رسانه های عربی امروز به توافق بین آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران و دستاوردهای آن واکنش نشان دادند.

واکنش رسانه‌های عربی به توافق آژانس انرژی اتمی با ایران

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،  رسانه های عربی امروز (دوشنبه) به طور ویژه به بازتاب و بررسی توافق اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران پرداختند و آن را دستاوردی مهم برای ایران دانستند.

این رسانه‌ها روز دوشنبه در گزارش هایی سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به تهران و توافق اخیر انجام شده بین ایران و آژانس را مورد توجه قرار دادند و تصریح کردند که بر اساس توافق انجام شده،  فراوانی دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت‌های ایرانی کاهش می‌یابد و بازرسی‌های غافلگیر کننده دیگر وجود نخواهد داشت. 

آن‌ها همچنین به بند دوم توافق نامه بین ایران و آژانس انرژی هسته‌ای بین المللی اشاره کردند و افزودند بر اساس این بند از توافق نامه، در طول این مدت (سه ماه) ، آژانس قادر به دسترسی به اطلاعات برخی فعالیت‌های نظارتی و تجهیزات در برخی از تاسیسات هسته‌ای ایران نخواهد بود و این اطلاعات در انحصار ایران باقی خواهد ماند.  

بر این اساس اگر تحریم‌ها ظرف ۳ ماه به طور کامل برداشته شود، ایران این اطلاعات را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد داد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. 

شبکه الجزیره قطر امروز در گزارشی نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با اهمیت توصیف کرد و افزود:  آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران اعلام کردند که در مورد بازرسی از تاسیسات هسته‌ای به توافق فنی موقت رسیده‌اند. 

این شبکه خبری اضافه کرد: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه مشترکی افزودند که سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس انرژی هسته‌ای اطلاع داده است که به قانون مصوب مجلس ایران مبنی بر متوقف کردن اقدامات داوطلبانه در ۲۳ فوریه همانطور که ​​در توافق نامه هسته‌ای پیش بینی شده است، احترام می‌گذارد.  

بیانیه اضافه کرد که به منظور اجازه دادن به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ادامه کار بازرسی، توافق نامه موقت فنی منعقد شد که بر اساس آن آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مدت ۳ ماه بازرسی‌ها را ادامه دهد. 

از سوی دیگر، گروسی گفت که این آژانس مراحل راستی آزمایی و فعالیتهای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را در مدت ۳ ماه ادامه خواهد داد مشروط بر اینکه این توافق نامه تحت نظارت مستمر باشد. 

الجزیره ادامه داد: گروسی عصر دیروز (یکشنبه) پس از بازگشت از تهران در یک کنفرانس خبری افزود: اولا تاکید می‌کنیم که ایران همانطور که تاکنون انجام داده است بدون هیچ محدودیتی به اجرای توافق ادامه خواهد داد. 

وی گفت: ما به توافق موقت دو جانبه فنی رسیدیم که از طریق آن آژانس اقدامات تحقیقاتی و فعالیت‌های بازرسی خود را برای مدت ۳ ماه ادامه دهد.  

گروسی در عین حال تصریح کرد که سرعت دسترسی بازرسان به سایت‌های ایرانی کاهش می‌یابد و دیگر هیچ بازرسی غیر منتظره‌ای وجود نخواهد داشت. 

وی افزود: آنچه در مورد آن توافق کردیم چیزی است که قابل استفاده و مفید است تا شکاف بین ما و ایران را برطرف کند و وضعیت کنونی را نجات دهد.  

رایزنی اروپایی ها

الجزیره در ادامه اضافه کرد: امروز وزرای خارجه کشورهای اروپایی رایزنی های خود را در بروکسل برگزار می‌کنند و آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا نیز بصورت ویدئو کنفرانس در آن شرکت خواهد کرد و پرونده هسته‌ای ایران از نقاط مهم دستور کار این جلسه خواهد بود. 

این شبکه با اشاره به اینکه تهران پیش از این اعلام کرده بود که در حال مطالعه پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا برای شرکت در یک نشست غیر رسمی که آمریکا همراه با سایر اعضای برجام در آن شرکت می‌کنند، است.  

 در همین حال یک مقام ایرانی تاکید کرد که بازگشت به توافق نامه‌ای که واشنگتن در آن جدی نیست، معنا ندارد. 

موضع آمریکا 

الجزیره افزود: از سوی دیگر،  «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته (یکشنبه) تاکید کرد که در صورت بازگشت ایران به تعهدات خود، واشنگتن آماده رسیدن به توافق الزام آور است. 

سالیوان با این ادعا که در حال حاضر ایران در انزوا است و آمریکا در انزوا نیست، اظهار داشت که ایران هنوز به دعوت مذاکره پاسخ نداده است و توپ اکنون در زمین آن است. 

این مقام آمریکایی تأکید کرد که دولت رئیس جمهور بایدن معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب هسته‌ای است. 

پایگاه اطلاع رسانی ارم نیوز امارات نیز با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه مجلس ایران، کار بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز سه شنبه کاهش می‌یابد، به سفر گروسی به تهران اشاره کرد و افزود:  

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران اظهار داشت که با ایران به یک راه حل موقت دست یافته است که بر اساس آن به رغم کاهش کار بازرسان آژانس، امکان بازرسی‌های رضایت بخش از تاسیسات هسته‌ای ایران فراهم می‌شود. 

گروسی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: باید واقع بین باشیم که دسترسی (به تأسیسات هسته‌ای ایران) محدود خواهد بود اما قادر خواهیم بود سطح لازم برای نظارت و تحقیق را در حال حاضر حفظ کنیم. 

ارم نیوز اضافه کرد: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال تصریح کرد که بر اساس توافق، فراوانی دسترسی بازرسان به سایت‌های ایرانی کاهش می‌یابد و بازرسی‌های غافلگیر کننده دیگر وجود نخواهد داشت. 

این رسانه اماراتی ادامه داد: بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی، بند دوم توافق نامه بین ایران و آژانس انرژی هسته‌ای بین المللی، فقط به ثبت اطلاعات مربوط به برخی فعالیت‌های نظارتی و تجهیزات در برخی از تأسیسات هسته‌ای ایران و نگهداری آن‌ها برای مدت سه ماه مربوط می‌شود و در طول این مدت، آژانس قادر به دسترسی به این اطلاعات نخواهد بود و اطلاعات در انحصار ایران باقی خواهد ماند.  

ارم نیوز افزود: بر این اساس به منظور ملاحظات امنیتی و لزوم پنهان کردن سایتهای اصلی تأسیسات هسته‌ای ایران، لیست این تاسیسات که اطلاعات آن‌ها در طی این سه ماه ثبت خواهد شد، محرمانه باقی خواهد ماند اگر تحریم‌ها ظرف ۳ ماه به طور کامل برداشته شود، ایران این اطلاعات را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد داد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. 

در همین حال، رافائل گروسی عصر یکشنبه هنگام بازگشت از تهران به خبرنگاران گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل تعلیق پروتکل اضافی، بازرسی‌ها از تاسیسات هسته ای ایران را کاهش میدهد و دو طرف در مورد بازرسی‌های لازم به توافق سه ماهه رسیده‌اند.  

این پایگاه اطلاع رسانی در ادامه نوشت:  ایران طبق قانونی که در مجلس این کشور در دسامبر گذشته به تصویب رسید، از ۲۳ فوریه اجرای پروتکل الحاقی را به دلیل ادامه تحریم‌ها علیه ایران متوقف می‌کند. 

در این پیوند «کاظم غریب آبادی» نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی در وین نیز گفت که تهران بر اجرای کامل مصوبه مجلس نمایندگان ایران که دغدغه جدی نظام را دارد، اصرار دارد و  هیچ کس حق چشم پوشی از اجرای آن را ندارد. 

وی افزود:  هیچگونه تمدید یا تأخیری وجود ندارد و هیچ دسترسی دیگری به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده نمی‌شود و در مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بر لزوم احترام به قانون مصوب مجلس و کاربردی شدن آن تاکید شده است.  

این رسانه اماراتی در پایان نوشت: ایران می‌گوید تا زمانی که آمریکا به طور کامل توافق ۲۰۱۵ را رعایت نکند از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد اما «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا می‌گوید ایران ابتدا باید این کار را انجام دهد.  

شبکه المملکه اردن نیز با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، سفر گروسی به ایران را یک دستاورد مهم برای کشورمان توصیف کرد و افزود: این سفر قبل از لازم الاجرا شدن مصوبه مجلس ایران مبنی بر محدود کردن بازرسی‌های آژانس بین المللی اتمی از تاسیسات هسته‌ای، انجام شد. 

سعید خطیب زاده در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که جلسات برگزار شده با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی منجر به دستیابی یک موفقیت دیپلماتیک مهم و یک موفقیت فنی مهم برای سازمان انرژی اتمی ایران شد. 

این شبکه خبری اردن اضافه کرد: در عین حال گروسی اندکی پس از بازگشت از سفر دو روزه به پایتخت ایران اعلام کرد که با مقامات ایران به یک راه حل موقت دست یافته است که اجازه می‌دهد با وجود کاهش کار بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز سه شنبه، آن‌ها به کار خود ادامه دهند. 

اقدام ایران برای جلوگیری از کار بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاسیات اتمی ایران از روز سه شنبه در چارچوب قانونی است که در مجلس این کشور تصویب شده است.  

مجلس ایران پیش از این تصویب کرده بود که در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه ایران که از سال ۲۰۱۸ در دولت قبلی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ اعمال شد، تهران همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش دهد. 

سایر رسانه‌های عربی منطقه و جهان از جمله شبکه العربیه، الحدث، الاخباریه عربستان سعودی، فرانس ۲۴، بی‌بی سی عربی با انتشار مطالب مشابهی اظهارات گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را پس از سفر به تهران بازتاب دادند.  

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید