شهرت و نام خانوادگی خمینی در سید حسن خمینی و مواضع متفاوت علی مطهری هر کدام به شیوه‌ای می‌تواند صحنه انتخابات را دگرگون کند و آن‌ها را به گزینه‌هایی متفاوت برای اصلاح‌طلبان بدل کند. با این همه مشکل اساسی هر دو تأیید صلاحیت است!

سیدحسن خمینی و علی مطهری؛ دو نامزد متفاوت اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰

سلام نو – سرویس سیاسی: از محمدرضا خاتمی تا علی لاریجانی این روزها نام‌های بسیاری برای نامزدهای اختصاصی یا ائتلاف اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، اما در این میان دو چهره متفاوت نیز به چشم می‌خورد که حضورشان می‌تواند فضای اصلاح‌طلبان و حتی جامعه را متحول کند.

این دو چهره سید حسن خمینی و علی مطهری هستند، میراث‌داران نسل نخست انقلاب که این روزها انتقادات جدی به وضع سیاسی و اجتماعی دارند و حضورشان در انتخابات می‌تواند صحنه سیاست را دستخوش تغییراتی جدی کند.

تا همین ده سال پیش سید حسن خمینی چهره‌ای در حاشیه بود. فرزند ارشد سید احمد خمینی بعد از فوت پدر تولیت حرم و بیت امام (ره) را به عهده گرفت، اما با این وجود وارد مسائل سیاسی نشد. با این همه اتفاقات سال ۸۸ سید حسن را خواه یا ناخواه وارد سیاست کرد. مواضع تند راست‌گراهای طرف‌دار احمدی‌نژاد باعث شد تا سید حسن به سرعت به یکی از چهره‌های جریان چپ بدل شود، جریانی که پدرش نیز از چهره‌های مؤثر آن به حساب می‌آمد.

با حمایت هاشمی رفسنجانی سید حسن جوان روزبه‌روز بیشتر دیده می‌شد. سخنرانی‌های خمینی جوان نیز هر روز سیاسی و اجتماعی‌تر می‌شد. در نهایت نیز او برای انتخابات خبرگان ثبت نام کرد، اما در رخدادی قابل توجه توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. سید حسن خمینی هنوز به سخنرانی‌های سیاسی و اجتماعی خود ادامه می‌دهد و تدریس در حوزه را پی می‌گیرد، با این همه کمتر وارد جدل سیاسی می‌شود و سعی می‌کند با تکیه بر اندیشه بنیان‌گذار نظام از موازین بنیادین جمهوری اسلامی مثل جمهوریت و اسلامیت دفاع کند.

او این روزها تبدیل به یکی از نامزدهای احتمالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ شده است. علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این مسئله می‌گوید: قطعاً سید حسن خمینی یکی از همان چهره‌هایی است که با پشتوانه خانوادگی که دارد و همچنین شخصیت خوبی که از خود نشان داده است، باعث اجماع اصلاح‌طلب‌ها خواهد شد.

طیفی از اصلاح‌طلبان معتقدند با سید حسن خمینی هم می‌توان نامزد اختصاصی داشت، هم از سد شورای نگهبان گذشت و هم رأی کسب کرد و صحنه سیاست را دستخوش تحول کرد. با این همه اصول‌گرایان این تذکر را به اصلاح‌طلبان می‌دهند که سید حسن یک بار در انتخابات خبرگان که سابقه بهتری داشته رد شده است و رد صلاحیتش برای انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاً چیز دور از ذهنی نیست.

اما آیا خود سید حسن به ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری تمایل دارد؟ آیا حاضر است ریسک رد صلاحیت یا عدم رأی آوری را بپذیرد و به صورت صریح وارد میدان سیاست شود؟

روزنامه جهان صنعت در پاسخ به این پرسش و اظهارات متاخر سید حسن خمینی می‌نویسد: اظهارات اخیر او درباره خدمت و خیانت، اما این امر را تداعی می‌کند که تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای راضی کردن وی خیلی هم بی‌ثمر نبوده است. شاید سید حسن خمینی هنوز به تصمیم قطعی نرسیده و عزمش را برای ورود به انتخابات آتی جزم نکرده باشد، اما به نظر می‌رسد که از میزان تردیدهایش کاسته شده و نگاه مثبت‌تری به این قضیه دارد.

تحلیل جهان صنعت چندان هم بی‌راه نیست. سخنان سید حسن انتقادی‌تر و انتخاباتی‌تر شده است، اما آیا این الزاماً به معنی قطعی شدن نامزدی او در انتخابات است یا او بار دیگر صرفا می‌خواهد به صورت نه چندان صریح در فضای انتخابات فعال باشد؟ برای پاسخ به این پرسش باید صبر کرد.

اما نامزد دیگری که قطعا می‌تواند فضای انتخابات را دستخوش تحولی جدی کند علی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری، نظریه پرداز ارشد جمهوری اسلامی است.

علی مطهری روز پنج‌شنبه ۷ اسفند در یک نشست خبری به صورت رسمی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری نام‌نویسی خواهد کرد و گفت که «با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم و با توجه به تجربه و توانایی که در خودم احساس می‌کنم لازم دیدم وارد این میدان بشوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کنم».

مطهری در مواضع سیاسی بارها از شخصیت‌هایی مثل محمدرضا عارف اصلاح‌طلب‌تر است، اما مشکل اینجا است که در مواضع فرهنگی گاهی از علی لاریجانی هم محافظه‌کارتر است، مسئله‌ای که او را به محبوب و مغضوب هم‌زمان بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بدل کرده است.

علی مطهری صراحتاً حامی آزادی بیان رسانه‌ها است، از سخت‌گیری‌های سیاسی انتقاد می‌کند، معتقد است باید مشکل با آمریکا را حل کرد و در دیدار با رهبری از ضرورت رفع حصر سخن می‌گوید. با این همه او در حوزه فرهنگی به شدت محافظه‌کار است و حتی می‌تواند گاهی تا پای حمایت از گشت ارشاد هم پیش برود.

ویژگی دیگر مطهری این است که او تنها مرد روز انتخابات نیست و مرد فردای انتخابات است. او با صراحت معتقد است بسیاری از مشکلات کشور محصول عدم اقتدار و شجاعت مسئولان است. مطهری صراحتاً به شیوه بستن اعضای کابینه در دولت حسن روحانی انتقاد دارد و معتقد است استقلال و اقتدار مسئولین نباید خدشه‌دار شود.

شهرت و نام خانوادگی خمینی در سید حسن خمینی و مواضع متفاوت علی مطهری هر کدام به شیوه‌ای می‌تواند صحنه انتخابات را دگرگون کند و آن‌ها را به گزینه‌هایی متفاوت برای اصلاح‌طلبان بدل کند. با این همه مشکل اساسی هر دو تأیید صلاحیت است!

سید حسن خمینی یک بار در خبرگان رد صلاحیت شده و عملاً هیچ سابقه اجرایی مهمی ندارد. علی مطهری هم این بار در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده و با رویکرد سیاسی جدی و صریحی که دارد بسیار بعید است برای انتخابات ریاست‌جمهوری تأیید صلاحیت شود. باید صبر کرد و دید این دو نفر با یا بدون رد صلاحیت می‌توانند باعث عوض شدن فضای انتخابات شوند یا خیر.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید