به گفته رئیس کل بانک مرکزی، امسال تاکنون۳۲ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شده است که بیش از ۲۲ میلیارد دلار آن از محل صادرات غیر نفتی بوده است.

 ۲۲ میلیارد دلار درآمد دولت از محل صادرات غیر نفتی

به گزارش خبرگزاری سلام نو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی که با معاونان و مدیران بانک مرکزی به استان همدان سفر کرده است، در «جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی» این استان با اشاره به شرایط خاص کشور و فشار حداکثری ناشی از تحریم ها طی دو سال و نیم اخیر گفت: در طول مدتی که تحریم‌ها به اوج خود رسید توانستیم با هدایت مقام معظم رهبری تحریم‌ها را خنثی و از شرایط سخت عبور کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تجارت خارجی تصریح کرد: از ابتدای سال تا به حال ۳۲ میلیارد دلار برای واردات تامین شده است که از این میزان 9.2 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی و مابقی توسط صادرکنندگان تأمین ارز شده است و توانستیم طی این مدت کشور را عمدتاً با صادرات غیرنفتی اداره کنیم؛ به بیان دیگر بیش از ۲۲ میلیارد دلار از تامین ارز واردات کشور از محل صادرات غیر نفتی بوده است.

وی افزود: در گذشته حدود ۷۰ درصد نیاز وارداتی کشور توسط دولت و به واسطه درآمدهای نفت و گاز تأمین می‌شد، اما در حال حاضر این رقم به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

همتی یادآور شد: رشد اقتصادی در شش ماه ابتدای امسال مثبت بوده است و بر اساس برآوردها و اطلاعات بخشها انتظار می‌رود، این روند در ۹ ماه سال جاری نیز ادامه یابد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تأمین مالی ۷۵ هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی برای حمایت از آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا با نرخ ۱۲ درصد گفت: با کمک دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به صورت قرض الحسنه به صورت وام به سرپرستان خانوارها پرداخت شد.

رییس کل بانک مرکزی ضمن تاکید به در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و وجود محدودیت منابع، عملکرد بانکها را در زمینه اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به تولیدکنندگان را قابل قبول دانست و گفت: اگرچه مشکلات ایجاد شده در فضای کسب و کار به دلیل شیوع بیماری کوید 19 فشار مضاعفی برای اصناف ایجاد کرده است، لیکن در طرف مقابل نیز باید به محدودیت‌های نظام بانکی توجه شود، چرا که اعطای سود به سپرده گذاران را نباید از نظر دور داشت، ضمن آنکه علیرغم همه محدودیت‌ها، نظام بانکی در تخصیص بهینه منابع و با توجه به  محدویت ها، همواره حامی فضای کسب و کار و تولید بوده است.

وی با تاکید بر محدودیت منابع نظام بانکی در ارایه تسهیلات گفت: بانک ها در ده ماه ابتدای سال ۷۲۰ هزار میلیارد تومان بابت سرمایه در گردش تسهیلات اعطا کرده‌اند، البته باید توجه داشت اعتبارات بانک ها نیز محدود است و آنها به منابع لایزال وصل نیستند.

وی افزود: در این راستا بخش صنعت به صورت میانگین 30 درصد از مجموع تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده‌ است.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نقدینگی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون با وجود تمام فشارها به خاطر کنترل های بانک مرکزی رشد نقدینگی در حد 30 درصد بوده  است و بانک مرکزی به لحاظ التزام به سیاست‌های پولی قادر نیست اجازه دهد، بیش از حد پول  پر قدرت در اقتصاد تزریق شود، چرا که این تزریق به تورم بیشتر در جامعه دامن خواهد زد؛ البته طبیعی است به خاطر این مسئله با ناملایمات روبرو شویم.

انتهای پیام/ب

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید