عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: روغن در سال آینده به هیچ وجه گران نخواهد شد و عرضه آن ادامه خواهد داشت.

ستاد تنظیم بازار عرضه روغن با کارت ملی را تکذیب کرد

به گزارش سلام نو به نقل از صدا و سیما، عباس قبادی در پایان جلسه امروز ستاد تنظیم بازار کشور در خصوص کمبود روغن و خبر عرضه آن با کارت ملی، اظهار داشت: توزیع روغن با کارت ملی یک شیطنت بوده و چنین چیزی را تکذیب می‌کنم.

وی افزود: میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است که در ماه گذشته بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن تولید روغن داشتیم، اما به جهت فضای روانی که در کشور ایجاد شد و برخی به آن اخبار در خصوص احتمال تغییر نرخ ارز و … دامن زدند که موجب هجوم مردم به فروشگاه‌ها و افزایش تقاضا و شکل گیری احتکار خانگی شد و وقفه‌هایی در تولید و توزیع به وجود آمد.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: مصرف اکثر خانوارها روغن مایع است و روغن جامد بیشتر مصرف صنعتی و صنفی دارد، اما افزایش تقاضای روغن مایع موجب شد بخشی از ظرفیت تولید روغن جامد نیز به این بخش تخصیص یابد که موجب کسری در تولید روغن جامد هم شد.

وی گفت: با تخصیص سهمیه به صنایعی که از روغن جامد استفاده می‌کنند و عرضه به میزان کافی آن، به زودی بازار روغن هم به تعادل می‌رسد.

دبیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: قیمت روغن در سال آینده به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت و عرضه این محصول به میزان مورد نیاز همچنان تداوم خواهد داشت.

قبادی همچنین از تدارک و ذخیره سازی ۴۰ هزار تنی سیب و پرتقال مورد نیاز شب عید خبر داد و گفت: کار تحویل سیب و پرتقال به استان‌هایی که قرار شد توسط این ستاد انجام شود آغاز شده و سیب و پرتقال از استان‌های غرب و شمال کشور به این استان‌ها تحویل شده است و اگر بازهم استان‌ها نیاز بیشتری را اعلام کنند آماده تأمین آن هستیم.

طی دو ماه چهار میلیون تن انواع کالاهای اساسی از بنادر کشور تخلیه شد

دبیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: بانک مرکزی همکاری خوبی در مورد تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی در ۶ ماه نخست سال آینده انجام داده و ارز مورد نیاز را تخصیص داده است.

وی اضافه کرد: در حدود ۲ ماه گذشته، چهار میلیون تن انواع کالاهای اساسی از بنادر کشور تخلیه شده و به همین میزان موجودی در بنادر کشور داریم که این میزان، جدا از کالاهای در حال ورود و روی کشتی‌ها است.

دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین با اشاره به واردات ۲۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد دلار از ابتدای سال گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش یافته، اما شاهد افزایش ۱۰ درصدی واردات کالاهای گروه یک و ۲۲ که کالاهای مورد نیاز و مواد اولیه کارخانجات است هستیم.

وی افزود: از سویی دیگر کالاهای گروه‌های ۲۶ و ۲۷ که کالاهای غیر ضروری هستند از نظر وزنی رشد منفی ۲۳ درصدی داشته اند که مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد که واردات کشور به سوی واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم سوق یافته است.

قبادی از ثبات بازار تخم مرغ و عرضه آن با نرخ مصوب خبر داد و گفت: عرضه مرغ هم تا هفته‌های آینده به شرایط مطلوب بازخواهد گشت چرا که حجم ورودی مرغ به بازار افزایش یافته و روند باثباتی در بازار مرغ خواهیم داشت.

وی عدم تعادل بازار مرغ را ناشی از وقفه یک هفته‌ای در عرضه و افزایش تقاضای مرغ دانست و افزود: تلاش برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان موجب این وقفه یک هفته‌ای در عرضه و در نتیجه افزایش قیمت مرغ در برخی استان‌ها بود.

به گفته دبیر ستاد تنظیم بازار، هم اکنون به میزان کافی کنجاله و ذرت در اختیار بخش تولید قرار گرفته است، اما وجود برخی مشکلات در توزیع موجب اخلال در عرضه مرغ شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید