کی از اقداماتی که در روزهای اخیر نیازمند نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر بود، تجمع برخی گروه‌های تندرو مقابل سازمان انرژی اتمی ایران بود، اینطور بیان شده بود که این تجمع در اعتراض به حضور رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران است. با این وجود بیانیه، سخنان و شعارهای مطرح‌شده در تجمع مذکور، گرایش به سمت انتخابات، حمله به دولت و مساله معاهده FATF داشت. 

دلواپسِ برجام، FATF یا انتخابات؟

به گزارش سلام نو، روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: یکی از اقداماتی که در روزهای اخیر نیازمند نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر بود، تجمع برخی گروه‌های تندرو مقابل سازمان انرژی اتمی ایران بود، اینطور بیان شده بود که این تجمع در اعتراض به حضور رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران است. اخیرا زمزمه اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران شدت گرفت و این امر حواشی متعددی را در پی داشت. با این وجود یکی از اقداماتی که در روزهای اخیر نیازمند نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر بود، تجمع برخی گروه‌های تندرو مقابل سازمان انرژی اتمی ایران بود، اینطور بیان شده بود که این تجمع در اعتراض به حضور رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران است. با این وجود بیانیه، سخنان و شعارهای مطرح‌شده در تجمع مذکور، گرایش به سمت انتخابات، حمله به دولت و مساله معاهده FATF داشت. 


 تکرار تندروی
«هر چه می‌شد بَرَد، از کیسه ما بُرد که بُرد» این مصرع بخشی از شعر معروفی است که در سال ۹۶ و پیش از نماز عید فطر در مصلای امام خمینی قرائت شد و حواشی بسیاری را به همراه داشت. این شعرخوانی بار دیگر روز گذشته مقابل سازمان انرژی اتمی قرائت شد و آغازی بر شعارهای خلاف منافع ملی از سوی دلواپسان تندرو بود. در این تجمع شعارهایی مانند «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا» مطرح شد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند: «جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.» این موضوع نشان می‌دهد، افرادی که مدعی پیروی از رهبر انقلاب هستند، در عمل تنها به منافع گروهی سیاسی خود توجه می‌کنند و نسبت چندانی با سخنان مقام معظم رهبری برقرار نمی‌کنند.


 مشکل آژانس بود یا دولت؟!
با این وجود این تناقضات در گفتار و عمل تنها مساله موجود نبود و بیانیه این تجمع‌کنندگان نیز قابل تامل به نظر می‌رسید. در ابتدای این بیانیه نوشته شده است: «اکنون و پس از گذشت ۷ سال از توافق هسته‌ای برجام چیزی به جز لاشه‌ای متعفن از آن باقی نمانده است، با این وجود شاهدیم دولت و جریان سیاسی‌ای که تنها دستاوردش در این سال‌ها همین توافق بوده، همچنان بر حفظ آن پافشاری می‌کند و علی‌رغم قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای اخراج بازرسان آژانس و تقلیل سطح بازرسی‌ها به سطح پادمانی درخواست سفر دبیرکل آژانس به ایران را پذیرفته و در این محل از او میزبانی می‌کند.» این در حالی است که ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ارتباطی با اخراج بازرسان آژانس از ایران ندارد. با این حال اینکه تنها دستاورد دولت در ۸ سال گذشته مذاکره بوده است، امری تماما کذب بوده و قابلیت پیگیری دارد. گذشته از این مذاکرات برجام نیز یکی از دستاوردهای ارزنده دولت بود، هرچند این اقدام با حضور ترامپ در کاخ سفید به همه اهداف خود دست پیدا نکرد. حمله به دولت تنها به بیانیه ختم نشد و اظهارات سخنران پرحاشیه این تجمع رنگ‌وبوی انتخاباتی گرفت. 


 مخالفت علنی 
سال ۹۸ و در آستانه انتخابات مجلس، لیستی با نام پویش مجلس عدالتخواه و با شعار «مجلس را به هم بریز» منتشر شد. سرلیست این پویش محمدصادق شهبازی بود که در تجمع روز گذشته به عنوان سخنران حاضر بود. شهبازی که سابقه ناکامی در انتخابات مجلس را دارد، با وجود ادعای استقلال از جریانات سیاسی شناخته‌شده، پس از به پایان رسیدن فریاد «آژانس خیانت می‌کند، دولت نظاره می‌کند» دولت را هدف حملات خود قرار داد و گفت: «یک عده فکر کردند، می‌توانند با دولا پهنا بازی کردن و با سرکار گذاشتن، تجربه ۹۲ را در این کشور تکرار کنند. حالا از آن طرف آمریکایی‌ها بگویند ما آماده‌ایم تغییر بدهیم، ما آماده‌ایم به برجام برگردیم. اینها هم اجازه بدهند مسئول آژانس بیاید دوباره به ما زور بگوید. به همین نحو ماجرا را ادامه دهند، فکر می‌کنند که به این نحو دوباره می‌توانند مسیر بی‌نفع و پرضرر ۸ سال گذشته را ادامه دهند.» این اظهارات که بی‌شباهت به مجادلات انتخاباتی نیست، پایان سخنان شهبازی نبود و او در ادامه نامه درخواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر بررسی مجدد FATF را مورد هجمه قرار داده، تصریح کرد: «از یک طرف در برجام اینطور می‌کنند، از یک طرف می‌بینیم، بدون دلیل FATF را در دستورکار مجلس می‌گذارند.» این سخنان که صراحتا مقابل دیدگاه رهبری انقلاب قرار دارد نیز بخش دیگری از سخنرانی تجمع اعتراضی دلواپسان تندرو مقابل سازمان انرژی اتمی ایران بود.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید