قرمز بودن رنگ این پرتقال به دلیل وجود آنتوسیانین است که رنگدانه معمولی در گل‌ها و میوه‌ها بوده و ولی در مرکبات نادر است.

پیشگیری از سرطان با پرتقال خونی | دلیل قرمزی پرتقال خونی چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، پرتقال خونی این شاهکار بی نظیر خداوند که کمتر کسی پیدا می‌شود آن را دوست نداشته باشد انواع و خواص مختلفی دارد.

پرتقال خونی، پرتقالی است با گوشت قرمز که قرمز بودن رنگ آن به دلیل وجود آنتوسیانین بوده این پرتقال زیبا و خوشمزه خواص فراوان و حیرت انگیزی را در خود جای داده است که به بررسی خواص آن پرداخته ایم.

معرفی پرتقال توسرخ

پرتقال خونی یا پرتقال توسرخ، یکی از گونه‌های پرتقال است که بخش گوشتی آن به رنگ خون است.

این گونه معمولاً از پرتقال‌های معمولی کوچکتر است.

قرمز بودن رنگ این پرتقال به دلیل وجود آنتوسیانین است که رنگدانه معمولی در گل‌ها و میوه‌ها بوده و ولی در مرکبات نادر است.

پوست این پرتقال معمولاً سفت‌تر از انواع دیگر است و بر روی پوست انواعی از این پرتقال رنگ تیره‌ای وجود دارد، پرتقال خونی این شاهکار بی نظیر خداوند که کمتر کسی پیدا می‌شود آن را دوست نداشته باشد انواع مختلفی دارد.

پرتقال خونی یا پرتقال تو سرخ یکی از انواع بی نظیر پرتقال و از خانواده مرکبات است که قسمت گوشتی آن به سرخی خون و از نظر جثه کوچکتر و دارای پوستی سفت تر بوده و معمولا طعم این نوع پرتقال شیرین‌تر از گونه‌های دیگر پرتقال است.

دلیل قرمز بودن این گونه از پرتقال، وجود ماده‌ای به نام آنتوسیانین بیان شده است که باعث می‌شود رنگدانه‌های پرتقال، رنگ قرمز متمایل به بنفش را در بخش گوشتی آن به وجود آورند.

همین رنگدانه های قرمز رنگ در پرتقال خونی، از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کنند.

در شمال ایران چند گونه مهم از پرتقال خونی کشت می‌شود که عبارتند از:

این میوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی‌های پر خطر را کاهش می‌دهد، فشار خون و کلسترول خون را کاهش می‌دهد و به علت دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین C جذب آهن بیشتری دارد و باعث تسریع و بهبود عمل خون سازی می‌شود؛ همین طور نقش مهمی در حفظ و سلامت پوست و زیبایی دارد.

یکی دیگر از خواص فوق العاده این نوع پرتقال این است که از تشکیل شدن تومورهای سرطانی به خصوص سرطان سینه و دهان جلوگیری می‌کند.

پرتقال خونی از نیمه دوم آبان ماه به وفور در بازارهای میوه یافت می‌شود؛ برای خرید پرتقال خونی دقت کنید و هر کدام را که بزرگتر و سفت‌تر از بقیه هستند و وزن بیشتری دارند انتخاب کنید.

استفاده از پرتقال خونی در غذاها

پرتقال خونی غیر از شهرت خود به جهت آب میوه‌ی آن، همچنین در انواع سالاد، سس، برخی مارمالادها، شربت ها، بستنی، نوشابه‌ی ایتالیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آب پرتقال خونی همچنین در تهیه‌ی نوشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی از چاشنی این میوه در شیرینی پزی استفاده می‌کنند.

این نوع پرتقال سرشار از ویتامین C، فولات، ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، پتاسیم، منیزیم، مس، آهن، کلسیم و فیبر خوراکی است.

بالاتر از همه، آنتوسیانین‌ها، آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی بوده که می‌توانند بر علیه رادیکال‌های آزاد مبارزه نمایند و این امر خطر ابتلاء به برخی از انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد.

گفته می‌شود که این رنگدانه‌ها به منظور بهبود بینایی و کاهش شدت زخم مفید است. گروهی مدعی اند که مصرف آب پرتقال خونی برای تقویت سیستم ایمنی و پایین آوردن سطح کلسترول مفید بوده و یک عدد پرتقال خونی متوسط حدود ۸۰ کالری دارا است.

بنابراین، پرتقال خونی میوه‌ی سالمی است و می‌تواند در رژیم غذایی گنجانده شود و درست مانند سایر میوه‌ها مصرف آن‌ها به صورت تازه همیشه ارجحیت دارد.

انواع سفت و سنگین آن را انتخاب کنید و از انتخاب انواع اسفنجی و یا آن‌هایی که دارای لکه‌های کپکی است، خودداری کنید.

یا می‌توانید گوشت آن را به همان صورت مصرف کنید یا در دستورات غذایی مانند انواع سالاد مورد استفاده قرار دهید و چای پرتقال خونی نیز گفته می‌شود خوشمزه و همچنین سالم است و می‌توانید این میوه را وارد رژیم غذایی خود قرار دهید و از فوائد آن بهرمند شوید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید