رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو گفت: تفاهم با ایران محدود است.

گروسی: تفاهم با ایران به یک بازه زمانی محدود است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایراد سخنانی در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو تصریح کرد که تفاهم به دست آمده درباره تداوم نظارت و راستی آزمایی فعالیت‌اتمی ایران به یک بازه زمانی و قلمرو محدود است.

 رافائل گروسی با بیان اینکه تفاهم به دست امده با توافقنامه‌های پادمانی آژانس مرتبط است افزود: «ما به یک تفاهم موقت فنی دوجانبه رسیدیم که هر کدام از این کلمات معنا دارد. موقت یعنی به لحاظ زمان و مکان محدود است. دوجانبه یعنی بین ایران و آژانس است و فنی درباره نحوه انجام بازرسی‌ها است»

او ادعا کرد: در صورتی که تفاهم اخیر با ایران حاصل نمی‌شد، تهران می‌توانست گام‌های غیر قابل بازگشتی را بردارد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش کرد تا خود را ناجی برجام معرفی کند و عنوان کرد که یکشنبه گذشته به ایران رفت چون «ما در حال حرکت به سوی یک شرایط واقعی بودیم بدون آنکه کسی چیزی در این باره انجام دهد».

وی با بیان اینکه توافق به دست آمده با ایران «سیاسی یا قانونی نیست»  خاطر نشان کرد که در پایان چنانچه توافقی برای رفع تحریم‌ها حاصل نشود همه چیز از بین برده خواهد شد.

گروسی یکشنبه گذشته در آستانه پایان ضرب‌الاجل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها راهی تهران شد تا پیرامون تغییر سطح همکاری‌های با ایران گفت‌وگو کند. او در این سفر با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. این دیدارها منجر به صدور بیانیه‌ای مشترک بین ایران و آژانس شد که بر اساس آن فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه در ایران پیدا کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این باره می‌گوید: ما از ۲۷ بهمن به صورت رسمی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که از صبح پنجم اسفند ماه قانون مجلس در این باره اجرا خواهد شد و به همین دلیل اجرای این قانون از صبح امروز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه اجرای مصوبه مجلس به معنای قطع همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و قانون مجلس نیز چنین چیزی را نخواسته است، تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس ادامه پیدا می‌کند اما این همکاری فراتر از پروتکل الحاقی نخواهد رفت و در این چارچوب همکاری خواهیم کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید