مشکل اینجا است که اگر تنها مسئله همین اعداد بود که کمیسیون تلفیق دو ماه وقت برای تغییر این اعداد داشت و می‌شد لایحه اصلاح شده کمیسیون تلفیق را در مجلس تصویب کرد.

تصویب بودجه با چراغ خاموش!

سلام نو – سرویس اقتصادی: بودجه سال ۱۴۰۰ که سیاسی‌ترین و جنجالی‌ترین بودجه سال‌های اخیر بود و در اتفاقی عجیب مجلس حتی با اصلاحات مدنظرش باز هم آن را رد کرد، بالاخره پس از اصلاحات دولت و بدون هیچ سر و صدایی تصویب شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۲۱۱ رای موافق و ۲۸ مخالف و ۶ ممتنع تصویب کردند.

پیش از این جلسه علنی نمایندگان در جلسه‌ای غیرعلنی به بررسی لایحه بودجه پرداختند. ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس گفت: در این جلسه نحوه رسیدگی به لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ۶ نفر از نمایندگان نقطه نظرات خود را پیرامون این موضوع مطرح کردند.

این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این کلیات بودجه‌ای که به دست کمیسیون تلفیق نیز اصلاح شده بود در تاریخ ۱۴ بهمن  با ۹۹ ‌رأی موافق، ۱۴۸ ‌رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس رد شد. آن زمان بسیاری با انتقاد از رویکرد مجلس در بررسی بودجه این سؤال را مطرح کردند که چرا مجلس برای بودجه‌ای که قصد رد کردنش را داشت دو ماه زمان گذاشت؟

محمد حسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره تغییراتی که در بودجه رخ داده است گفت: در ارقامی که لایحه اصلاحی بودجه توسط مجلس اعلام وصول شد به نظر می‌آید در بیشتر موارد تغییرات کمیسیون تلفیق مدنظر قرار گرفته و به آن توجه شده است. اما نیاز است همه جزئیات در صورت تأیید کلیات در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار بگیرد.

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران و از مخالفان تصویب کلیات بودجه اما با نظر فرهنگی مخالف است و در جلسه علنی مجلس ضمن فسادزا خواندن بودجه دولت، آن را مخالف نگاه کمیسیون تلفیق دانست و گفت: دولت به شدت با پیشنهادات تلفیق مخالفت کرد، خب شما چطور می‌خواهید حساب کنید که چنین دولتی بخواهد مجری اصلاحات کمیسیون تلفیق بشود؟

مشکل اینجا است که اگر تنها مسئله همین اعداد بود که کمیسیون تلفیق دو ماه وقت برای تغییر این اعداد داشت و می‌شد لایحه اصلاح شده کمیسیون تلفیق را در مجلس تصویب کرد. اگر هم مشکل بیش از چند عدد و رقم بود که به نظر می‌رسد لایحه بودجه آن طور که باید و شاید تغییر نکرده و دولت اصول خود را به مجلس تحمیل کرده است.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در جریان تصویب بودجه به صراحت محدودیت‌ها را دلیل تصویب بودجه دانست و گفت: کار بودجه به جایی رسیده که حتی اگر به موقع در کمیسیون تلفیق رأی بیاورد، باز هم در آستانه پایان سال قرار می‌گیریم، لذا نباید بیش از این وقت را تلف کنیم. باید قبول کرد که در حال حاضر هیچ راهی جز تأیید کلیات بودجه نداریم.

شمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه هم در حرفی مشابه افزود: تأیید کلیات به معنای تأیید جزئیات نیست، بنابراین باید در وهله اول کلیات مورد تأیید قرار گیرد تا بتوان با دقت جزئیات را مورد بررسی قرار داد.

به نظر می‌رسد در نهایت برنده این دعوای سیاسی دولت بود، دعوایی که حتی دلایل رد بودجه در آن نیز سیاسی بود، نه اقتصادی. مهدی پازوکی از جمله اقتصاددان‌هایی بود که به صراحت دلیل رد بودجه در نوبت قبل را سیاسی دانست و به فرارو گفت: مجلس با توجه به اینکه رئیس جمهوری در روز تقدیم لایحه در مجلس حضور پیدا نکرد، مجلس خواست خودی نشان بدهد، برای همین کلیات بودجه را رد کرد.

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و اقتصاددان نیز پیش از این در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به این که کلیات بودجه شفاف بود و می‌شد زودتر درباره آن اظهارنظر کرد گفت که دولت و مجلس در حال لجبازی هستند. او تأکید کرد که ایرادات فعلی مجلس به همه بودجه‌ها وارد بوده و رد کردن کلیات در این دوره به نظر بیشتر محصول برخورد سیاسی یا بی‌اطلاعی نسبت به جزئیات بودجه است.

حالا مجلس در سروصدای سیلی خوردن سرباز از یک نماینده، بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به برجام و هزار و یک داستان دیگر، بدون سروصدا بودجه را تصویب کرد و تسلیم خواسته دولت شد و هیچ ایرادی هم به آن نگرفت. باید دید آن چه که مصوب شد، در عمل چگونه اجرا می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید