با وجود تمام سفرها، وعده‌ها، برنامه‌ها و خدمات ارائه شده، باز هم شاهد نارضایتی مردم آسیب دیده از وضعیت موجود در سی سخت هستیم. در کنار آن باز هم مثل همیشه «بحران در مدیریت بحران» را به چشم می‌بینیم.

زلزله سی سخت و باز هم بحران در مدیریت بحران

سلام نو – سرویس اجتماعی: ساعت ۱۰ شب چهارشنبه هفته گذشته زلزله‌ای ۵.۶ دهم ریشتری در شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند، زلزله‌ای که با وجود ده‌ها مصدوم تا کنون کشته‌ای برجای نگذاشته، اما به جای آن آسیب قابل توجهی به خانه ساکنان این شهر زده است.

به گزارش سلام نو، بر اساس آمار موجود ١٤ هزار نفر تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند و به بیش از ۳ هزار واحد مسکونی از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است. این در حالی است که به بسیاری از خانه‌های دیگر نیز بین ۱۰ تا ۵۰ درصد آسیب وارد شده است.

به گفته حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد زلزله سی سخت ۱۲۰۰ واحد مسکونی را به صورت ۱۰۰ درصد تخریب کرده است و باوجود نجات جان مردم، آسیب‌های زلزله بسیار گسترده بوده است.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ تخته چادر در بین مردم سی سخت و روستاهای اطراف توزیع شده است گفت: کالاها و اقلام مورد نیاز مردم نیز با محوریت هلال‌احمر بین محلات توزیع می‌شود.

بر اساس اولین گزارش‌های ارسالی بیشترین خسارات وارد شده محدوده شمال شهر سی سخت، منطقه قلعه و خیابان مطهری به دلیل قدیمی بودن بافت ساختمان‌های این مناطق بوده است و مردم در این مناطق شرایط سخت‌تری دارند.

مشکل وقتی حادتر می‌شود که بدانیم سی سخت در این ایام روز و شب‌های سردی را می‌گذراند و همین مسئله اسکان دادن مردم را ضروری‌تر و البته سخت‌تر می‌کند. آن‌چنان‌که مسئولان محلی نیز می‌گویند هم اکنون به دلیل بارش برف و باران کار ارزیابی خسارت وارده و امدادرسانی به زلزله زدگان به سختی امکان‌پذیر است و مردم نیز به دلیل غیر قابل سکونت بودن منازل مجبور به سردی و کولاک هستند.

تاکنون رئیس قوه قضاییه، رئیس هلال‌احمر و وزیر راه و شهرسازی به منطقه زلزله‌زده سی سخت سفر کرده و از نزدیک در جریان امور قرار گرفتند. محمد اسلامی هدف خود از این سفر را ابلاغ سلام ویژه رئیس جمهور به مردم استان و شهر سی سخت دانست و افزود: هدف از این سفر ارزیابی وضعیت برای برنامه‌ریزی جهت تخصیص اعتبار به مناطق زلزله است. امروز نیز رئیس جمهور بر ضرورت کمک رسانی فوری به زلزله زدگان، جبران خسارت ها و همچنین تسریع در اسکان موقت کسانی که منازلشان در این زلزله خسارت دیده است تاکید و دستوراتی فوری در این زمینه صادر کرد.

با وجود تمام سفرها، وعده‌ها، برنامه‌ها و خدمات ارائه شده، باز هم شاهد نارضایتی مردم آسیب دیده از خدمات موجودیم. در کنار آن باز هم مثل همیشه شاهد «بحران در مدیریت بحران» در زلزله سخت هستیم. ظاهراً شدت به نسبت کم زلزله و کشته ندادن آن باعث شد تا مسئولین و حتی رسانه‌‎ها حداقل در روز اول توجه چندانی به مسئله نکنند.

این نکته در اعتراض مردم هم به چشم می‌خورد. در یکی از تلخ‌ترین حرف‌هایی که این روزها از مردم سی سخت شنیده می‌شود، آن‌ها می‌گویند: اگر مرده بودیم همه خبردار شده بودند. ما فقط نمردیم. این واقعیت تلخ نشان می‌دهد که اوضاع این شهر زلزله تا چه اندازه ناخوشایند است.

به نظر می‌رسد سازمان مدیریت بحران و جمعیت هلال‌احمر باید در کنار دیگر دستگاه‌‎ها فکری فوری، جدی و عملیاتی برای اسکان مردم در شرایط فعلی بکنند. بر اساس گزارش‌ها هنوز چادر به برخی نرسیده و بخشی از مردم نیز به خاطر کرونا اسکان در هر مرکزی را به علت تجمع بالا نمی‌پذیرند.

در حال حاضر مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با گفته که ارزیابی میزان خسارت‌های زلزله در مراحل پایانی است و بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده شهرستان دنا به زودی آغاز می‌شود. باید دید روند بازسازی در سی سخت مانند کرمانشاه کند خواهد بود یا زلزله‌های پیشین باعث بهبود عملکرد دستگاه‌های مختلف در زمینه بازسازی مناطق زلزله زده می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید