تا این لحظه مخالفان دولت دست بالا را در مجمع داشتند و بارها حضور اعضای دولت در مجمع برای راضی کردن اعضای آن کارساز نبوده است، با این همه ظاهراً بعد از مدت‌ها، رفت و آمد اعضای کابینه به مجمع مؤثر افتاده است.

تصویب مشروط؛ نسخه مجمع تشخیص برای لوایح FATF

سلام نو – سرویس سیاسی: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی گفته است که این نهاد تا آخر اسفند نظرش را درباره دو لایحه مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف اعلام می‌کند. لوایح CFT و پالرمو دو لایحه باقی مانده از اف‌ای‌تی‌اف یا همان پیمان مبارزه با پولشویی هستند که مدت‌ها است محل مناقشه دولت و مخالفانش است.

دولت به طور خلاصه می‌گوید تصویب نشدن این لوایح، خود تحریمی است و درگیر شدن با آن‌ها باری مساوی با بار تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را بر کشور تحمیل می‌کند. در مقابل مخالفان می‌گویند وقتی تحریم‌های آمریکا برقرار است همکاری با اف‌ای‌تی‌اف اطلاعات کشور را در اختیار دشمن قرار می‌دهد و باعث لو رفتن راه‌های دور زدن تحریم‌ها می‌شود.

تا این لحظه مخالفان دولت دست بالا را در مجمع داشتند و بارها حضور اعضای دولت در مجمع برای راضی کردن اعضای آن کارساز نبوده است، با این همه ظاهراً بعد از مدت‌ها، رفت و آمد اعضای کابینه به مجمع مؤثر افتاده است. این تأثیر در حدی بود که مجلس اصول‌گرای یازدهم در اقدام جالب توجه خواستار بازگشت لوایح از مجمع به مجلس شد.

محمد صدر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و از موافقان تصویب لوایح FATF، ضمن تأیید درخواست مجلسی‌ها مبنی بر بازگشت لوایح به مجلس و مخالفت تمام اعضای مجمع با این درخواست در این باره به خبر آنلاین گفت: اینکه مجلس بیاید درباره این لوایح به بررسی بپردازد خودش غیرعادی بوده و به نوعی توهین به نظر رهبری است بنابراین مجمع باید در این باره تصمیم بگیرد.

او در ادامه خبر از تغییر جو مجمع می‌دهد و می‌گوید: احساس می‌شود تا حدودی تردیدی در برخی از مخالفان ایجاد شده است اما در واقع به همه دلایل مخالفت‌های آنها و آن چیزهایی که مطرح می‌کنند پاسخ داده شد و مسئولان دولتی هم گفتند.

این حرفی است که عبدالناصر همتی نیز آن را گفته است. رییس بانک مرکزی پس از اتمام جلساتش در مجمع تأیید کرد که فضای مجمع را منفی ندیده است. همتی یکی از مهم‌ترین اعضای دولت بود که وظیفه اقناع اعضای مجمع را داشت. احتمالا یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که همتی باید به آن پاسخ می‌داد این بود که آیا در دوران تحریم آمریکا باز هم پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف برای ایران ضروری است و سودی دارد؟ ظاهراً پاسخ همتی به این سؤال مثبت بود و او دلایل خود در این مورد را به صورت مبسوط شرح داده است.

یکی دیگر از کسانی که بعد از مدت‌ها، اندکی نظر خود را درباره دو لایحه باقی‌مانده اف‌ای‌تی‌اف تغییر داده آیت‌الله محسن مجتهد شبستری است. این مخالف جدی اف‌ای‌تی‌اف تأیید کرده که در صورت پذیرش، تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف مشروط خواهد بود. همین سخن گفتن از پذیرش مشروط را می‌توان چراغ سبزی برای انعطاف مجمع دانست.

محمدرضا باهنر دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهاراتی جالب توجه از افزایش احتمال تصویب لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در مجمع سخن گفت.

باهنر با اشاره به نامه رییس‌جمهور به رهبری گفت: درباره اف‌ای‌تی‌اف بحث می‌شود و این موضوع یک دور معطل شد و به نتیجه نرسید. ریاست محترم جمهور نامه ای برای رهبری مرقوم داشتند و خواستند مجمع علاوه بر اتمام وقت بررسی باز هم مسئله را بررسی کند و دو جلسه است که در کمیسیون های مربوطه بررسی می‌شود. فکر می‌کنم ظرف ۱۵ روز آینده به صحن مجمع بیاید و امیدواریم مجمع نظر خوبی بر اساس منافع ملی، داشته باشد.

در نهایت این عضو مجمع تشخیص از افزایش احتمال تصویب این لوایح حرف زد و گفت: به نظر من، اف‌ای‌تی‌اف به احتمال زیاد تصویب می‌شود ولی حق تفحص‌ها باید در کنار این موضوع بررسی شود که امروز هم فقط حق تفحص‌ها مورد بررسی است.

آن‌چنان‌که از سخنان اعضای مجمع بر می‌آید به نظر می‌آید دیر یا زود می‌توان منتظر تصویب مشروط لوایح اف‌ای‌تی‌اف بود، اتفاقی که شاید بتواند در فضای کنونی میان ایران، برجام، اروپا و آمریکا مؤثر باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید