عربستان در ادامه سیاست‌های موسوم به اصلاحات اجتماعی، قصد دارد به زنان این کشور اجازه عضویت در ارتش و نیروهای مسلح را بدهد.

مجوز زنان عربستانی برای عضویت در نیروهای مسلح

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، روزنامه «عرب نیوز» که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود از اقدام ریاض برای فراهم کردن زمینه پیوستن زنان به صفوف ارتش این کشور خبر داد و نوشت که عربستان راه را برای زنانی که علاقه مند به پیوستن به ارتش هستند،  باز کرده است. 

این اقدام در راستای اقداماتی انجام می شود که عربستان برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و طی چند سال گذشته به ظاهر اقداماتی را برای آزادی زنان و نقش آفرینی بیشتر آن‌ها در زندگی اجتماعی و اقتصادی کشور انجام داده است.

همزمان با انجام این اصلاحات، دهها زن فعال مدنی و حقوقی به دلیل مخالفت با سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در زندان به سر می برند و گزارش هایی درباره اعمال شکنجه علیه آنان منتشر شده است .

بر  اساس دستورالعمل جدید دولت عربستان ، به زنان اجازه داده می‌شود تا در ارتش، نیروی دریایی، موشکی و خدمات پزشکی نیروهای مسلح از درجه سربازی و گروهبان یکم آغاز و به ترفیع درجات نظامی برسند. 

به نوشته این روزنامه، زنان متقاضی استخدام در ارتش عربستان باید دارای شرایط خاصی از جمله نداشتن سوابق کیفری، سلامت کامل، داشتن حداقل ۲۱ سال و حداکثر ۴۰ سال سن و داشتن قدی بالاتر از  ۱۵۵ سانتی متر باشند.  

عرب نیوز با اشاره به اینکه همه متقاضیان باید دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشند، افزود: زنان دارای همسر خارجی مجاز به عضویت در ارتش نیستند.  

پیش از این «محمد بن سلمان»  ولیعهد عربستان تلاش‌هایی برای صدور چندین قانون و فرمان حکومتی در جهت دادن آزادی‌های بیشتر به زنان سعودی از جمله رانندگی، حضور در مسابقات ورزشی، مسافرت، کار و راه‌اندازی مشاغل خصوصی بدون رضایت شوهر یا پدر را انجام داده بود.  

ناظران سیاسی معتقدند که اقدامات اخیر ولیعهد سعودی در حالی انجام می‌شود که این کشور از سوی نهادها و مجامع بین المللی با انتقادات شدیدی در زمینه حقوق بشر و محدودیت‌های آزادی‌های مدنی مواجه است و با توجه به انتقاداتی که دولتمردان جدید آمریکا از عربستان به خاطر نادیده گرفتن حقوق بشر، محدودیت آزادی بیان و زندانی کردن زنان فعالان حقوق بشری در این کشور انجام داده‌اند، مقامات ریاض سعی دارند با این برنامه‌ها توجه دولت جدید واشنگتن را به خود جلب کنند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید