ایران پس از ۱۵ سال مذاکره با قدرت های جهانی و به سرانجام رسیدن برجام، امروز رسما از پروتکل الحاقی خارج شد. این خروج به چه معناست و با وجود اقدامات مجلس ایا دست دولت در ادامه راه برای لغو تحریم ها باز است؟

با بستن دست دولت چگونه انتظار داریم تحریم‌ها لغو شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، به گفته غریب آبادی بامداد امروز تهران رسما از پروتکل الحاقی خارج شد که به موجب آن بازرسان آژانس دیگر حق بازدید سرزده از سایت های هسته ای را نخواهند داشت. ۱۲ آبان ماه سال جاری همزمان با ۱۳ آبان روز انتخابات آمریکا، مجلس شورای اسلامی این طرح را با نام اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها! در صحن مطرح و پس از آن پس از تصویب کلیت آن از سوی شورای عالی امنیت ملی نیز به تصویب رسید. واشنگتن به موجب این طرح اعلام کرد که کار دیپلماسی با ایران سخت‌تر شده است اما همچنان درهای مذاکره باز است.

برخی تحلیلگران و کارشناسان از همان لحظه تصویب این طرح اعلام کردند که این طرح کاملا گل به خودی و به ضرر ایران تمام خواهد شد. به این معنی که پس از سه سال مقاومت حالا که وقت برداشت میوه صبرمان هستیم مجددا یا این سیاست خودتحریمی توپ را در زمین خودمان می اندازیم. ضمن اینکه بایدن دیگر ترامپ نیست.او از همین حالا هم با متحدان اروپایی خود مانند سابق در یک صف قرار گرفته‌اند. دیپلماسی ایران در سه سال گذشته سبب شد برای اولین بار اروپا و دیگر کشورهای جهان در کنار ایران مقابل آمریکا بایستند اما این طرح سبب شد که بار دیگر کشورهای جهان مقابل ایران به صف شوند.

امروز آن اتفاق قرار بود بیفتد اما به یُمن درایت دیپلماسی و سازمان انرژی اتمی، اتفاقی که افتاد این است که تهران از پروتکل خارج شده است. اما سه ماه با ضبط تصاویر به طرف آمریکایی مهلت می دهد. اگر در این سه ماه دولت بایدن تحریم ها را لغو کرد تصاویر ضبط شده به آژانس ارسال می شود در غیر این صورت تمام تصاویر پاک خواهد شد.هوش دیپلماتیک ایران مجددا توپ را در زمین آمریکا انداخت و بار دیگر ایران مانند سابق دست پر را در چانه زنی دارد.

گام اول آمریکایی ها

این سیاست از سوی ایران درحالی انجام شد که گام اول را آمریکایی ها برداشتند.چراغ سبزهای بایدن یکی از پس از دیگری برای ایران روشن شد اما وزیر خارجه کشورمان این عقب نشینی ها را ناکافی می داند. بایدن در وهله اول سراغ حوثی ها رفت. انصار الله از لیست گروه تروریستی خارج شد. دوم؛ یک ماه نتانیاهو را پشت تلفن منتظر نگه داشت.سوم؛ رسما به عربستان اعلام کرد که بن سلمان همتای بایدن نیست و با او وارد صحبت و مذاکره نمی شود همتای او شاه سعودی است.گام نهایی بایدن نامه رسمی او به شورای امنیت برای بازپس گیری نامه بازگشت تحریم ها تحت مکانیسم ماشه بود. نامه ای که بلینکن او را تحقیر امیز و شکست مفتضحانه فشار حداکثری خوانده بود. پس از آن در یک بیانه مشترک با تروئیکای اروپا خواستار مذاکره با ایران شدند. مذاکره ای که بیش از این بایدن مدعی بود که اول ایران گام بردارد و به تعهدات خود بازگردد تا ما هم گام اصلی را برداریم. زبان اول تو بعد من به زبان مذاکره تغییر کرد. بلینکن وزیر خارجه امریکا در واکنش به این بیانیه ای مشترک و میانجیگری اروپا میان تهران و واشنگتن گفت: بهترین اتفاق این بیانیه این بود که ما بار دیگر در کنار متحدان اروپایی در یک صف هستیم. بلینکن به مساله ای اشاره کرد که ایران باید بسیار هوشیار باشد که دیگر دوره ترامپ نیست و امروز دنیا علیه اجماع دارد حتی چین و روسیه! پس از سه ماهی که ایران به طرف غربی مهلت داده است اگر اتفاقی از سوی دولت امریکا نیفتاد ممکن است حتی این دو کشور دوست به صف دیگر کشورهای عضو برجام بپیوندند و بار دیگر ایران در گوشه رینگ جهانی شاهد تحریم های بیشتر شود.

با اینحال بایدن گام خود را مقابل ایران از متحدان منطقه ای خود آغاز کرده است. از متحدان اغاز کرد به این معنی که به تهران حسن نیت را نشان دهد که دیگر عربستان بن سلمان و اسرائیل نتانیاهو قرار نیست تکلیف ایران را برای من یکسره کنند! دوره ترامپ گذشته است و من باج نخواهم داد!

رسانه ها درباره گام آمریکایی ها مقابل ایران چه نوشتند

حال این سوال مطرح است که باید گام های دولت بایدن را جدی گرفت؟ محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به اقدامات امریکا گفت لازم اما ناکافی بود. روزنامه زوددویچه سایتونگ آلمان دراینباره نوشت: محمد جواد ظریف، با هرگونه گفتگو با آمریکا تا زمانی که جو بایدن به توافق هسته ای برنگشته و همه تحریم های جمهوری اسلامی را لغو نکند، مخالفت کرده است. بدین ترتیب او به طور غیرمستقیم تلاش های میانجیگری اتحادیه اروپا را رد کرد.ظریف همچنین خواستار تضمین دائمی آمریکا مبنی بر عدم ترک مجدد این توافق شد. اما تصویب آن توسط سنای آمریکا غیرمحتمل تلقی می شود.

ظریف بایدن را متهم کرد که عملا به کمپین "فشار حداکثری" ادامه داده و هیچ کاری برای دسترسی ایران به ۱۰ میلیارد دلار مسدود شده در بانک های خارج از کشور انجام نداده است. به گفته سخنگوی کاخ سفید، قصد چنین کاری وجود ندارد، اما وی احتمال آن را به طور کلی رد نکرد. از نظر برخی دیپلمات ها اثبات چنین حسن نیت آشکاری می تواند به حل اوضاع نابسامان کمک کند، اما باید اقدامی مشابه از سوی ایران انجام شود.

این روزنامه با اشاره به خروج تهران از پروتکل الحاقی در روز ۵ اسفند ماه(امروز)  نوشت:  ایران اعلام کرده از روز سه شنبه نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. رافائل گروسی روز شنبه به تهران سفر کرد تا راهی قابل قبول برای ادامه کنترل ها پیدا کند. وی روز یکشنبه با رئیس آژانس انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرد و همچنین انتظار می رود با رئیس جمهور نیز دیدار کند. عصر یکشنبه، گروسی اعلام کرد که کنترل ها موقتا ادامه خواهند داشت. این روزنامه مدعی شده که توافق هسته ای در نابودی مطلق قرار دارد.

 این روزنامه در حالی مدعی نابودی توافق را دارد که وزیر خارجه کشورمان همچنین معاون او سیدعباس عراقچی اعلام کردند که خروج از پروتکل الحاقی به معنای خروج از برجام نیست اما اینکه رسانه های غرب در پوشش دهی اقدام ایران ان را خروج از برجام می دانند بسیار خطرناک است و تبعات بسیاری برای ایران دارد.

اما روزنامه نزاویسیمایا گازتا روسیه از منظر دیگر به این موضوع پرداخت و نوشت: امریکا موضع خود را در قبال ایران نرم کرده است. تحریم های امریکا لغو نشده اند، اما واشنگتن بیش از این پافشاری نشان نمی دهد تا دیگر کشورها نیز این تحریم ها را اجرا کنند. درخواست واشنگتن از سازمان ملل متحد برای ازسرگیری تحریم های بین المللی علیه ایران نیز لغو شد. این، پیش درآمدی است برای آغاز مذاکرات موفقیت آمیز. در این رابطه، می توان گفت که سیگنال های روشنی به ایران داده می شود که نشان می دهد، جو بایدن برای یافتن راه سازش آمادگی دارد.

 بایدن در تبلیغات پیش از انتخاباتی اش از موضع دولت ترامپ در قبال ایران انتقاد کرده بود. او خاطر نشان کرده بود که درخواست ترامپ از سازمان ملل متحد برای ازسرگیری تحریم های بین المللی علیه ایران غیر قابل اجرا است. او معتقد بود که این روند فقط باعث پیچیده تر شدن روابط امریکا با متحدان اروپایی اش خواهد شد.

دمیتری پسکوف، منشی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، امتناع امریکا از درخواستش برای ازسرگیری تحریم های بین المللی علیه ایران را «گام مثبت و خوبی» نامیده است. می بایست خاطر نشان کرد که این تصمیم امریکا پس از برگزاری مذاکرات میان آنتونی بلینکن و وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی اتخاذ شد.

در این زمینه، ایران دریافت که کشورهای اروپایی در ازسرگیری احتمالی گفتگو با واشنگتن نقش میانجی را ایفا خواهند کرد. [آقای] روحانی نیز با شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفتگوی تلفنی انجام داد و اروپایی ها را به فعالیت بیشتر در رویکرد ایران فرا خواند.

در ایران به هیچ وجه، انتظار نداشتند که در واشنگتن از این تصمیم ترامپ صرفنظر کنند. اما، موضع [آقای] روحانی مانند سابق است: در ابتدا، باید امریکایی ها تمامی تحریم ها را لغو کنند و به برجام بازگردند و پس از آن، ایرانی ها اجرای تعهدات را در چارچوب برجام از سر خواهند گرفت. پیشتر، بایدن و بلینکن گفته بودند که همه چیز باید برعکس باشد: ابتدا ایران و بعد، امریکا.

در هفته گذشته، [آقای] روحانی بازی جدیدی را با امریکا شروع کرده و اعلام کرد که دسترشی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته ای را محدود می کند.

یوری روگولف، رئیس مرکز مطالعات امریکا در دانشگاه لومونوسوف، معتقد است: «بایدن می خواهد تا توافق هسته ای از سر گرفته شود. اگر اکنون، بایدن از ازسرگیری توافق هسته ای امتناع کند، این به معنای تائید تصمیم های ترامپ خواهد بود. نباید از یاد برد که ایران از بایدن می خواهد تا تحریم ها را لغو کند. این روند چندان آسانی نیست. در امریکا، اعمال تحریم ها راحت تر از لغو آنها است. به پایه و اساس زیادی نیاز است تا این گام برداشته شود. بایدن نیز به خوبی، به این موضوع واقف است. نامه میلز به سازمان ملل متحد را نباید نرمش یک جانبه بایدن در برابر ایران دانست. اگر گام های متقابلی از سوی ایران برداشته نشود، روند مذاکرات به بن بست خواهد رسید».
 

تبعات خروج

به گزارش خبرآنلاین، از روز گذشته که بیانیه ای اژانس و ایران رسانه ای شد.واکنش جهان مثبت بوده است باقی اتفاقات به دولت بایدن مرتبط است که آیا می خواهد گام بعدی را که لغو تمامی تحریم های دولت ترامپ است بردارد یا خیر؟ اگر دولت بایدن گام اصلی را در این مدت سه ماه برندارد. شرایط بار دیگر برای ایران بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد. فعالان فضای مجازی از روز گذشته حملات خود را به سمت مجلس برده اند. آنها می گویند مجلس مردم را به گروگان گرفته است چرا که نمایندگان اعلام کردند تا دولت روحانی بیانیه مشترک با آژانس را ملغی نکند خبری از تصویب بودجه نیست!!با بستن دست دولت چگونه انتظار داریم تحریم ها لغو شود؟ روز گذشته مجلس شورای اسلامی از دولت به قوه قضائیه شکایت برد، شکایتی که خاص مجلسیان بود و بس! حتی رسانه های اصولگرا و کیهان نیز از هوش دیپلماتیک ایران قدردانی کردند اما اینکه مجلس به چه دلیل اینگونه سنگ به اسیاب ایران و ملت ایران می اندازه الله و اعلم! با اینحال شرایط فعلی تنها به اقدام طرف غربی ممکن است. تبعات این خروج به معنی این است که شورای حکام آژانس انرژی اتمی با ارسال پرونده ایران به شورای امنیت رسما مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد. اگر این اقدام از سوی شورای حکام آژانس انجام شود ما بار دیگر به ۱۵ سال پیش بازمیگردیم و بار دیگر نقطه سر خط!

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید