می‌تواند با ناکامی‌های بسیاری مواجه شود. هرچند ترامپ رفتار خوشایندی با مهاجران غیرقانونی یا اقلیت‌ها نداشت، اما مسئله واقعی این است که آفریقایی - آمریکایی‌ها ۲۳ درصد از جمعیت شیکاگو، ۳۳ درصد جمعیت شهر نیویورک و ۹ درصد جمعیت لس‌آنجلس هستند. آن‌ها به ترتیب ۷۵ ، ۸۰ و ۵۰ درصد جنایات را در این شهرها مرتکب می‌شوند. پاسخ ترامپ به این مشکل تمرکز بر ایجاد شغل و از بین بردن بیکاری بود و البته جلوگیری از به کار گرفته شدن مهاجران غیرقانونی بود.

بایدن راهی سخت در برقرار تعادل بین این مسائل دارد و باید فکری به حال عمل به وعده‌های خود و مشکلاتی حاصل از بیکاری و بزهکاری بکند چون در هر صورت رها کردن هر کدام از طرف‌های این معادله در نهایت باعث ضربه خوردن پایگاه رأی بایدن و تقویت پایگاه رأی ترامپ می‌شود.

نقطه قوت ترامپ در برابر بایدن و دیگر رقبایش این است که او به هر شکل و روشی که بود به وعده‌های خود به خصوص در داخل آمریکا پایبند بوده است، این پایبندی به حدی بود که بدون کرونا بسیاری پیروزی بایدن را امری بسیار دور از دسترس می‌دانستند. همین عمل به وعده‌ها و صدای بخش خاموش جامعه آمریکا بودن باعث شده تا هنوز بخش مهمی از آمریکا عاشق ترامپ باشد.

با این وجود بایدن هم امتیازات خود را دارد. او بالاخره آمریکا را به آرامش رساند. با ترامپ هر روز می‌شد انتظار یک اتفاق استرس‌آور را در جامعه آمریکا داشت. او تمام روز و تمام شب به صورت مدام در توییتر بود و هر لحظه می‌توانست رخدادی خاص خلق کند. ترامپ یک بار به رهبر کره حمله می‌کرد، یک بار ایران را تهدید می‌کرد و بار دیگر اعضای دولتش را با یک توییت اخراج می‌کرد. حالا باید صبر کرد و دید بایدن در انجام مأموریت دشوار خود موفق می‌شود یا همه باید منتظر ظهور دوباره ترامپ باشیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید