پیتزا از غذاهای خوشمزه و اصیل ایتالیایی است که در سراسر جهان بسیار پرطرفدار می باشد، در این مطلب به معرفی و بررسی ترفندهای خوشمزه شدن پیتزا و نکات کلیدی خشک نشدن خمیر و اینکه برای کش دار شدن بیشتر پنیر پیتزا چه کار باید کرد، پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

برای کش آمدن بیشتر پنیر پیتزا چه کار باید کرد؟ | ترفندهای خوشمزه تر کردن پیتزا خانگی
 اگر چه بر اساس تاریخچه پیتزا، طبق شواهد تاریخی نخستین ایده تهیه غذایی ساده به سبک و سیاق پیتزاهای امروزی متعلق به ایرانی‌های باستان بوده است، اما زمان زیادی از ورود پیتزا به کشور ما نمی‌گذرد. قدیمی‌ترین پیتزا در ایران به زمان پادشاهی داریوش اول برمی‌گردد و ترکیبی از نان و خرما بوده است. این پیتزا غذای سربازان هخامنشی در زمان جنگ و کشورگشایی بود. بعد از آن یونانی‌ها طرز تهیه نان این غذای ساده، مقوی و خوشمزه را از ایرانی‌ها یاد گرفتند و اهالی جنوب ایتالیا هم از یونانی‌های مهاجر به ایتالیا یاد گرفتند تا این نان ساده متشکل از آب و آرد را درست کنند. ولی بر اساس نوشته‌های روزنامه‌های قدیمی، نخستین پیتزا فروشی، به شکل امروزی در سال ۱۳۴۷، توسط فردی که فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی از آمریکا بود، در تهران افتتاح شد. در این مطلب می‌خواهیم درباره رازهای خوشمزه شدن پیتزا و نکات کلیدی خشک نشدن خمیر آن بگوییم. همچنین به شما یاد می‌دهیم که چطور در خانه پیتزایی درست کنید که حسابی کشدار شود.

پیش از هر چیز باید بگوییم پیتزا محبوب‌ترین فست‌فود دنیاست که نیاز تمام سلایق از گیاهخوار و نیمه گیاهخوار گرفته تا شیفتگان غذاهای دریایی و گوشت‌خواران حرفه‌ای همه را برآورده کرده است، به طوری که دل کندن از یک برش پیتزا پر از پنیر پیتزا خانگی یا پنیر پیتزا شرکتی باکیفیت کار بسیار سختی است. اما مگر می‌شود بخواهید یک پیتزای خوشمزه درست کنید، ولی از خمیر پیتزای مناسب استفاده نکنید و انتظار طعم لذیذ هم داشته باشید؟ ما طرز تهیه خمیر جادویی پیتزا خانگی را با روش‌های مختلف در مجله کوروش برای شما آورده‌ایم و نکات طلایی طرز تهیه آن را گوشزد کرده‌ایم.

از خمیر نان‌های مختلف مثل خمیر نان سنگک یا بربری هم می‌توان در طرز تهیه پیتزا خانگی استفاده کرد. یا اینکه می‌توانید مواد پیتزا را روی نان تست بچینید و در فر قرار دهید. اگر هم به فر دسترسی ندارید، از توستر می‌توانید کمک بگیرید، فقط به درجه حرارت و مدت زمانی که پیتزا را در توستر می‌گذارید، دقت کنید.

طریقه نرم شدن پیتزا خانگی

تجربه ثابت کرده است، خمیر پیتزاهای موجود در فروشگاه‌ها خشک هستند و بعد از طبخ هم بافت سفت‌تری پیدا می‌کنند؛ بنابراین بهتر است خودتان دست به کار شوید و شروع به درست کردن خمیر پیتزا در خانه کنید. بهترین روش همان طور که گفتیم تهیه خمیر جادویی است. خمیر پیتزا را خودتان کمی مرطوب درست کنید و در پروسه تهیه آن از وردنه استفاده نکنید.

هنگام چیدن مواد روی خمیر پیتزا، مواد آبدار مثل فلفل دلمه‌ای، قارچ و پیاز را در لایه رویی بچینید، قبل از چیدن هم، آن‌ها را در روغن تفت دهید. برای اینکه پیتزا تلخ نشود، فلفل دلمه‌ای را زیاد سرخ نکنید.

قبل از اینکه خمیر را در سینی فر بگذارید، کف آن را آردپاشی کنید. در صورتی که آن را چرب کنید، خمیر خشک می‌شود. در سینی فر و در کنار پیتزا، یک کاسه آب قرار دهید تا فضای فر مرطوب بماند.

ترکیب سس و خمیر پیتزا از رازهای حرفه‌ای خوشمزه شدن پیتزا

طرز تهیه و استفاده از سس روی خمیر، نکته کلیدی و یکی از رازهای خوشمزه شدن پیتزا به حساب می‌آید. برای درست کردن آن، به میزان کافی (بسته به تعداد خمیرها) گوجه فرنگی، رنده یا پوره و با ادویه‌هایی مثل فلفل، پاپریکا، گرام ماسالا و پودر سیر مخلوط کنید و روی خمیر بمالید. می‌توانید از سیر نرم و له شده هم استفاده کنید و مواد را روی خمیر بچینید.

قبل از اینکه روی خمیر پیتزا مواد دلخواهتان را بریزید، با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید تا خمیر نفس بکشد و زیادی خشک نشود. قبل از چیدن مواد و ریختن سس هم با دست روی خمیر کمی آب بپاشید.
 

راز کش آمدن پنیر پیتزا

پنیر پیتزا را از فریزر خارج کنید تا یخ آن باز شود و به دمای محیط برسد. با این کار پیتزا بعد از پخت بهتر کش می‌آید.

پنیر پیتزا را روی سس بریزید. حجم این پنیر باید زیاد باشد تا کشدار شود. در این حد که ۹۰ درصد میزان پنیر باید زیر مواد باشد و ۱۰ درصد دیگر روی مواد. می‌توانید از ترکیب پنیر گودا هم استفاده کنید.

ترکیبات روی پیتزا و نحوه چیدن آن‌ها روی خمیر پیتزا

قارچ یکی از ترکیبات اصلی پیتزاست، ولی احتمالا خیلی‌ها نمی‌دانند باید قبل از اینکه قارچ را روی خمیر بچینند، آن را در کمی روغن یا کره تفت دهند. با این کار آب قارچ گرفته می‌شود و بعد از پخت، هم شکل خود را حفظ می‌کند و چروک نمی‌شود و هم اینکه رنگش تیره و عوض نمی‌شود. در ضمن برای آماده کردن قارچ‌ها بعد از خرد کردن، رویشان کمی آبلیمو بپاشید تا سیاه نشوند. موقع سرخ کردن هم حرارت را بالا نگه دارید.

اگر می‌خواهید از سوسیس خانگی یا ژامبون و کالباس خانگی یا شرکتی در تهیه پیتزا استفاده کنید، بهتر است بدانید یکی از رازهای خوشمزه شدن پیتزا، تفت دادن مواد در کمی کره یا روغن است. با این کار هم فرم مواد حفظ می‌شود و هم طعم خام آن‌ها گرفته خواهد شد. سبزیجات را هم به همین نحو تفت دهید. در ضمن زمان کوتاه‌تری برای پخت پیتزا نیاز خواهد بود.

اگر می‌خواهید پیتزا گوشت و قارچ درست کنید، گوشت چرخ‌کرده را در پیاز داغ سرخ کنید و اجازه دهید با زردچوبه و ادویه‌های معطر بپزد تا بوی زهم آن گرفته شود. هر چه پیاز آن تردتر و سرخ‌شده‌تر باشد، خوشمزه‌تر می‌شود.

مواد روی پیتزا را خیلی زیاد نریزید تا سنگین نشود و خمیر هم به خوبی بپزد.

ترکیب ادویه‌های مخصوص برای تهیه پیتزای رستورانی در خانه

معمولا ادویه‌ها در هر غذایی می‌توانند معجزه کنند. در پیتزا هم وضع به همین منوال است. بعد از آزمون و خطاهای زیاد، چند ادویه برای طرز تهیه پیتزا انتخاب شدند: جوز هندی، اورگانو، فلفل سیاه، آویشن و نمک. ترکیب این مواد با هم، طعم پیتزا را دگرگون می‌کند. حتما امتحان کنید.

نحوه پخت پیتزا در فر به روش خانگی

در طرز تهیه پیتزا خانگی وقتی همه مواد را روی خمیر پیتزا چیدید، حداقل ۲۰ دقیقه آن را استراحت دهید و بعد آن را در فر بگذارید. با این کار، نان پیتزا، تردتر می‌شود. بهتر است هر لایه موادی که می‌ریزید، یک لایه پنیر پیتزا هم اضافه کنید.

برای پخت پیتزا، تقریبا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز است و درجه فر را به طور متوسط باید روی حداکثر دما قرار دهید.

راز خوشمزگی پیتزا این است که چند دقیقه آخر، پیتزا را روی طبقه بالای فر بگذارید تا کمی طلایی شود، فقط حواستان باشد با این کار پنیر و نان پیتزا خشک نشود. / مجله کوروش

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید