محققان کالج سلطنتی لندن یک مانع را طراحی کرده اند که با نصب در کنار خیابان ها از مردم در برابر آلودگی محافظت می کند.

طراحی مانعی که اثرات مخرب آلودگی هوا را برطرف می‌کند/ عکس

به گزارش سلام نو، ایسنا و به نقل از آی‌ای نوشت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا سالانه باعث مرگ هفت میلیون نفر در سراسر دنیا می‌شود. کودکان در این میان به شکل ویژه در معرض آسیب هستند، زیرا ذرات آلاینده در ارتفاعات پایین‌تر و در نزدیکی زمین متمرکز می‌شوند.

اکنون محققان کالج سلطنتی لندن به منظور حل این مشکل یک مانع منحنی ابتکاری طراحی کرده‌اند که از شهروندان در برابر اثرات مخرب آلودگی هوای تولید شده توسط خودروها محافظت می‌کند.

دانشمندان از روش‌های مدل‌سازی جریان هوا برای بررسی اثرات سازه‌های منحصر به فرد کنار جاده به منظور ایجاد طرحی برای انحراف ذرات به دور از عابران پیاده استفاده کردند.

دکتر "تیلی کالینز" یکی از محققان این پروژه هنگام تماشای بازی فرزندش در زمین بازی مدرسه‌ای که در نزدیکی یکی از خیابان‌های شلوغ لندن قرار دارد، متوجه آلودگی شدید هوا شد.

وی می‌گوید: در آن لحظه با خودم فکر کردم چه کاری می‌توان انجام داد؟ آیا تاکنون کاری در این راستا انجام شده است؟ بنابراین من شروع به تحقیق درباره تأثیر تعبیه دیواره‌ها در امتداد خیابان‌ها کردم و دریافتم که با تعبیه سازه‌های منحنی در کنار خیابان‌ها می‌توان به شکل چشمگیری از شهروندان در برابر آلودگی تولید شده توسط خودروها محافظت کرد.

دکتر "کالینز" به همراه دکتر "هو وودوارد" ایده‌هایی را برای طراحی این سازه‌های شهری بررسی کردند که اثرات جریان آلودگی تولید شده توسط خودروها را کاهش دهند و بنابراین کیفیت هوا را برای عابران پیاده بهبود بخشند.

محققان دریافتند که این سازه‌های منحنی در پراکندگی و انعکاس آلاینده‌ها به سمت خیابان موثرتر هستند و ساخت آنها نیز نسبتاً ارزان قیمت است.

این سازه‌ها آلودگی صوتی را نیز کاهش می‌دهند و به عنوان یک زیرساخت سبز در شهرهای بزرگ عمل می‌کنند.

دکتر "کالینز" می‌گوید اگرچه امروزه اغلب توجه جامعه علمی و مهندسی روی کاهش دود اگزوز خودروها متمرکز است، اما موارد دیگری هم وجود دارد که ما می‌توانیم برای محافظت از فرزندان خود و شهروندان انجام دهیم.

محققان معتقدند که برخلاف چالش‌های موجود بر سر راه این پروژه، سازه‌های ابداعی آنها می‌تواند تأثیر مثبتی بر طراحی شهری داشته باشد و به ایمن ماندن عابران پیاده از اثرات آلودگی خودروها کمک کند.

یافته‌های محققان در مجله Cities & Health منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید