سازمان حفظ نباتات کشور از هجوم موج دوم ملخ های صحرایی به ایران از نیمه دوم اسفندماه خبر داد.

ملخ‌ها از نیمه دوم اسفند به کشور هجوم می‌آورند

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا ، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: امسال عربستان به لحاظ شرایط دما، خنک تر از معمول بود و از این رو سیکل زندگی، مراحل رشد و حرکت ملخ های صحرایی به تاخیر افتاده است.

سعید معین گفت: پیش بینی می کنیم با مساعد شدن دمای پرواز بین ۲۳ تا ۲۴ درجه در عربستان و وزش باد به سمت ایران، در نیمه دوم اسفندهاه هجوم ملخ های صحرایی به ایران از جهت شمال غرب و شمال عربستان شروع شود.

وی با بیان این که در سال قبل حمله ملخ های صحرایی از سمت شرق و تا حدی هم از مرکز عربستان صورت گرفت، پیش بینی کرد: امسال استان های هرمزگان، بوشهر، بخشی از خوزستان و جنوب فارس خط اصلی حمله ملخ های صحرایی باشند.

معین اضافه کرد: بر اساس اخرین گزارش سازمان فائو، دستجات بسیار فراوانی از ملخ های صحرایی در منطقه بین ریاض تا مرز عربستان با عراق و کویت هستند.

وی گفت: در مرحله دوم، ملخ هایی که اکنون در منطقه ساحل شبه جزیره عربستان با دریای سرخ به صورت تخم و پوره هستند، پس از آن که به مرحله بالدار رسیدند از اواخر اسفند تا اوایل فروردین به سمت منطقه بهاره در جنوب ایران حرکت می کنند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور به مرحله سوم هجوم دستجات ملخ صحرای به ایران نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در موج سوم، ملخ های صحرایی که از شرق آفریقا مانند اتیوپی، اریتره، کنیا و جیبوتی به سمت شبه جزیره عربستان در حال حرکت هستند از اوایل فروردین به بعد به ایران می رسند.

وی افزود: بنابراین ما در تمام ماه های فصل بهار تا تیرماه درگیر مبارزه با این آفت خواهیم بود و باید مراقب باشیم که تخم ریزی نکنند، زیرا پس از تخم ریزی در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری خاک، از دسترس خارج می شوند.

معین درباره جمعیت ملخ های صحرایی گفت: دستجات ملخ های صحرایی، ابعاد مختلف دارند و می توانند در ابعاد سه کیلو متر در دو کیلو متر یا ۱۰ کیلومتر در ۲۰ کیلومتر باشند.

وی ادامه داد: کوچکترین دستجات ملخ صحرایی در ابعاد یک کیلومتر مربع هستند و در این سطح، تعدادشان به طور متوسط ۸۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون عدد است.

معین اضافه کرد: دستجات ملخ در ابعاد یک کیلومتر مربع می توانند در یک روز غذای ۳۵ هزار نفر را بخورند.

وی درباره شیوه مبارزه در سال جاری گفت: امسال یک بخشی از ملخ ها به صورت نابالغ و بخشی به صورت بالغ وارد کشور می شوند و بنابراین سطح بیشتری از مبارزات ما در دشت ها با استفاده از سمپاش ULV خواهد بود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور خاطر نشان کرد که در سال زراعی گذشته بیشتر ملخ ها در مناطق کوهپایه و کوهستانی بودند و از این رو ۵۰ درصد مبارزه با سیستم های سمپاشی معمولی انجام شد.

وی درباره عملکرد سمپاش ها اظهار داشت: با هر دستگاه سمپاش ULV می توان در روز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار عملیات سمپاشی انجام داد.

معین افزود: در حال حاضر ۱۲۰ دستگاه سمپاش ULV در جنوب کشور داریم.

وی درباره سمپاش توربینی زراعی و باغی نیز گفت: با این دستگاه ها در روز بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ هکتار نمی توان سمپاشی کرد.

معین اذعان داشت: سمپاش های توربینی زراعی و باغی محلول پاش هستند و در جنوب کشور که دمای هوا به ۴۰ تا ۶۰ درجه در اردیبهشت و خرداد می رسد، نمی توان محلول پاشی کرد، زیرا اثربخشی آن کم می شود.

وی درباره اعتبارات مبارزه با ملخ صحرایی نیز گفت: تا آخر اسفندماه ۱۵ میلیارد تومان از محل ستاد بحران کشور در اختیار سازمان حفظ نباتات به صورت نقدی و غیر نقدی قرار خواهد گرفت.

معین ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت، سازمان برنامه و بودجه، ستاد بحران کشور و نمایندگان مجلس مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان نیز در نیمه دوم فروردین و ۱۰۰ میلیارد دیگر هم در اردیبهشت ماه به درخواست این سازمان برای مبارزه با ملخ صحرایی و خرید سم، سمپاش، سوخت و سایر امکانات اختصاص یابد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید