گز و سوهان خانگی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار سفره عید نوروز و سوغات شهرهای اصفهان و قم است، در گزارش زیر طرز تهیه گز و سوهان خانگی را به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه درست کردن گز و سوهان خانگی برای سفره عید نوروز + مواد لازم

عید نوروز نزدیک است و ممکن است شما دوست داشته باشید برای عید شیرینی های خانگی درست کنید. اما شاید کمتر کسی به ذهنش برسد که برای عید می توان گز و سوهان خانگی هم درست کرد.در ادامه دستور گز خانگی که امتحان شده است و همینطور بعضی خواص گز را برای شما بیان می کنیم.

دستور گز خانگی

 برای درست کردن گز خانگی باید ابتدا یک و یک سوم فنجان عسل طبیعی ( یا شربت گلوکز)  بعلاوه یک فنجان شکررا آماده کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت کم بگذاریم و در این مدت دائما هم بزنیم.

بعد دو عدد سفیده تخم مرغ و مقداری نمک را با همزن هم می زنیم تا به قوام برسد.

مخلوط عسل و شکر را روی دوباره حرارت قرار می دهیم و به تدریج سفیده تخم مرغ را اضافه می کنیم و بهم می زنیم تا با هم مخلوط بشوند.

زمان کلی پخت ۴۰ دقیقه است. بعد ۲۰ دقیقه، به مواد یک قاشق مرباخوری وانیل اضافه می کنیم وهم می زنیم.

یک فنجان از پسته،بادام و فندق را روی حرارت تفت می دهیم. بعد ازاینکه به غلظت مناسب رسید ،کمی در آب سرد امتحان می کنیم.

آجیل را به مواد اضافه می کنیم و هم می زنیم. بعد ازآن قالب را با کاغذ روغنی می پوشانیم و مواد را در قالب می ریزیم.اینکار را با سرعت انجام می دهیم. باید این مواد به مدت ۴ ساعت درون یخچال قرار بگیرند.

اکنون گز ما آماده است.روی سطح کار کمی نشاسته بریزید تا هنگام برش به مشکل نخورید. خوردن این گز با چای بسیار لذیذ است.

خواص گز

 گز مواد تشکیل دهنده فراوانی که دارد که بین آنها پسته بسیار پرخاصیت است. خواص مواد تشکیل دهنده گز در واقع خواص خود گز هستند.

خواص پسته

 پسته ماده ای است که بسیار انرژی زا است. پسته برای درمان بعضی از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از خواص پسته که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از:

  1. دارای پروتئین های گیاهی زیادی است.

    برای مغز خوب است و باعث آرامش آن می شود.

    ضدسرطان است.

    میزان آهن در پسته بالا است . آهن برای کم خونی بسیار مناسب است. کم خونی باعث ایجاد خستگی می شود.

    یکی از مواد لازم برای پوست و مو روی است که پسته حاوی آن است.

    در میان آجیل ها بخصوص پسته برای قلب خیلی خوب است.

    پسته بیشترین میزان آنتی اکسیدان را در بین آجیل ها دارد. ویتامین E که یک آنتی اکسیدان قوی است جلوی خراب شدن سلول ها را می گیرد.

    کالری کم و مقدار ویتامین زیادی دارد.

 دستور سوهان خانگی

اول باید یک پیمانه شکر را در یک ماهیتابه نچسب روی حرارت متوسط بریزیم. اجازه بدهیم تا شکر کاراملی بشود و به هیچ وجه بهم نزنیم.

در مرحله بعد یک پیمانه ارده یا همان کنجد آسیاب شده را به آن اضافه کرده و بهم می زنیم. مخلوط را روی کاغذ روغنی می گذاریم و پهن می کنیم. بعد برش زده و خط می اندازیم. بعد ازاینکه کاملا خنک شد از کاغذ جدا می کنیم و در ظرف می چینیم.

خواص ارده

 خواص ارده فراوان هستند که در زیر به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

مفید برای قلب

ارده که از دانه های کنجد ساخته می شود، فشار خون و کلسترول بد خون را کاهش می دهد. ارده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

ضد التهاب طبیعی

 ارده التهاب را کاهش می دهد وخطر ابتلا به بیماری مانند سرطان و بیماری های خود ایمنی را کاهش می دهد.

لاغری

 ارده مقدار فراوانی پروتئین دارد و همچنین دارای فیبر بالایی است. بنابراین باعث کاهش اشتها می شود که لاغری را در پی دارد.

 منبع ویتامین ها و مواد معدنی

 ارده مقدار فراوانی مس دارد. مقادیر زیاد آهن به گلبول های قرمز خون کمک می کند. ارده دارای ویتامین های گروه B  نیز است.

 مفید برای کبد و کلیه

 ارده ترکیباتی دارد که سموم را دفع می کند و بنابراین به کبد و کلیه کمک می کند. مصرف ارده باعث افزایش سوختن چربی و کاهش تولید آن می شود که در نتیجه خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد.

طرز تهیه کلی گز:

 برای تولید گز به شکل انبوه و آنطور که در کارگاه های تولیدگز وجود دارد، ابتدا دریک ظرف بزرگ شکر را با آب مخلوط می کنند ( مقدار آب حدودا باید ۲۰ درصد وزن شکر باشد) و آن دو را با یکدیگر می جوشانند و قبل از آخرین جوش ها به آنها گلوکز اضافه می کنند و سپس از صافی عبور می دهند تا هم زلال شده و هم مواد اضافه آن گرفته شود. سپس دوباره این مخلوط را می جوشانند تا غلیظ شود. سفیده تخم مرغ ها را آنقدر هم میزنند تا کف کند و حجمش چند برابر شود. سپس سفیده های همزده را به شربتی که قبلا آماده شده بود و در آن از هل و گلاب هم استفاده شده ، اضافه کرده و در عین اینکه روی حرارت ملایم قرار می دهند با همزن های مخصوص هم شروع به همزدن آنها می کنند. ( حرارت باید در حدی باشد که سفیده ها خود را نبندند). آنقدر این همزدن ادامه پیدا می کند تا آب اضافه مخلوط سفیده و شربت بخار شود و گز بدست آید. در این هنگام مغز بادام و پسته به صورت تک یا مخلوط را اضافه می کنند و با همزن آنها را هم میزنند تا مغزها به طور یکسان همه جا پخش شود.

این مخلوط را در ظروف قالب گیری ریخته، و یا بعد از خنک شدن با قیچی های مخصوص در اشکال مختلف برش می خورند. و بسته بندی می شوند.

میزان استفاده از مغزها در گز بستگی به نوع سفارش دارد. مثلا در گز پسته یا بادام، از حجم ۱۰ درصد، ۱۸ درصد، ۲۸ درصد استفاده می شود. اگر هم به طور خیلی سفارشی قرار باشد این گزها تولید شوند حدودا ۴۰ درصد حجم مغز به کار رفته در آن، می باشد. البته باید درنظر داشت که خوش طعمی گز به استفاده از گزانگبین می باشد و نه بیشتر استفاده کردن مغزها!

در مقاله ای که خواندید در مورد طرز تهیه گز و سوهان خانگی با یک دستور امتحان شده صحبت کردیم. خواص گز و ارده را که به ترتیب مواد تشکیل دهنده گز و سوهان هستند بیان کردیم. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. سال نوی خوبی داشته باشید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید