وزیر دفاع ترکیه گفت: اقدام مصر در احترام گذاشتن به فلات قاره ترکیه طی فعالیت اکتشافی تحول بسیار مهمی است.

استقبال وزیر دفاع ترکیه از اقدامات مصر

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی بی‌سابقه از اقدامات دولت مصر در دریای مدیترانه استقبال و تمجید کرد.

او شنبه شب گفت: «اقدام مصر در احترام گذاشتن به فلات قاره ترکیه طی فعالیت اکتشافی (در شرق دریای مدیترانه) تحول بسیار مهمی است و ما امیدواریم این مسئله تداوم داشته باشد».

وزیر دفاع ترکیه اظهار داشت: «ما با مصر ارزش‌های تاریخی و فرهنگی مشترکی داریم و با فعال سازی این ارزش‌ها می‌توان در روزهای آینده هرگونه تحولات مختلف را دید».

آکار همچنین ابزار امیدواری کرد که مشکلات کشور با یونان در حوزه دریای مدیترانه در چارچوب قوانین بین‌الملل، گفت‌وگو و حسن هم‌جواری حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی،‌ وزیر دفاع ترکیه  گفت که آنکارا حاضر است برای پایان دادن این مشکلات با آتن وارد گفت‌وگو شود.

طی ماه‌های گذشته با تغییر در کاخ سفید، سیاست‌های ترکیه نیز در منطقه در حال تغییر است. این کشور به دلیل حفاری و عملیات اکتشاف انرژی در حوزه شرق دریای مدیترانه در مقاطعی با یونان، قبرس جنوبی، مصر، رژیم صهیونیستی وارد تنش شد.

ترکیه بعد از کودتای ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی علیه دولت «محمد مرسی»، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشکوک او در زندان که ترکیه از ین حادثه، به «شهادت مرسی» تعبیر کرد، روابط خود با قاهره را قطع و وارد تنش با مصر شد.

اظهارات امشب وزیر دفاع ترکیه در واکنش به اقدام عملی مصر در خصوص اجرای توافق ترسیم مرزهای دریایی با یونان است که اواخر سال میلادی به امضای دو طرف رسید و قاهره گفت «به نگرانی‌های ترکیه در ارتباط با امنیت ملی این کشور به هنگام تهیه این توافق‌نامه احترام گذاشته است».

شبکه تی‌.آر.تی ترکیه نیز به نقل از روزنامه‌ای یونانی گزارش داد که ترکیه و مصر به زودی در شرق مدیترانه به تفاهم‌نامه ترسیم مرزهای آبی خواهند رسید. این روزنامه نوشت که آتن از بیم این تفاهم نامه از وزیر خارجه مصر دعوت کرده به یونان سفر کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید