اقدام وزارت خارجه سودان در فراخواندن جمال شیخ، سفیر خود در اتیوپی، کشمکش‌ها میان دو کشور را افزایش داد.

تنش میان سودان و اتیوپی به اوج خود رسید

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، خبرگزاری «روسیا الیوم» به نقل از منابع سودان، هدف از این اقدام بر سر موضوعات مورد تنش با اتیوپی است که مهمترین آنها تنش در مرزها و پرونده سد بزرگ النهضه است.

این منابع تأکید کردند که جمال شیخ جلسات متعددی با مسئولان وزارتخانه ها به ویژه وزارت خارجه در مورد اقدامات انجام شده توسط دولت برگزار کرده است.

تنش‌ها میان سودان و اتیوپی از زمان آغاز درگیری‌ها در منطقه «تیگرای» در شمال اتیوپی در اوایل ماه نوامبر و ورود بیش از ۵۰ هزار پناهجو از منطقه تیگرای به شرق سودان تشدید شد.

وزارت خارجه سودان اعلام کرد که اقدام ارتش اتیوپی در ورود به اراضی متعلق به خاک آن کشور، آشکارا نقض حاکمیت سودان و تمامیت ارضی این کشور است و می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای امنیت و ثبات در منطقه به دنبال داشته باشد.

منطقه در ماه‌های اخیر شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای سودانی و اتیوپیایی بوده که هر دو طرف همدیگر را به تشدید تنش‌ها و خشونت متهم می‌کنند. در ماه ژانویه دو کشور در خارطوم / پایتخت سودان/ با یکدیگر گفت و گو کردند. اتیوپی در آن زمان اعلام کرد که تا پیش از خروج نیروهای سودان از مناطق مورد اختلاف هیچ گونه مذاکراتی با سودان نخواهد داشت.

یک منطقه حاصل خیز کشاورزی در منطقه الفشقه در مرز سودان و اتیوپی تاکنون شاهد چندین درگیری میان نیروهای این کشورها بوده که این اختلاف‌ها به افزایش تنش‌ها میان خارطوم و آدیس آبابا بر سر ساخت یک سد عظیم برق‌آبی در اتیوپی در شاخه اصلی رودخانه نیل منجر می‌شود. از آنجایی که تامین آب شیرین برای دو کشور به جریان رودخانه نیل وابسته است، سودان خواهان پایبندی اتیوپی به قوانین بهره‌برداری از مخزن این سد برای حفاظت از منابع آبی است.

این مساله از موارد مهم در چارچوب تنش‌های میان اتیوپی و سودان بر سر اراضی مرزی است؛ ۱۰ روز پیش، سودان هشدار داد که برنامه اتیوپی برای شروع مرحله دوم آب گیری سد النهضه (رنسانس) تهدید مستقیم امنیت ملی این کشور است؛ آدیس آبابا در ماه ژوئیه اعلام کرد که به هدف خود برای پر کردن سد در اولین سال آن رسیده است و این کار را بدون اینکه منتظر توافق با خارطوم و قاهره در مورد این موضوع بحث برانگیز باشد، ادامه می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید