بیگدلی با اشاره به شرایط پیچیده کشور گفت: ایران روزهای سختی را می‌گذراند. به خصوص با گزارش اخیری که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره عمل نکردن ایران به تعهداتش داده است، ما باید با خردمندی بیشتری رفتار کنیم و بهانه‌ای دست آمریکا ندهیم.

آمریکا در حال تله‌گذاری برای ایران است / نباید بهانه‌ای دست آمریکا داد / شرایط برای ایران در حال پیچیده‌تر شدن است

سلام نو سرویس سیاسی: وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد ارتش این کشور به دستور «جو بایدن» مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است. بنا به گفته رسانه‌های آمریکایی این حمله که هدفش نیروهای نزدیک به ایران بود با مجوز جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، انجام شد.

به گزارش سلام نو، ساعاتی بعد جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: هدف از این حملات در سوریه، تضعیف توانایی شبه نظامیان برای شروع حملات جدید و ارسال این پیام است که ما از نیروهای خود محافظت خواهیم کرد. جو بایدن نیز گفته با حمله هوایی بامداد جمعه به سوریه بنا داشته به ایران بگوید: «اعمال شما بدون پاسخ نخواهد ماند. حواس‌تان را جمع کنید.»

اما چطور می‌شود تهدید اخیر بایدن را با ادعای دولت آمریکا برای بازگشت به برجام و دیپلماسی با ایران جمع کرد، آن هم در حالی که ایران بارها گفته ارتباطی با حملات راکتی به سفارت آمریکا ندارد؟

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو تأکید می‌کند که با توجه به شرایط حساس ایران باید با حداکثر خردمندی و خویشتن‌داری نسبت به این حوادث واکنش نشان داد.

وی با بیان این که اگر بخواهیم  اقدام اخیر آمریکا در مرز عراق و سوریه را خیلی جدی بگیریم و با آن برخوردی مستقیم بکنیم، این به معنای ارتباط مستقیم ایران و گروه‌های مقاومت عراقی است افزود: این در حالی است که ما بارها گفته‌ایم که حمایت ایران از این گروه‌های مختلف مقاومت در عراق و سوریه در حد حمایت مستشاری است و نه بیشتر، در نتیجه اگر ما واکنش شدید و عجیبی نشان دهیم در واقع مهر تأییدی به ادعاهای آمریکا زده‌ایم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در این صورت این ادعا تأیید خواهد شد که این گروه‌ها از طرف ایران حمایت مستقیم می‌شوند و ایران از اتفاقاتی مثل کاتیوشا زدن به اربیل مطلع بوده است.

بیدگلی با تأکید بر ضرورت واکنش عقلایی به این مسئله گفت: ایران نباید چندان واکنش جدی و هیجانی به این مسئله نشان دهد، چون اساساً این اتفاق در خاک دولت عراق افتاده و این عراق است که باید درباره این مسائل موضع بگیرد که می‌بینیم تا کنون موضعی جدی نگرفته است.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم موضعی مستقیم و تهاجمی بگیریم، در شرایط حساس کنونی این موضع کاملاً به ضرر ایران تمام خواهد شد. باید توجه کنیم که ما نباید واکنشی نشان دهیم که ما را تحت اتهام اطلاع از حملات این گروه‌ها قرار دهد.

بیگدلی با اشاره به شرایط پیچیده کشور گفت: ایران روزهای سختی را می‌گذراند. به خصوص با گزارش اخیری که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره عمل نکردن ایران به تعهداتش داده است، ما باید با خردمندی بیشتری رفتار کنیم و بهانه‌ای دست آمریکا ندهیم.

وی با اشاره به پیچیده‌تر شدن شرایط داخلی آمریکا درباره ایران گفت: با توجه به فشارهای اخیر که سناتورها به بایدن درباره ایران آورده‌اند شرایط کمی در حال تغییر است، در نتیجه بهتر است ایران خویشتن‌داری کند.

این استاد دانشگاه در توضیح بیشتر این پیچیدگی‌ها گفت: بایدن اگر چه ذاتا تمایل به کاهش تنش با ایران دارد، اما فضای کنگره نسبت به ایران هنوز خشن است و این خشونت تحت فشار اسرائیل و لابی‌های یهودی هر روز در حال افزایش است و حتی دموکرات‌ها هم کمی به این سمت فشار بیشتر به ایران متمایل شده‌اند.

بیگدلی ادامه داد: متأسفانه گزارش اخیر رافائل گروسی، واکنشها اخیر کنگره و بمباران اخیر آمریکا نشان میدهد که ایالات متحده وضعیت جدیدی به خود گرفته و می‌خواهد بگوید که حضورش در کنار ۵+۱ برای مذاکره با ایران نشانه ضعف نیست و اگر لازم باشد نمایش قدرتی مثل بمباران اخیر را نیز انجام هم می‌دهد.

وی مجموعه حوادث اخیر را برنامه‌ای حساب شده از طرف ایالات متحده دانست و گفت: در مجموع تمام این رخدادها را می‌توان تله‌گذاری آمریکا برای ایران دانست. به جز این تله‌ها، کانون‌های تهدید منطقه‌ای علیه ایران نیز هر روز در حال تقویت هستند. از سوی دیگر هشدار اخیر رافائل گروسی درباره ایران بسیار آزار دهنده است و شاید بتوان آن را سیگنالی برای آمادگی نوعی اجماع جهانی علیه ایران دانست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مدیرکل آژانس بین‌الملل هسته‌ای سه شنبه می خواهد گزارش خود را به شورای حکام بدهد و شورای حکام می‌تواند در صورت منفی بودن گزارش مسئله را به شورای امنیت ببرد.

بیگدلی با ضروری خواندن موقعیت شناسی ایران گفت: واقعیت این است که اگر از فرصت فعلی بهره نبریم می‌توانیم در دام‌های خطرناکی بیافتیم، در نتیجه مسئولین ما امروز باید تصمیماتی بسیار خردمندانه بگیرند. 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید