قاسم محبعلی، دیپلمات پیشین کشورمان می‌گوید توافق ایران و آژانس باعث ایجاد فرصتی برای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها شد و دستاوردی دیپلماتیک است.

مصوبه اخیر مجلس باعث افزایش تحریم‌ها می‌شود /  تنها مسئولان سیاست خارجه کشور رییس جمهور و وزیر خارجه هستند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این توافق کشور را از یک بحران زودهنگام خارج کرد.

قاسم محبعلی در ارتباط با توافق امضا شده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان سفر مدیرکل این آژانس به تهران در روزهای گذشته اظهار کرد: دولت سعی کرد که با این توافق کشور را از بحران ناشی از مصوبه مجلس دور کند چرا که این موضوع می توانست وضعیت در کشور را پیچیده تر و بحرانی تر کند.

وی با بیان اینکه با این توافق فرصتی برای بازگشت به برجام و رفع تحریم ها ایجاد شد، ادامه داد: این توافق یک دستاورد دیپلماتیک است چرا که کشور را از یک بحران زودهنگام خارج کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اعتقاد بر این که اگر هدف مصوبه اخیر مجلس رفع تحریم ها بوده است باید به این موضوع اشاره کرد که این مصوبه در عمل نه تنها کمکی به رفع تحریم ها نمی کند، بلکه باعث افزایش آن می شود، گفت: البته چون مصوبه قانون مجلس بود، دولت، وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی علیرغم مخالفت با آن خود را ملزم به اجرای آن دانستند.

محبعلی با بیان اینکه دولت با هوشیاری توانست از بحرانی که ممکن بود برای کشور ایجاد شود، عبور کند در ارتباط با اهمیت مخابره شدن یک صدا از کشور به عرصه بین‌الملل در مورد سیاست خارجه کشور گفت: باید توجه داشت که مسئول سیاست خارجه کشور رئیس جمهور و وزیر خارجه هستند و این موضوع خیلی پیچیده ای نیست و در همین چارچوب ضروری است دیگر دستگاه هایی که مسئولیتی در سیاست خارجی کشور ندارند این نکته را بپذیرند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: تنها کسانی که در برابر تصمیمات کشور در عرصه سیاست خارجی مسئول و جوابگو هستند رئیس جمهور و وزارت خارجه هستند و مناسب است دیگر دستگاه هایی که در این زمینه از نظر قانونی مسئولیتی ندارند در این امر دخالت نکنند.

وی ادامه داد: اگر مجلس نیز طرحی را در ارتباط با موضوع سیاست خارجی کشور مطرح می کند باید حتما نظر کارشناسی وزارت خارجه را اخذ کند ولی در مورد مصوبه اخیر که در مجلس تصویب شد همان طور که وزارت خارجه خود اعلام کرده است، نظر کارشناسی این وزارتخانه اخذ نشده بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید