به گفته نخست وزیر پیشبرد امور در لبنان، بحران در این کشور به چنان نقطه حادی رسیده است که احتمال دارد اوضاع از کنترل خارج شود و نتوان خطرات را مهار کرد.

دیاب: لبنان در بحران فرورفته است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، نخست وزیر پیشبرد امور در لبنان شرایط کشورش را بحرانی عنوان کرد و گفت: لبنان به مرز انفجار رسیده است و بیم آن می رود که مهار کردن خطرها، ناممکن شود.

 حسان دیاب روز شنبه افزود: مردم لبنان از بحران اجتماعی خطرناکی رنج می برند و اگر دولت جدید و دارای اختیارات تشکیل نشود، احتمالا شرایط وخیم تر خواهد شد.

وی افزود: شرایط مالی به شدت فشار می آورد و شرایط اجتماعی وخیم و شرایط سیاسی نیز پیچیده تر شده و کشور با چالش های بزرگی روبه رواست و یک دولت عادی توان مقابله با آنها را بدون یک توافق سیاسی ندارد چه رسد به دولت پیشبرد امور.
دیاب با بیان اینکه ما وظایف مان را طبق قانون اساسی در حد اعلا انجام داده ایم گفت: تلاش ها باید روی تشکیل دولت جدید متمرکز شود تا روند اصلاحاتی را که دولت ما آغاز کرد، تکمیل کند و مذاکره با صندوق بین المللی پول را بر اساس طرح اصلاحاتی که ما آن را تدوین کردیم، از سر بگیرد. 
وی افزود: برخی می خواهند دولت پیشبرد امور به طورعادی فعالیت کند و برخی دیگر نیز خواهان این هستند که تنها برای پیشبرد امور حرکت کند، با این حال دولت به پیشبرد امور پایبند خواهد بود.
نخست وزیر پیشبرد امور تنها راه برون رفت از بحران موجود در لبنان را تشکیل دولت جدید دانست و گفت: هیچ راهکاری جز تشکیل دولت جدید و هیچ راه حلی برای بحران اجتماعی جر حل شدن بحران مالی وجود ندارد.
لبنان از ۱۰ اوت به دنبال استعفای «حسان دیاب» نخست وزیر این کشور در نتیجه پیامدهای انفجار بیروت، تاکنون بدون دولت با اختیارات کامل اداره می‌شود.
کلاف سردرگم مشکلات سیاسی و اختلافات احزاب لبنانی مدت‌هاست که پیچیده شده و تاکنون با وجود رایزنی‌های داخلی نتیجه‌ای برای تشکیل دولت جدید حاصل نشده است همین امر سبب شده همه نگاه‌ها معطوف به امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه شود تا شاید وی با ابتکار عمل راهکاری برای حل این بحران ارائه دهد.
این در حالی است که تلاش‌های قبلی مکرون پس از انفجار بیروت برای متقاعد کردن نیروهای سیاسی لبنان به تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی باشد، نتیجه بخش نبوده است.
لبنان در چند سال گذشته و به ویژه در ۱۷ ماه اخیر با مشکلات فراوانی روبه رو بوده که فساد دستگاه اجرایی این کشور و خروج برنامه‌ریزی شده مقادیر زیادی از ذخیره ارزی و به دنبال آن استعفای سعد حریری در پنجم آبان ماه سال گذشته و در ادامه شیوع ویروس کرونا و در آخر هم انفجار مهیب بندر بیروت در تاریخ ۱۴ مرداد ماه از عمده مشکلات این کشور بوده است، انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم صورت گرفت و ۱۹۰ نفر کشته و بیش از شش هزار زخمی برجا گذاشت و علاوه بر آن بسیاری از ساختمان‌های اطراف این بندر به طور کامل ویران شد که استاندار بیروت میزان خسارت‌های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.
مشکل اساسی و فعلی لبنان دخالت‌های آمریکا در امور این کشور و پیروی عربستان و برخی کشورهای اروپایی و منطقه، از سیاست واشنگتن می‌باشد، به این معنا که اگر توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا علیه لبنان که در مسیر تأمین منافع رژیم صهیونیستی می‌باشد، کاهش یابد، مشکلات لبنان نیز به طور خودکار کاهش خواهد یافت
از دیگر مشکلات جدی و عمده لبنانی‌ها، دخالت کشورهایی همچون فرانسه، عربستان و آمریکا در امور داخلی و حمایت این کشورها از برخی جریان‌های فاسد داخلی لبنانی است، جریان‌هایی که بیشتر به منافع کشورهای یاد شده فکر می‌کنند تا به منافع لبنانی‌ها.
اقدامات جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان نیز از دیگر مشکلات بارز کشور لبنان و لبنانی‌ها به شمار می‌رود.
هم اکنون بدهی‌های خارجی لبنان بیش از ۸۰ میلیارد دلار اعلام شده که برابر با ۱۷۰ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است، مشکلی که بر دیگر مشکلات این کشور افزوده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید