رژیم صهیونیستی در تلاش است تا همراه با ۳ کشور عربستان، امارات و بحرین به علت نگرانی از بازگشت آمریکا به برجام و توافق احتمالی با ایران، ائتلافی ضدایرانی تشکیل دهد.

تلاش رژیم صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف ضدایرانی به همراه ۳ کشور عربی

به گزارش سلام نو به نقل از عصرایران، اسراییل در حال رایزنی با ۳ کشور عربی کرانه جنوبی خلیج فارس برای تشکیل یک ائتلاف سیاسی- نظامی برضد ایران است.

یک مقام آگاه اسراییلی در گفتگو با روزنامه "جروزالم پست" با ذکر این مطلب گفته تشکیل ائتلاف ضد ایرانی با حضور اسراییل و ۳ کشور عربستان، امارات و بحرین در دستور کار رایزنی های دولت تل آویو قرار گرفته است.

به گفته این مقام اسراییلی این موضوع "به طور غیررسمی در حال بحث است" چون هر ۴ کشور متحدان نزدیک آمریکا در منطقه بوده و ایران را بزرگ ترین تهدید و دشمن خود می دانند و پس از روی کار آمدن دولت "جو بایدن" در آمریکا نگران تغییر سیاست کاخ سفید و بازگشت احتمالی واشنگتن به برجام هستند.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، خبر رایزنی اسراییل با ۳ کشور عربی برای تاشکیل ائتلاف ضد ایرانی در پی نگارش مقاله  "ران لودر" رییس کنگره جهانی یهود در روزنامه انگلیسی زبان سعودی "عرب نیوز" درباره تشکیل یک ناتوی خاورمیانه ای برضد ایران اعلام می شود.

به نوشته جروزالم پست، عربستان سعودی مطبوعات آزاد ندارد و روزنامه عرب نیوز  متعلق به شاهزاده "ترکی بن سلمان آل سعود" پسر ملک سلمان و برادر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است و منعکس کننده دیدگاه های رسمی دولت سعودی تلقی می شود.

لودر در مقاله خود نوشت که بنابر تماس های او با کشورهای عربی، این کشورها اسرائیل را تنها متحد قابل اعتماد علیه ایران و بالعکس می دانند. او نوشت: "آنها (عرب ها) نگران ناتوانی کشورهای غربی از متوقف کردن برنامه هسته ای ایران و از سرگیری غنی سازی اورانیوم در ایران و محدود کردن دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت های هسته ای ایران هستند.

لودر نوشت: "با تهدیدات فوری ناشی از ایران و ضعف جهانی که در حال مبارزه با همه گیری ویروس کروناست، به نظر می رسد که تنها مسیر قابل اتکای پیش روی اسراییل و ۳ کشور عربی، اتکا و اعتماد آنها به یکدیگر است... اسرائیلی ها و اعراب باید از فرصت استفاده کنند و برای نجات خاورمیانه از فاجعه افراط گرایی و هسته ای شدن با هم کار کنند."

هفته گذشته شبکه خبری آی ۲۴  اسراییل گزارش داد که تل آویو در حال مذاکره با سه کشور عربی خلیج فارس در مورد ایجاد یک اتحاد دفاعی است.

دفتر نخست وزیر اسراییل در واکنش اعلام کرد: "این گزارش را تأیید نمی کند، اما اسراییل همیشه علاقه مند به ارتقا روابط با شرکای خاورمیانه ای خود است."

به نوشته جروزالم پست، یکی از نشانه های اولیه اتحاد دفاعی احتمالی این است که اسرائیل به فروش هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ آمریکا به امارات اعتراض نکرد. این اقدام پس از عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسراییل در قالب طرح "توافق آبراهام" که سال گذشته با وساطت دولت ترامپ حاصل شد، صورت می گیرد.

اسرائیل هنوز روابط رسمی با عربستان سعودی ندارد. اما پس از توافق برجام بین ایران و قدرت های جهانی با سه کشور حاشیه خلیج فارس نزدیکتر شد؛ موضع مشترک اسراییل و این ۳ کشور مخالفت با برجام است.

اسراییل در ماه های گذشته تلاش کرده روابط خود با کشورهای عربی کرانه خلیج فارس را نزدیک کند.

"بنیامین نتانیاهو" و" محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی در ماه نوامبر سال گذشته به طور مخفیانه در شهر " نیوم " عربستان سعودی در کرانه دریای سرخ دیدار کردند.

"گابی اشکنازی" وزیر امور خارجه اسراییل هم روز دوشنبه (دیروز) با "بدر بن حمد البوسعیدی" وزیر خارجه عمان گفتگو کرد.

اشکنازی در این باره گفت: "در مورد تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک و همچنین اهمیت حمایت از همه تلاش ها برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه دیدگاه های دو طرف تبادل شد...ما توافق کردیم کانال ارتباطی مستقیم خود را حفظ کرده و همکاری را بیشتر کنیم."

اسرائیل روابط رسمی دیپلماتیک با عمان ندارد اما نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ در اقدامی بی سابقه به این کشور سفر کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید