نادران در ماجرای بذرپاش ساز خودش را می‌زند و به هر دلیلی حاضر نیست به خواست رییس مجلس تن دهد و بپذیرد که گذشته‌ها، گذشته است. او حالا از انگشت‌شمار نمایندگانی است که همچنان خواهان برخورد با بذرپاش است.

گذشته‌هایی که برای بذرپاش گذشته، اما برای تاجگردون نگذشت

سلام نو – سرویس سیاسی: «من حتی اگر از قوه قضاییه اقدام موثری نبینم، مدارک و مستندات را برای رهبری می‌فرستم که تعیین تکلیف کنند. این امر با حیثیت نظام مرتبط است.» این تازه‌ترین سخنان الیاس نادران، نماینده اصول‌گرای تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا است. او در تازه‌ترین سخنانش تاکید کرده که بخشی از مدارک مهرداد بذرپاش، رییس فعلی دیوان محاسبات جعلی است و کسی که امضا را پای مدرک جعلی کرده است در مجلس به این مسئله اعتراف کرده و گفته این کار را با حسن نیت انجام داده است.

نادران تأکید دارد که جور کردن سابقه کار با سند جعلی حداقل برای او پذیرفتنی نیست و او حتی اگر تنها هم بماند مسئله بذرپاش را پیگیری خواهد کرد. نادران با نقد حرف قالیباف که معتقد بود گذشته‌ها گذشته گفت: من به عنوان کسی که قانون‌گذاری می‌کند و قانون ملاک رفتارش است این استدلال را نمی‌پذیرم.

الیاس نادران یک اصول‌گرای شش دانگ است و از بسیاری از هم‌قطارانش نقدهای تندتری به دولت دارد و هنوز که هنوز است طرف‌دار استیضاح روحانی است، در نتیجه نمی‌توان نادران را متهم به زدوبند سیاسی کرد، با این همه نادران عضو ناسازگار مجلس است. او نه تنها اهل تمجید و ستایش از رییس فعلی مجلس نیست بلکه به زین کردن اسب انتخابات ۱۴۰۰ توسط برخی از اهالی بهارستان انتقاد کرده است. همین رویکرد باعث شد نادران با وجود تجربه نمایندگی قابل توجهش به ریاست هیچ‌کدام از کمیسیون‌های اصلی مجلس نرسد.

حالا هم نادران در ماجرای بذرپاش ساز خودش را می‌زند و به هر دلیلی حاضر نیست به خواست رییس مجلس تن دهد و بپذیرد که گذشته‌ها، گذشته است. او حالا از انگشت‌شمار نمایندگانی است که همچنان خواهان برخورد با بذرپاش است.

گذشته‌هایی که برای بذرپاش گذشته، اما برای تاجگردون نگذشت

تا اینجا اظهارات نادران یک واکنش رسمی در پی داشته است. نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل ۹۰ نیز در نامه‌ای که درباره اظهارات نادران منتشر کرد، این اظهارات را خلاف واقع دانست و با دفاع از عملکرد کمیسیون متبوع خود گفت: پس از تحقیقات، گزارش کمیته در جلسه کمیسیون ارائه شد و کمیسیون ضمن دعوت از رؤسای فعلی و سابق پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی و رؤسای فعلی و اسبق دانشگاه صنعتی شریف، موضوع را مورد بررسی قرار داد که اکثریت قاطع اعضای محترم کمیسیون به صحت فرایند قانونی انتخاب رییس کل دیوان محاسبات کشور رأی دادند.

تمام دردسرهای بذرپاش؛ از پایان‌نامه تا طی نشدن روندهای قانونی

اما دردسرهای مهرداد بذرپاش برای ریاست دیوان عالی محاسبات تنها به سابقه کار او باز نمی‌گردد. به جز مسئله سابقه کار، ایرادات جدی به پایان‌نامه دکتری بذرپاش و البته روند انتخاب او به عنوان رییس دیوان محاسبات وارد است.

زمانی که بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات انتخاب شد، یک حساب کاربری توییتری با بازنشر متن پایان‌نامه دکتری او و بررسی تطبیقی آن مدعی شد که بخش‌های گسترده‌ای از این پایان‌نامه «کپی و سرقت» از کتاب‌ها و مقالات دیگران است. این حساب توییتری تصاویری را از برخی مقاله‌ها و کتاب‌های دیگران منتشر کرده که پیش از نگارش پایان‌نامه بذرپاش منتشر شده‌اند و برش‌هایی بزرگ و کوچک از آن‌ها بدون تغییر و به صورت «کپی و پیست» در پایان‌نامه بذرپاش آمده‌اند.

با این همه، معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در نامه‌ای به ریاست دانشگاه اصالت پایان نامه دکتری مهرداد بذرپاش را تایید کرد.

روند انتخاب بذرپاش نیز از اساس مورد پرسش بسیاری بود. از جمله احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از بسیاری دیگر اعلام کرده بودند که بذرپاش «سابقه کافی و تحصیلات مرتبط» برای پذیرش ریاست دیوان محاسبات را ندارد و انتخاب او از اساس غیرقانونی است.

مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس، در زمان انتخاب بذرپاش کمیسیون بودجه را به «کوتاهی» از وظایف قانونی خود در فرایند انتخاب رییس دیوان محاسبات متهم کرد و در توییتی نوشت: کمیسیون بودجه در فرایند انتخاب رییس دیوان محاسبات نسبت به وظایف قانونی خود کوتاهی کرده و بدون استعلام و دقت مدارک را تأیید کرده است. با توجه به نظر رییس مجلس در چارچوب قانون کمیسیون بودجه بایستی پاسخگو و در جهت اصلاح حرکت نماید. دیوان برای شروعی کارآمد نیازمند رفع این شبهه‌هاست.

با این حال نه حرف توکلی جلوی انتخاب بذرپاش را گرفت، نه حرف نادران و توانگر روند را شفاف کرد و نه تا اینجای کار ادعای جعل و تقلب سابقه کاری توانست اثری بر روند کار بذرپاش داشته باشد.

ظاهراً آن‌چنان‌که قالیباف در مراسم معارفه بذرپاش گفت گذشته‌ها حداقل در مورد مهرداد بذرپاش گذشته است، هرچند این گذشته‌ها درباره تاجگردون، مهدی هاشمی و بسیاری دیگر نگذشته بود و نگذشته است. آیا در چنین وضعی الیاس نادران می‌تواند یک‌تنه و تنهایی مسئله بذرپاش را پیش ببرد یا او نیز شکست می‌خورد؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید