ناصر ریاحی نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، از آغاز تولید انبوه اسپوتنیک ۵ از فرودین‌ماه با همکاری شرکت ایرانی خبر داد.

تولید انبوه واکسن کرونای اسپوتنیک در ایران شروع خواهد شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، ناصر ریاحی در مورد تاثیر روی کار آمدن بایدن بر تسهیل واردات دارو گفت: با آمدن بایدن هم هیچ تغییری در وضعیت صورت نگرفته است.‌ تحریم‌ها هنوز وجود دارند و ارز کافی هم بدلیل عدم فروش کافی نفت، که ارز ٤٢٠٠ تومانی برای دارو از آن محل هست، وجود ندارد. خصوصا در پاییز، تخصیص ارز ناکافی بود و بخشی هم که تخصیص دادند عملیاتی نشد؛ اجبارا بعد ٥ یا ٦ ماه، ریال شرکت‌ها به ایشان عودت شد.

وی در مورد تاثیر FATF اظهار داشت: از طرفی بدلیل عدم عضویت در FATF سیستم نقل و انتقال بانکی هم مختل است. البته براساس شنیده‌ها، به احتمال زیاد این بار عضویت ایران تصویب می‌شود. 

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: حتما بعد از عضویت و خروج از لیست سیاه شرایط به مراتب بهتر می‌شود. ولی بعد از عضویت باید الزامات این کنوانسیون رعایت شود که علاوه بر عملیات نرم افزاری، زیر ساخت‌هایی نیز برای بانک‌ها لازم خواهد بود. 

ریاحی یادآور شد: البته بسیاری از الزامات در دو - سه سال گذشته قانونی شده و اجرا می‌شود یا خواهد شد. ‌مواردی مثل رسیدگی به تراکنش‌ها و قانون جدید چک از آن جمله هستند. ‌بنابراین به سرعت می‌توانیم مشکلات ناشی از عدم عضویت در FATF را رفع کنیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در مورد فعالیت شرکت‌های خصوصی در واردات واکسن کرونا گفت: چند شرکت پیشنهادهایی از چین و هند داشتند و چون تصمیم دولت و وزارت بهداشت در حال حاضر واردات توسط بخش دولتی است، و البته در تمام جهان هم همینطور است، بنابراین پس از تایید وزارت بهداشت توسط هیات امنای ارزی انجام خواهد شد. 

وی افزود: البته یک واحد تولیدی داخلی مقدمات همکاری با طرف روسیه را انجام داده و از فروردین تولید انبوه اسپوتنیک ۵ شروع خواهد شد. در واقع این همکاری بصورت تولید مشترک است و کیفیت اصلی حفظ می‌شود.

ریاحی در مورد فعالیت کانال مالی سوییس برای خرید دارو با واریز احتمالی یک میلیارد دلار از پول‌های ایران در کره اظهار داشت: بنده اطلاع دقیقی در اینباره ندارم ولی بار قبل که ارز ژاپن از آن کانال عمل شد صرفا به شرکت‌های سوییسی سرویس می‌دادند. 

وی ادامه داد: در مورد دارو حداکثر ٢٠٠-٣٠٠ میلیون یورو ظرفیت خرید دارو از سوییس وجود دارد و تجهیزات هم بسیار جزئی می توان خرید. بنابراین اگر این طور عمل کنند اکثر این ارز بلااستفاده می‌ماند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید