داریوش قنبری، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس می‌گوید طیف پرسر و صدای حداقلی، مشارکت حداکثری را که مورد تاکید دلسوزان نظام است برنمی‌تابد و دنبال مشارکت حداقلی است تا با توجه به وزن کمی که دارد پیروز باشد.

جریان حداقلی در تلاش برای کاهش مشارکت مردم است / باید جلوی اقدامات افرادی که از عنوان «انقلابی» برای توصیف خود استفاده می‌کنند ایستاد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرناپلاس، داریوش قنبری فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه انتخابات مبتنی بر رقابت و مشارکت است، گفت:‌ یک جریان حداقلی که خود را با پسوندهای انقلابی یا اصولگرا معرفی می‌کند، با طرح برخی مباحث برای اهداف جناحی، حضور توده‌های مردم در صحنه انتخابات را نمی‌خواهد.

این مدرس دانشگاه در حوزه علوم سیاسی که در مجلس هشتم سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان بود، درباره ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «حضور مردم در صحنه برای یک نظام برآمده از انقلاب یک اصل ضروری و انکارناپذیر است؛ رهبر معظم انقلاب همواره بر مشارکتی تاکید دارند که در تراز انقلاب و نظام باشد؛ رئیس جمهوری نیز بر این موضوع تاکید داشته که مردم باید در صحنه حضور داشته و مطالبات و خواسته‌های آنان مورد توجه باشد».

وی با بیان اینکه «انتخابات یکی از مشخصات جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته و گزینش مسئولان از آن طریق و یکی از ارکان اصلی و تعیین‌کننده قدرت در نظام ما بوده است»، افزود: انتخابات مبتنی بر رقابت و مشارکت است؛ یک رقابت واقعی، هم منصفانه باشد و هم افکار و اندیشه‌های مختلف دارای افکار و برنامه‌های گوناگون در صحنه حضور داشته باشند در غیر این صورت رقابت افکار همفکر درون یک جریان یا طیف سیاسی خاص، بی‌معناست؛ فلسفه رقابت، رقابت افراد همفکر نیست، بلکه هماوردی افکار، برنامه‌ها و دیدگاه‌های گوناگون است.

برخی بدنبال حذف دیدگاه‌های متکثر هستند

این مدرس علوم سیاسی خاطرنشان کرد:‌ «برخی در تلاش­ند رقابت را از برنامه و دیدگاه‌های متکثر حذف و آن را به سمت رقابت درون گروهی و همفکر بکشانند؛ این یک انحراف و در تضاد با نظرات مسئولان ارشد نظام است و باید جلوی آن گرفته شود».

قنبری در توصیف ویژگی‌ها و مشخصه‌های یک «جریان حداقلی» که در تلاش برای کاهش مشارکت مردم است، گفت: «این طیف در کشور ما از نظر سیاسی وزن چندانی ندارد اما با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته، از آن صدای بلندتر و بیشتری در مقایسه با وزن واقعی‌اش شنیده می‌شود؛ این طیف پرسر و صدا، مشارکت حداکثری را که مورد تاکید دلسوزان نظام است برنمی‌تابد و دنبال مشارکت حداقلی است تا با توجه به وزن کمی که دارد پیروز باشد».

وی ادامه داد:‌ با وجود اینکه انقلاب و نظام ما با مشارکت وسیع مردم تعریف شده اما این عده دل خوشی از مشارکت گسترده ندارند؛ جریان حداقلی، متاسفانه خود را با پسوندهای انقلابی یا اصولگرا معرفی می‌کند و بویژه این روزها تلاش دارد با طرح برخی مباحث، اهداف جناحی خود را محقق کند؛ رفتار این طیف نه تنها با چارچوب و اصول انقلاب همخوانی ندارد بلکه عناوینی چون «انقلابی» با ماهیت و محتوای انقلاب اسلامی ما منافات دارد که حضور وسیع و همه جانبه توده‌های مردم در صحنه را به ذهن متبادر می‌کرد.

این نماینده سابق مجلس افزود: «عده‌ای هستند که منافع‌شان در حضور مردم تعریف نمی‌شود که مغایر با خواست رهبری و مسئولان ارشد نظام است؛ آنها تلاش دارند مردم را با سخن، مواضع و برخی اقدامات دلسرد کنند و عملا می‌بینیم آنچه این افراد بدان توجه دارند فاصله بسیاری با نظر رهبری و مسئولان تراز اول کشور دارد؛ جالب اینکه صاحبان عملکردهای دلسردکننده، خود را تابع «اصول» جمهوری اسلامی نیز می‌دانند اما روشن نمی‌کنند کدام اصل از اصول بنیادی جمهوری اسلامی موید مشاکت ضعیف و حداقلی است.

قنبری درباره تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری مبنی بر مشارکت پرشور در انتخابات نیز گفت: به نظر می‌رسد مواضع اخیر مسئولان ارشد نظام پاسخی به اقدامات دلسرد کننده همین طیف باشد زیرا نظر مسئولان ارشد بر مبنای هویت واقعی انقلاب و مشارکت و تعیین‌کنندگی گسترده مردم است. معتقدم باید جلوی اقدامات کسانی که به نام انقلاب تلاش می‌کنند اثری از مشارکت گسترده نباشد، ایستاد یا حداقل مانع از آن شد که این افراد از عناوین مهمی همچون «انقلابی» برای توصیف خود استفاده کنند در حالی که اعتقاد چندانی به چارچوب‌های آن ندارند.

نقش شورای نگهبان در افزایش مشارکت مردمی

این فعال سیاسی درباره نقش نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی از شورای نگهبان تا قوه قضائیه و مجلس در مشارکت حداکثری مردم نیز گفت: «به طور کلی مواضع و سخنان مسئولان در شورای نگهبان، مقامات ارشد قوه قضائیه، مجریه و مقننه مشخصا هیات رئیسه مجلس به طور قطع در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار است؛ بویژه شیوه مواجهه شورای نگهبان و رفتار این نهاد با موضوع تائید یا رد صلاحیت کاندیداها در همه انتخابات گذشته تعیین کننده بوده است».

وی افزود: «نقش شورای نگهبان بی‌بدیل و غیرقابل انکار و ایجاد فضای رقابتی تا حد زیادی نتیجه عملکرد این نهاد است. یکی از عوامل مهم مشارکت پایین در انتخابات مجلس در اسفندماه ۹۸، به رد صلاحیت یک طیف خاص سیاسی مربوط است؛ این طیف که به چارچوب‌های نظام هم اعتقاد دارد مورد بی‌مهری قرار گرفت و نتیجه آن دلسردی مردم بود. اگر زمینه مشارکت حداکثری همراه با رقابت فراهم نشود نمی‌توان امیدی به مشارکت گسترده و پرشور داشت؛ به طور قطع رفتار مناسب در زمان بررسی صلاحیت‌ها و فراهم کردن فرصت حضور جریان‌های مختلف، نقشی تعیین‌کننده بر میزان مشارکت دارد و برعکس با هرگونه برخورد تنگ‌نظرانه نمی‌توان حضور گسترده مردم را پای صندوق رای انتظار داشت؛ به هر حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم اینبار شیوه برخورد نهادهای مربوطه به چه صورت است».

تاثیر رفع تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در انتخابات

قنبری درباره نقش و تاثیر دستگاه‌ها و قوای دیگر در مشارکت مردم نیز معتقد است: «مواضع و اقدامات قوای دیگر می‌تواند در افزایش یا کاهش مشارکت موثر باشد؛ اقدامات و مواضع این قوا هرچقدر بیشتر بر مبنای توجه به منافع ملی اتخاذ شود، تاثیر بیشتری بر افزایش دامنه حضور مردم در صحنه انتخابات دارد و هرگونه سخن یا عمل در جهت دلسردی مردم، سبب کاهش میزان مشارکت خواهد شد؛ در واقع هر حرکتی در جهت کاهش امید عمومی به کاهش مشارکت خواهد انجامید».

وی با ابراز امیدواری برای تحقق یک رقابت پرشور و و اقعی در سال ۱۴۰۰ گفت: در کنار شیوه برخورد شورای نگهبان و مواضع و اقدامات مسئولان قوا، مطالبات قبلی مردم که محقق نشده‌اند و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در میزان مشارکت تاثیر گذار است؛ خوشبختانه مسیر تحولات به سمتی است که سایه تحریم‌ها بر اقتصاد کشور کمرنگ و امید خاصی برای رفع آنها مشاهده می‌شود؛ به نظرم با درایتی که در دولت آقای روحانی سراغ داریم پرونده تحریم‌ها در همین دولت بسته خواهد شد و من به این روند خوشبینم که خود عامل مهمی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهد بود به شرطی که سایر مولفه‌ها نیز در نظر قرار گیرند».

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید