ارتش سودان با انجام عملیات نظامی مناطق مرزی این کشور که توسط نظامیان اتیوپی تصرف شده بود را پس گرفت.

 تنش میان سودان و اتیوپی بالا گرفت

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، سرگرم شدن دولت اتیوپی به جنگ داخلی( ایالت تیگرای) این فرصت را در اختیار ارتش سودان قرار داد تا با انجام عملیات نظامی در آبان ماه گذشته مناطق مرزی این کشور را که توسط کشاورزان و  شبه نظامیان اتیوپی با حمایت ارتش این کشور طی 25 گذشته تصرف شده بود،  باردیگر تحت حاکمیت دولت خارطوم قرار دهد.

مقامات خارطوم می‌گویند: ارتش سودان تا خطوط مرزی بین‌المللی پیشروی کرده و هنوز 10 منطقه مرزی متعلق به این کشور در اختیار اتیوپی قرار دارد و سودان مصمم به بازپس گیری این مناطق است اما مقامات  آدیس آبابا معتقدند: تنش مرزی باید از طریق مذاکره حل و فصل و خطوط مرزی میان دو کشور به طور دقیق ترسیم شود.این درحالی است که اختلافات مرزی سودان و اتیوپی به ده‌ها سال قبل باز می گردد و طی این مدت دو طرف برای پایان دادن به این اختلافات بارها گفت وگو کرده‌اند اما به دلیل وجود برخی مشکلات هنوز نتوانسته‌اند، خطوط مرزی را به طور دقیق علامت گذاری کنند.

آدیس آبابا  از خارطوم خواست به منظور پایان دادن به تنش مرزی میان دو کشور به  ارتش سودان دستور دهد، مناطقی که از آبان ماه گذشته تاکنون به تصرف خود در آورده‌است، عقب نشینی کند . خارطوم این درخواست را با قاطعیت رد کرد.

به گزارش شبکه الجزیره « دینا مفتی » سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی امروز خارطوم را به گفت وگو برای پایان دادن به تنش مرزی میان دو کشور دعوت کرد و اظهار داشت: تازمانی که ارتش سودان به مواضع قبلی خود ( 16 آبان گذشته ) عقب نشینی نکند، این مذاکرات انجام نخواهد شد.

وی بدون نام بردن از کشور خاصی گفت: طرف سومی می‌کوشد تا سودان را به درگیری نظامی با اتیوپی وادار کند.

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی، با متهم کردن ارتش سودان به چپاول اموال شهروندان اتیوپیایی و آواره کردن آنان اظهار داشت: این مسئله درست در زمانی رخ داد که دولت آدیس آبابا سرگرم اعمال حاکمیت قانون در ایالت تیگرای است.

در همین حال، سخنگوی رسمی  وزارت خارجه سودان درخواست اتیوپی برای عقب نشینی ارتش این کشور به مواضع قبلی ( آبان ماه گذشته ) خود را قاطعانه رد کرد و اظهار داشت: ارتش سودان در مرزهای شناخته شده بین‌المللی مستقر شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه بخش‌هایی از خاک سودان همچنان در تصرف اتیوپی است، تصریح کرد: خارطوم زمانی وارد مذاکره با آدیس آبابا می‌شود که اتیوپی از تمام اراضی سودان عقب نشینی کرده باشد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید