پرده جدید اختلاف اصول‌گرایان با وزیر جوان، پرده‌ای کاملاً سیاسی است. مسئله نه اینترنت و اینستاگرام و نه شبکه ملی اطلاعات است. دعوا این بار بر سر سفر قالیباف به روسیه و نقل جمله امام خمینی از سوی وزیر ارتباطات است.

وزیر جوان در دادگاه اصول‌گرایان

سلام نو – سرویس سیاسی: از روز نخست آغاز به کار مجلس یازدهم محمدجواد آذری‌جهرمی و وزارت ارتباطات، پس از ظریف و برجام، در معرض بیشترین نقدها قرار داشتند. این مسئله از همان اولین حضور آذری‌جهرمی و انتقادات تند نمایندگان از او مشخص بود.

در همان جلسه بود که محسن دهنوی، نماینده تهران در مجلس خطاب به آذری جهرمی گفت: دولت آقای روحانی صنعت هسته‌ای را با برجام تعطیل کرد و صنعت فضایی را به دست آقای جهرمی تعطیل کرد.

وی سپس به طور تلویحی آذری‌جهرمی را تهدید کرد و گفت: خیال شما را راحت کنم دورانی که ادامه برجام به دست شما در وزارت ارتباطات و فناوری و در سازمان فضایی دنبال می‌شد، به پایان رسیده زیرا مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد ادامه روند پیشرفت فضایی کشور را متوقف کنید.

ربط دادن وزارت ارتباطات به برجام نشان داد که مجلس جدید چه نگاه جدی و مهمی به وزارت ارتباطات دارد. هر چه زمان گذشت جدیت نمایندگان نسبت به وزارت ارتباطات بیشتر مشخص شد. آن‌ها با بحث‌هایی درباره اینترنت ملی و شبکه اطلاعات به طور پیوسته خواهان محدودیت‌های بیشتر فضای مجازی به خصوص اینستاگرام بودند، محدودیتی که دولت و وزیر ارتباطات تا این لحظه به آن تن نداده‌اند.

دعوای اینستاگرامی وزیر ارتباطات با مجلس

در نهایت رویکرد متفاوت آذری‌جهرمی با اهالی بهارستان و برخی دیگر از سیاستگذاران فضای مجازی کار او را به احضار رسمی کشاند. در اول بهمن اخباری از احضار آذری‌جهرمی به دادسرای انقلاب تهران و بازجویی از او منتشر شد. آن زمان رسانه‌ها گزارش دادند که از وزیر ارتباطات از جمله به اتهام «خودداری از اجرای حکم قوه قضاییه برای فیلتر کردن اینستاگرام» شکایت شده و پس از حضور در دادسرا با قرار التزام آزاد شده است.

با این همه قوه قضاییه این خبر را تکذیب کرد. دادستانی تهران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد وزیر ارتباطات به اتهام «گزارش نهادهای مردم نهاد، ضابطان و ارگان‌های مختلف» احضار شده است. در اطلاعیه دادستانی تهران اعلام شد که پرونده قضایی او با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است و اصولا طی دو سال گذشته و در دور جدید دادستانی تهران، هیچ حکم قضایی مبنی بر فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی‌ای صادر نشده است.

وزیر جوان در دادگاه اصول‌گرایان

خبرگزاری فارس نیز به گزارش یک منبع مطلع مدعی شد که علت احضار وزیر ارتباطات به دادسرا، عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی و استنکاف از اجرای چندین مصوبّه این شورا با ریاست رییس جمهور است. به گزارش فارس پرونده تخلفات آذری جهرمی یکی از پرونده‌هایی است که در دوره تحول قضایی در خصوص برخورد با ترک فعل‌های مسئولان تشکیل و در حال رسیدگی در دستگاه قضایی است.

هر چند در این پرونده حسن روحانی به صورت جدی ورود کرد و با حمایت از وزیر خود گفت که مسئول توسعه فضای مجازی و اینترنت خود او است و اگر قرار بر سوال از کسی است باید از او سوال کرد، ولی حتی با این حمایت هم مشکل وزیر جوان و مخالفان اصول‌گرایش حل نشد.

عذرخواهی از قالیباف و دردسر جدید وزیر جوان

پرده جدید اختلاف اصول‌گرایان با وزیر جوان، پرده‌ای کاملاً سیاسی است. مسئله نه اینترنت و اینستاگرام و نه شبکه ملی اطلاعات است. دعوا این بار بر سر سفر قالیباف به روسیه و نقل جمله امام خمینی از سوی وزیر ارتباطات است.

آذری جهرمی روز دوشنبه، ۲۰ بهمن، در جلسه شورای اداری زنجان با اشاره به شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» که در ابتدای انقلاب اسلامی مطرح شد، گفت: «امام راحل و تمام کسانی که پیرو ایشان بودند، دهه فجر آفریدند و انقلاب را به ثمر رساندند، علاوه بر اینکه نگاهشان بر این بود که تکیه ما نباید به کاخ سفید باشد، علاوه برآن تاکید داشتند که نباید بر کرملین هم تکیه کرد؛ نگاه امام راحل این بود که تکیه ما باید به مردم باشد چرا که پشتوانه ما مردم هستند».

به باور اصول‌گرایان نقل چنین جمله‌ای آن هم درست در زمان سفر پر سروصدای قالیباف به مسکو توهین به رییس مجلس است. عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان از اولین نفراتی بود که به این حرف واکنش نشان داد و گفت: دوست ندارم از منظر سیاسی به سخن وزیر محترم بنگرم. آنچه آزارم داد اینکه وزیر جمهوری اسلامی نمی‌داند شرق مدنظر امام، شرق ایدئولوژیک، شرق کمونیست، شرق سوسیالیسم و شرق سلطه‌طلب به زباله‌دان تاریخ پیوسته است. اگر می‌داند و گفته، سیاسی‌کاری است. دولت فعلی صلاحیت پرچم‌داری کوخ‌نشینان را ندارد.

اما ماجرا قرار نبود به واکنش صرف ختم شود. حامیان قالیباف در بهارستان نقد احتمالی جهرمی به سفر قالیباف را به رهبری گره زدند تا اهرم قدرتمندتری برای فشار بر وزیر ارتباطات داشته باشند.

مهدی باقری، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به همین مسئله گفته است: در زمانی که رییس مجلس برای سفری عازم روسیه شد و حامل پیام رهبر معظم انقلاب بود، فضاسازی از سوی رسانه‌های تیم رسانه‌ای جهرمی اتفاق افتاد که این شائبه را پیش آورد که او با نظر رهبری در حال مخالفت است. نماینده مردم زنجان و طارم در ادامه با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت او بلافاصله نسبت به اظهارات اشتباه خود واکنش نشان داده و رفع ابهام کند گفت: طبق قانون کسی حق ندارد خلاف نظرات رهبری چیزی انعکاس دهد.

سخنان این نماینده در حالی بیان می‌شود که بنا بر گواه حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان و از منصوبان رهبری، سفر قالیباف سفری معمولی بوده و هدفش صرفا رساندن پیام رهبری نبود. اگر همین چنین بود باز هم مشکلی با اظهارنظر وزیر ارتباطات یا هر شهروند دیگر نبود. نه تنها در قانون مخالف رهبری حرف زدن جرم نیست، بلکه خود رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که مخالف ایشان حرف زدن هیچ مشکلی ندارد.

مشکل بعدی این است که آذری‌جهرمی صرفاً سخنی از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران را در نزدیکی سالروز انقلاب نقل کرد که اتفاقاً بر سر در وزارت خارجه نقش بسته است. حامیان قالیباف چطور رییس مجلس را مخاطب اصلی این سخنان می‌دانند؟ بر فرض که نقد جهرمی متوجه سفر قالیباف باشد؛ اما آیا این نقد متوجه پیام رهبری و اصل سفر است یا حاشیه‌های بی‌پایان اطراف این سفر و اصرار تیم رییس مجلس برای دیدار با پوتین و تاریخی نشان دادن این سفر؟

روز دوشنبه نیز خبرگزاری صدا و سیما مرکز زنجان خبری منتشر کرد و در آن مدعی شد که رییس کل دادگستری استان زنجان در پی صحبت‌های نادرست و خلاف سیاستهای نظام یکی از مسئولان کشور در زنجان از تشکیل پرونده قضایی در دادسرای زنجان علیه وی خبر داد. با این همه روز بعد یک مقام آگاه در دادگستری استان زنجان در مورد ادعای مطروحه مبنی بر اعلام جرم دادستان زنجان به عنوان مدعی العموم علیه آذری جهرمی  را تکذیب کرد و این خبر را به هیچ عنوان صحیح ندانست. به گزارش میزان، وی عنوان کرد: به دنبال گزارش و شکایات واصله، از آنجایی که دادسرای عمومی و انقلاب زنجان در موضوع مطروحه صالح به رسیدگی نبوده، صرف نظر از ماهیت موضوعات مطروحه، مراتب جهت بررسی قانونی به دادسرای تهران ارسال شده است.

در این شرایط هرچند نمایندگان وعده به مجلس کشاندن جهرمی را داده‌اند ولی خوب می‌دانند با این بهانه نه رهبری به وزیر تذکر می‌دهد و نه زمینه استیضاح او مهیا می‌شود و نه خبری از محکومیت وی است. دادگاه تازه اصول‌گرایان برای آذری جهرمی بیش از آن که دادگاهی برای محاکمه وزیر جوان باشد، برنامه‌ای برای به حاشیه بردن ضعف‌ها و حواشی سفر روسیه و عملکرد رییس مجلس است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید