دود تنباکو حاوی بیش از ۴ هزار ماده شیمیایی سرطان زا است و این مواد همچنین به کلاژن و آلاستین دو جزء اصلی پوست آسیب می‌رسانند.

مضرات فراوان سیگار برای بانوان؛ از افتادگی و چین و چروک پوست تا ابتلا به پوکی استخوان و سرطان

برترین‌ها: سیگار کشیدن علاوه بر این که قلب را ضعیف می‌کند، بر روی ریه‌ها و استخوان تاثیر می‌گذارد، احتمال ناباروری و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، عارضه مهم دیگری هم دارد و آن تغییراتی ناخوشایند در پوست و مو است. آمار نشان می‌دهد که میزان سیگار کشیدن زنان در ایران در حال افزایش است و این مسئله به خصوص در مورد دختران و زنان جوان جدی است. اگر شما هم از دسته زنان و دختران جوانی هستید که هشدارها را جدی نمی‌گیرید و راحت سیگارشان را روشن می‌کنند، لطفا این مطلب را با دقت تا انتها بخوانید.

بلایی که سیگار بر سر پوست شما می‌آورد

عوارض سیگار برای زن‌ها ده برابر بیشتر از مردها است

مشکلات تناسلی – جنسی جدای تمام عوارض قلبی، ریوی و عروقی است که در زنان سیگاری بر جای خود است. عوارضی مانند سرطان پستان و مثانه بر قوت خود باقی است. همه عوارضی که مردها دارند هم زن‌ها دارند؛ و باید بگویم که عوارض سیگار در زن‌ها ده برابر شدیدتر از مردان است.

خونریزی ماهانه در زنان سیگاری تا ۱۰ روز

اگر ماه را ۲۸ روز در نظر بگیریم، هفته اول می‌تواند عادت ماهیانه باشد و روز چهاردهم روز تخمک گذاری زنان است. این در زنان عادی بین ۱۳ تا ۱۵ روز تلورانس دارد. ولی در افراد سیگاری این نظم و انظباط را ندارد. ممکن است آن‌ها یک ماه ۲۰ ام یا یک ماه ۱۰ ام تخمک گذاری کنند. یا اصلا یک ماه تخمک گذاری نداشته باشد. در واقع عوارض واد سمی در سیگار، وقتی بر شریان‌های تناسلی زنان نفوذ می‌کنند، فرایند تولید مثل آن‌ها را نامنظم می‌کنند. حتی این بر زمان خونریزی زنان هم تاثیر دارد و می‌تواند زمان آن را تا ده روز افزایش دهد. این برای خانم‌هایی است که بیش از ۱۰ سال سیگار مصرف می‌کنند.

خانم‌ها بخوانند؛ بلایی که سیگار بر سر پوست شما می‌آورد

افتادگی و چین و چروک پوست

 دود تنباکو حاوی بیش از ۴ هزار ماده شیمیایی سرطان زا است. این مواد همچنین به کلاژن و آلاستین دو جزء اصلی پوست آسیب می‌رسانند. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سیگاری‌های دست دوم نیز می‌توانند این ضایعات پوستی را تجربه کنند؛ یعنی افتادگی و چین و چروک‌های عمیق پوست.

سنتان را از آنچه هست بیشتر نشان می دهد

افراد سیگاری به علت درون دادن مرتب دود سیگار در اطراف دهانشان خطوط چروک را تجربه می کنند اما آسیب به همین جا ختم نمی شود. نیکوتین موجود در سیگار، پوست را ضعیف می کند که در نتیجه نقاط مختلف پوست از جمله پیشانی، چشم ها، گردن و قفسه سینه دچار چین و چروک می شود. متخصصان می گویند سیگار سرعت پیری پوست را افزایش می دهد طوری که حتی افراد جوان سیگاری دو سال بیشتر از سن واقعیشان نشان می دهند.

خانم‌ها بخوانند؛ بلایی که سیگار بر سر پوست شما می‌آورد

زنان سیگاری ده برابر بیشتر مستعد سرطان‌ها

بدترین نوع دخانیات قلیان است و متاسفانه زیادند زنانی که امروز قلیان تدخین می‌کنند. هر یکبار قلیان کشیدن (متوسط ۱۵ دقیقه) معادل ۷۰ تا ۱۰۰ سیگار است. توجه کنید که عارضه تخمدان کمترین عارضه سیگار برای زنان است. عارضه‌های اصلی سرطان‌های دهان و زبان، مری، ریه، مثانه و معده و سکته‌های مغزی و قلبی است. 

پوکی استخوان در زنان سیگاری بیشتر است

پوکی استخوان عارضه‌ای است که با بالا رفتن سن به وجود می‌آید و در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و در نتیجه از مقاومت آن کم می‌شود و به تدریج در سنین بالاتر با سرعتی کم، از تراکم استخوان‌ها کم شده و با بالارفتن سن، پوک می‌شوند. در زنان بعد از سن یائسگی به علت توقف ترشح هورمون‌های زنانه که نقش مهم این هورمون‌ها در استحکام استخوان‌ها را دارد، شیوع پوکی استخوان زیادتر می‌شود. این متخصص تغذیه اضافه کرد: پوکی استخوان در بین زنان بعد از سن یائسگی بسیار شایع است و زنان بیش از مردان به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و مصرف سیگار و قهوه زیاد هم، در پوکی استخوان موثر است. همنشینان افراد سیگاری هم در معرض پوکی استخوان زودرس هستند و زنانی که سیگار می‌کشند، دچار پوکی استخوان شدیدتری می‌شوند.

ناهمواری پوست

سیگار کشیدن روی رگ‌های خونی اثر می‌گذارد، رگ‌هایی که اکسیژن و مواد مغذی را به کل بدن می‌رسانند. موقعی که پوست از نظر این مواد مغذی محروم می‌شود، حتی در سنین پایین تغییراتی در آن ایجاد می‌گردد. افراد سیگاری اغلب رنگ پریده هستند.

چین و چروک در اطراف لب

آسیب به آلاستین روی پوست اطراف دهان نیز تاثیر می‌گذارد و منجر به پیری زودرس با ایجاد خطوط عمیق در اطراف پوست لب می‌شود. همانطور که اخم زیاد موجب چین خوردگی روی پیشانی می‌شود، عضلات اطراف لب نیز که در اثر پک زدن دائم جمع و کشیده می‌شوند، موجب چروکیدگی پوست اطراف لب می‌شوند که به مرور زمان و تداوم سیگار کشیدن این چروکها دائمی خواهند شد. 

ریزش مو

بلایی که سیگار بر سر پوست شما می‌آورد

سیگار می‌تواند منجر به فرایند ریزش مو شود و این روند با بالاتر رفتن سن وخیم‌تر می‌گردد. زنان افراد سیگاری معمولا موهای نازک‌تر و ضعیف‌تری دارند چون مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار به DNA فولیکول های مو آسیب می‌رسانند. سیگار همچنین رادیکال آزاد آسیب رساننده به سلول تولید می‌کند که نه تنها باعث نازک و ضعیف شدن مو می‌شود، بلکه باعث خاکستری شدنشان هم می شود. 

سیگار پسوریازیس را وخیم تر می‌کند

مطالعات حاکی از آن است که افراد سیگاری، در برابر بیماری پسوریازیس آسیب‌ پذیرتر می‌ باشند، چرا که این عادت آنان، بر فعالیت دفاعی بدن آن ها تاثیر می‌ گذارد. سیگار خطر پیشرفت بیماری‌ پوستی وابسته به سیستم ایمنی به نام بیماری صدف یا پسوریازیس را دو تا سه برابر می‌کند. پسوریازیس یک بیماری مزمن و التهابی پوستی به‌ ‌شمار می‌رود. 

چین و چروک چشم

چروک‌های پوستی دائمی از پیامدهای مهم سیگار کشیدن هستند. نیکوتین عروق خونی را تنگ می‌کند و در نتیجه مانع از رسیدن ذخیره اکسیژنی به پوست می‌شود. هرچند بروز چین و چروک‌های پوستی در دوران سالخوردگی اجتناب ناپذیر است، اما سیگار باعث می‌شود این چروک‌ها زودتر و در سنین پایین‌تر روی پوست نمایان شوند. این چین و چروک‌ها اگرچه با افزایش سن ایجاد می‌شود، اما در سیگاری‌ها بسیار عمیق‌تر است.  

بلایی که سیگار بر سر پوست شما می‌آورد

لکه‌ها روی ناخن و انگشتان

توتون و تنباکو منجر به بروز لکه‌هایی روی ناخن‌ها و پوست دست می‌شود. این اتفاق می‌تواند ناشی از سیگار کشیدن مزمن باشد. خوشبختانه بعد از ترک سیگار این تغییرات محو می‌شود.

بهبود ظاهر بعد از ترک

بعد از این که شما سیگار را ترک می‌کنید، جریان خون بهبود می‌یابد در نتیجه پوست شروع به دریافت اکسیژن بیشتر می‌کند. دندان‌ها نیز ممکن است سفیدتر شوند ضمن این که لکه‌های انگشتان و ناخن‌ها نیز با ترک سیگار کم رنگ‌تر می‌شود.

هر زمان که سیگار را ترک کردید، برای مقاومت در برابر نشانه‌های پیری پوست می‌توانید از کرم‌های موضعی و حاوی آنتی اکسیدان برای بهبود ظاهر پوست استفاده کنید. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب هنگام خروج از منزل برای شما بسیار ضروری است. برخی پزشکان نیز توصیه می‌کنند برای از بین بردن نشانه‌های پوستی ناشی از سیگار، از روش‌های درمانی لیزر و لایه برداری پوست بهره ببرند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید