حسینی، سفیر کشورمان در پاکستان گفت: امنیت و تمامیت ارضی پاکستان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و ایران هم هزینه‌های زیادی برای مقابله با گروه‌های تروریستی و تامین امنیت منطقه پرداخته است.

می‌توان همکاری و مشارکت میان ایران و پاکستان را گسترش داد

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، «سیدمحمدعلی حسینی» طی مصاحبه با شبکه خبری پاکستانی «سچ تی وی» گفت: روابط برادرانه میان دو کشور تحت تاثیر روابط ایران با هیچ کشوری قرار نمی‌گیرد و بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تمام درها برای توسعه روابط ایران و پاکستان باز است.

او تاکید کرد: ایران توسعه و امنیت پاکستان را توسعه و امنیت خود می‌داند و این کشور به عنوان ملت و کشور همسایه و مسلمان در اولویت سیاست خارجه جمهوری اسلامی قرار دارد.

حسینی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون به وظایف خود در قبال پاکستان در قراردادهای مختلف از جمله قرارداد تامین برق و گاز عمل کرده است و ما منتظر اقدام برادران پاکستانی برای تکمیل تعهدات خود در قبال پروژه‌های مشترک همکاری هستیم.

او افزود: همچنان راه‌هایی وجود دارد که مورد توافق هر دو کشور است از جمله تجارت از طریق تهاتر، افزایش‌ بازارچه‌های مرزی، موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی و برگزاری مشورت‌های منظم برای ارتقای تجارت بین دو کشور.

سفیر کشورمان افزود: با وجود مشکلات می‌توان همکاری و مشارکت میان دو کشور همسایه ایران و پاکستان را گسترش داد.

حسینی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره سطح همکاری‌های امنیتی و مرزی ایران و پاکستان برای مقابله با بازیگران غیردولتی، گروه‌های تروریستی و عناصر تجزیه طلب در مرزهای دو کشور و نحوه برداشتن اقدامات اطمینان بخش جهت پرداختن به مشکلات ناشی از این مسائل، گفت: امنیت و تمامیت ارضی پاکستان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و ایران هم هزینه‌های زیادی برای مقابله با گروه‌های تروریستی و تامین امنیت منطقه پرداخته است.

او افزود: دو کشور همکاری‌های امنیتی در سطح بالایی دارند و تبادل هیات‌های نظامی و امنیتی نیز به خوبی انجام می‌گیرد.

سفیر ایران از سفر قریب الوقوع سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به پاکستان خبر داد و گفت: این دومین سفر سردار باقری به پاکستان خواهد بود. همزمان رایزنی‌های مشترک ادامه داشته و پروژه حصارکشی نیز از سوی پاکستان در دست اجرا است.

سفیر ایران در پاکستان در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر رئیس جمهور آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن، چه انتظاری می‌توان در خصوص تغییر سیاست خارجی این کشور داشت، گفت: ما ارزیابی خود را بر اساس عملکرد رئیس جمهوری جدید آمریکا انجام می‌دهیم و نه بر اساس صحبت‌های وی در کارزارهای انتخاباتی.

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها طرفی بوده است که به تعهدات خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده و اکنون وظیفه دولت جدید آمریکا این است که تحریم‌های ایران را لغو کرده و به برجام بازگردد.

حسینی اظهار داشت: ما از تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای شکوفایی اقتصادی خود بهره گرفته‌ایم. از سوی دیگر برای گسترش تجارت دوجانبه بین ایران و پاکستان برنامه‌هایی در دست اجرا قرار دارد از جمله استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید، گشایش بازارچه‌های مرزی و بهره گیری از روش‌های جایگزین کانال بانکی برای گسترش تجارت و مبادلات تجاری.

او افزود: علت اصلی مشکلات مربوط به تجارت مشترک به تحریم‌های ظالمانه، بی‌سابقه و غیر قانونی آمریکا برمی‌گردد که تا حد جنگ اقتصادی علیه ایران و تروریسم اقتصادی پیش رفته است.

حسینی اظهار داشت: کشورهای دوست و همسایه ما هم طبعا تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و در ادامه نیز همکاری‌های مالی و بانکی ما مشمول همین تحریم‌ها قرار گرفته است.

او گفت: در حوزه‌های اقتصادی نیز استفاده از ظرفیت‌های مکمل تجاری دو کشور برای توسعه تجارت و افزایش حجم مراودات بازرگانی دوجانبه در دستور کار قرار دارد.

سفیر ایران افزود: در حوزه سیاسی، دیدارها و مشورت‌های مقامات دو کشور درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای مد نظر است. در حوزه‌های دفاعی و امنیتی هم همکاری‌های خوبی در حال انجام است.

حسینی درخصوص برنامه‌های ایران برای گسترش روابط فرهنگی و مردمی با پاکستان نیز گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، برنامه‌هایی برای گسترش ارتباطات مردمی و روابط فرهنگی دو کشور داریم، از جمله برگزاری نمایشگاه‌های مشترک هنری و فرهنگی، تبادل هیات‌های هنری، ادبی و فرهنگی، ارتقای صنعت گردشگری و توسعه رفت و آمد توریستی بین دو کشور.

او اظهار داشت: افزایش کلاس‌های هنری و فرهنگی به ویژه کلاس‌های آموزشی زبان فارسی از سوی خانه‌های فرهنگ ایران در جریان است و بر روی افزایش تعداد کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های پاکستان نیز کار می‌کنیم. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید