ناصر ایمانی گفت: به طور حتم همه اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی حمایت نمی‌کنند و شاید تنها در صورتی که خود آقای خاتمی نامزد شود همه اصلاح‌طلبان به اجماع سراسری برسند.

اصلاح‌طلبان تندرو روی علی لاریجانی اجماع نخواهند کرد / حزب کارگزاران نمی‌خواهد روی گزینه‌ بازنده سرمایه‌گذاری کند

به گزارش سلام نو، مثلث‌آنلاین نوشت: سخنان اخیر محمد عطریانفر و حسین مرعشی نشان می‌دهد که حزب کارگزاران سازندگی تصمیم خود را گرفته است و می‌خواهد آرام‌آرام طرح حمایت از علی لاریجانی را میان اصلاح‌طلبان علنی کند تا بتواند بر روی او اجماع ایجاد کند.

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ابعاد حمایت کارگزاران از لاریجانی گفت: «میان اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش شکاف ایجاد شده و این موضوع امر جدیدی نیست؛ چنانکه دیدیم در اسفند سال ۹۸ و در جریان انتخابات مجلس بخشی از اصلاح‌طلبان گفتند که لیست نمی‌دهیم که ندادند و بخش دیگری از جمله حزب کارگزاران لیست انتخاباتی دادند».

او ادامه داد: «شکاف میان اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر خواهد شد زیرا آنها پیکره واحدی ندارند و طیف‌های مختلفی مجموعه اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌دهند که آن طیف‌ها حتی در مبانی اصلی مشترک نیستند».

این فعال سیاسی درباره نسبت اصلاح‌طلبان با علی لاریجانی بیان کرد: «انتخابات ۱۴۰۰ برای اصلاح‌طلبان آزمون سختی خواهد بود. حتما اصلاح‌طلبان تندرو بر علی لاریجانی اجماع نمی‌کنند و کارگزاران بر حمایت از او اصرار می‌کند. چنین اختلاف نظری منجر به انشقاقی گسترده میان اصلاح‌طلبان می‌شود و احتمال دارد در نهایت طیف‌های تندرو نامزدهایی رادیکال را معرفی کنند و کارگزاران از آقای لاریجانی حمایت کند».

او در پاسخ به این پرسش که محمد خاتمی در کدام سو می‌ایستند، اظهار کرد: «ممکن است آقای خاتمی به صفت شخصی راضی به حمایت از لاریجانی شود اما در قامت لیدر اصلاحات به دلیل فشارهایی که از سوی تندروهای اصلاحات بر او وجود دارد، عملا نمی‌تواند راضی به پذیرش لاریجانی به عنوان نامزد نهایی جبهه اصلاحات شود».

ایمانی درباره شرطی که لاریجانی برای نامزدی در انتخابات مبنی بر حمایت همه اصلاح‌طلبان و بخشی از اصولگرایان گذاشته است، تصریح کرد: «آقای لاریجانی شرطی گذاشته است که عملا غیرممکن است. حتما همه اصلاح‌طلبان از او حمایت نمی‌کنند و شاید تنها در صورتی که خود آقای خاتمی نامزد شود همه اصلاح‌طلبان به اجماع سراسری برسند؛ به بیان دیگر در مقطع کنونی اگر آقای عارف که یک اصلاح‌طلبان تمام‌عیار است نامزد شود، همه اصلاح‌طلبان راضی به حمایت از او نمی‌شوند؛ چه رسد به آقای لاریجانی که به عنوان یک اصلاح‌طلبان شناخته نمی‌شود. از سوی دیگر گرچه بخشی از اصولگرایان می‌خواهند از آقای لاریجانی حمایت کنند اما بازهم هم بدون تردید عموم اصولگرایان با آقای لاریجانی مشکلات مهمی دارند و از او حمایت نمی‌کنند».

او در پایان درخصوص اینکه تا چه‌حد کارگزاران در حمایت از لاریجانی جدی است، گفت: «ببینید شواهد نشان می‌دهد که کارگزاران از آقای لاریجانی حمایت می‌کند اما این موضوع هم نسبی است. حزب کارگزاران نمی‌خواهد روی گزینه‌ بازنده سرمایه‌گذاری کند و اگر در نهایت ببیند که لاریجانی امکان رأی‌آوری ندارد، از او عبور می‌کند».

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید