امروز دقیقاً ۱۱ ماه از آینده نزدیک وعده داده شده توسط نمکی می‌گذرد و ایران دو موج جدی کرونا را از سر گذرانده است و فعلاً هیچ کدام از واکسن‌هایش به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند.

از وزیر جنازه جمع کن تا حیرت جهان از کنترل کرونا در ایران!

سلام نو – سرویس سیاسی: مدیریت بحران کرونا در ایران در بیش از یک سال گذشته پستی و بلندی‌ها فراوانی داشته و نقدهای بسیاری به مسئولین مختلف کشور وجود دارد. از حسن روحانی به عنوان رییس جمهور تا محمد باقر قالیباف به عنوان رییس مجلس و دیگر چهره‌های سیاسی و مدیریتی به هر کدام نقدهای بسیاری وارد است که بارها از آن‌ها صحبت شده است.

با این همه در این میان باید عجیب‌ترین مسئول دوران کرونا را سعید نمکی، وزیر بهداشت دانست که مجموعه‌ای از متناقض‌ترین مواضع را درباره مسائل مختلف کرونا داشت و دارد و باعث شگفتی همگان می‌شد.

در یک نمونه وزیر بهداشت روز دوشنبه، ۱۱ فروردین سال ۱۳۹۹ در جلسه شورای‌عالی قوه قضائیه شرکت کرده و گزارشی از وضعیت کرونا داده بود.

آن‌چنان‌که تسنیم گزارش داده وزیر بهداشت در پایان سخنانش در آن جلسه با اشاره به اعجاز الهی در کنترل فوری کرونا در کشور خاطرنشان کرد: امروز به یک نقطه روشن در کنترل بیماری‎‌های ویروسی رسیده‌‎ایم و در آینده‌‎ای نزدیک دستاوردی از سوی جمهوری اسلامی اعلام می‌‎شود که ایران را در این عرصه در سطح جهانی در رتبه نخست قرار می‎دهد.

امروز دقیقاً ۱۱ ماه از آینده نزدیک وعده داده شده توسط نمکی می‌گذرد و ایران دو موج جدی کرونا را از سر گذرانده است و فعلاً هیچ کدام از واکسن‌هایش به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند. حتی از نظر سرعت واکسیناسیون هم کشور سرعت خوبی ندارد، آن هم در حالی که چین و روسیه به عنوان دو شریک نزدیک ایران واکسن‌های خوبی تولید کرده‌اند. حداقل تا این لحظه هیچ دست آوردی از سوی ایران اعلام نشده که کشور را در رتبه نخست جهانی قرار دهد.

اما مواضع عجیب آقای وزیر بهداشت به همین‌جا ختم نمی‌شود. نمکی یک هفته پیش و درست در روز ۴ اسفند در نوزدهمین آیین پویش ره سلامت و بهره برداری از پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: ما داریم فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟ این‌طور که نمی‌شود مملکت اداره کرد. چقدر باید فریاد بزنم و بگویم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت ناخوشایند کشور گفت: من وزیر خبر ندارم چه کسی می‌آید و بیرون می‌رود. فقط شدم ته رودخانه، زخمی و جنازه جمع کن. بجای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده‌شورخانه. این درد بزرگی است.

نمکی در حالی که یک هفته پیش از وخامت اوضاع سخن می‌گفت روز گذشته در مراسم تقدیر از بهورزان و مراقبان سلامت در وزارت بهداشت از حیرت دنیا نسبت به عملکرد ایران سخن گفت و افزود: در دوران کرونا دنیا حیرت کرد چه شد که در دو ماه توانستیم مرگ و میر و اشغال تخت‌های بیمارستانی را به یک پنجم برسانیم. هیچ کاری نبود جز به‌کارگیری نظام قدرتمند شبکه بهداشتی که توانستیم از سرریز بیماران جلوگیری کنیم.

حرف روز گذشته وزیر بهداشت از دو جهت قابل توجه است. نخست این که اگر ایران در کنترل مرگ و میر و اشغال تخت بیمارستانی موفق بوده، چرا هفته گذشته وزیر خود را وزیر جنازه جمع کن خطاب کرده؟ آیا با وجود آن حجم از مرگ و میر ایران باز هم موفق بوده است؟ اگر چنین بوده چرا هیچ گزارشی مستدلی در دنیا بر این حرف وزیر بهداشت مهر تأیید نمی‌زند.

مسئله دوم نیز این است که آیا اساساً کاهش فشار روی تخت‌های بیمارستانی در ایران فرایند حیرت انگیزی داشته است؟ آیا به جز قرنطینه و اعمال محدودیتی که به گفته رییس جمهور می‌تواند شامل کل سال آینده شود، کار دیگری کردیم؟ انگلیس، فرانسه، آلمان و بسیاری از کشورها نیز چنین کردند. چه بخشی از این روند و پروتکل‌ها عجیب بوده است که دنیا را به حیرت انداخته؟

وزیر بهداشت مدعی است که برای جهانیان سؤال است، چه شد که ناگهان بیمارستان‌ها در ایران خلوت شد در حالی که پاسخ به این سؤال روشن است! کاهش فشار روی بیمارستان‌ها درست از زمانی شروع شد که محدودیت‌های جدی درون‌شهری و بین‌شهری اعمال شد و این مسئله چیز عجیبی نبود.

کاش وزیر بهداشت به جای این حرف‌های عجیب و غریب و مبالغه‌آمیز، وعده‌های بی‌سرانجام و نامه‌نگاری‌های احساسی با مقامات ارشد کشور و مردم، کمی اقتدار به خرج می‌داد تا محدودیت‌ها جدی‌تر برقرار شوند. کاش وزیر بهداشت به جای این وعده‌ها برای سرعت بخشیدن به تولید واکسن ایرانی و واردات واکسن خارجی تلاش می‌کرد. حضور هر روزه سعید نمکی در سر خط اخبار و حرف‌های رنگ به رنگ او هیچ سودی برای مردم، نظام و حتی خودش نخواهد داشت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید