در پی انتشار گزارش آمریکا درباره نقش بن سلمان در قتل جمال خاشقچی، نامزد این روزنامه‌نگار، مجازات فوری ولیعهد عربستان را خواستار شد.

درخواست نامزد خاشقچی برای تسریع در مجازات ولیعهد سعودی

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «خدیجه چنگیز» نامزد "جمال خاشقچی" روزنامه نگار مطرح منتقد آل سعود که سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری کشورش در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسیده است، با صدور بیانیه‌ای خواستار مجازات بدون تأخیر محمد بن سلمان ولی عهد سعودی به عنوان آمر این قتل شده است.

در این بیانیه که سه روز پس از انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره نقش بن سلمان در قتل خاشقچی منتشر شده، آمده است: مجازات بدون تأخیر ولی عهد سعودی که دستور قتل وحشیانه یک فرد بی گناه را داده، ضروری است.

مدافعان حقوق بشر در پی انتشار این گزارش اطلاعاتی آمریکا خواستار مجازت ولی عهد سعودی و بلوکه شدن اموال و دارایی ها و ممنوعیت سفر وی به کشورهای خارجی شده‌اند.

سازمان سیا روز جمعه گزارش غیرمحرمانه‌ای را از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد خاندان عربستانی منتشر کرد که در آن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، آمر این قتل فجیع معرفی شده است.

این گزارش تاکید دارد که از سال ۲۰۱۷، ولیعهد (عربستان) کاملا بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی (سعودی) تسلط دارد و بسیار بعید به نظر می رسد که مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.

در مقابل وزارت امورخارجه عربستان جمعه شب در بیانیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد و آن را غیر قابل قبول دانست.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرده بود، به قتل رسید، اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد؛ از همان زمان و به رغم مشخص شدن آمریت بن سلمان در این قتل و به دلیل حمایت همه جانبه ترامپ از ولیعهد سعودی، مقام های سیاسی و اطلاعاتی آمریکا به طور علنی در این باره صحبت نکردند و حتی شواهد موجود را کتمان کردند.

به دنبال همین گزارش، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیه ۷۶ تبعه سعودی که شامل تعدادی از مقام‌های ریاض، خانواده‌های آنها و برخی از اعضای گارد سلطنتی سعودی است، محدودیت‌هایی برای صدور روادید در نظر گرفته، اما بن سلمان به ‌رغم صدور دستور قتل خاشقچی تحریم و یا محدود نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید