نخستین گردهمایی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل برگزار شد.

اجماع اصلاحات؛ گام اول اصلاح‌طلبان محکم برداشته شد

نهاد اجماع‌ساز سرانجام پس از مدت‌ها روی ریل حرکت قرار گرفت. حالا چندین‌ ماهی هست که اصلاح‌طلبان درباره جایگزین شورای عالی سیاستگذاری سرگرم بحث و بررسی هستند، آن‌هم درحالی که برخی معتقد بودند که شورای هماهنگی می‌تواند جایگزین این نهاد بالادستی شود و برخی هم به تشکیل نهادی تازه اعتقاد داشتند. سرانجام دیروز نهاد تازه‌تاسیس با عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران نخستین نشست خود را در جماران برگزار کرد. تصمیمی که به نظر می‌رسد در راستای اعتراض اصلاح‌طلبان به حوادث اخیر صورت گرفته است؛ چراکه به تازگی رفتارهای جریانی مرموز نسبت به بیت امام واکنش‌های فراوانی را برانگیخت. زمانی که صداوسیما پخش سخنرانی سیدحسن خمینی تولیت آستان امام خمینی(ره) را در روز تجدید پیمان دولت با آرمان‌های امام، ناتمام گذاشت و در ادامه قطعنامه پایانی مراسم ۲۲ بهمن نیز بدون اشاره به نام امام خمینی(ره) صادر شد. حالا اصلاح‌طلبان می‌گویند با انتخاب «جماران» می‌خواهند بار دیگر با آرمان‌های امام(ره) و انقلاب تجدید پیمان کنند. 

به گزارش سلام نو، اعتماد در ادامه نوشت: هرچه بود نخستین نشست جبهه اصلاح‌طلبان ایران با انتخاب هیات رییسه سنی شامل بهزاد نبو ی، حسین کمالی، آذر منصوری و عابدی به عنوان هیات‌رییسه موقت آغاز و قرار شد کمیته‌ای ۵ نفره ظرف ۷۲ ساعت آینده آیین‌نامه انتخاب هیات رییسه دایم را تدوین کنند. بر این اساس دومین جلسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران چهارشنبه عصر به‌ صورت مجازی تشکیل می‌شود.  اما ایده تاسیس نهاد اجماع‌ساز از ابتدای سال جاری شکل گرفت. پس از آنکه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به دلایل مختلف متوقف شد، اصلاح‌طلبان بر آن شدند تا با تاسیس نهاد فرادست هم برای انتخابات ۱۴۰۰ گام بردارند و هم سایر تحرکات سیاسی خود را از طریق این نهاد انسجام بخشند. آن‌هم درحالی که از زمان تاسیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برخی منتقدان می‌گفتند فرآیندهای شکل‌گیری و تصمیم‌گیری در این نهاد دموکراتیک نیست.

با اتمام مجلس دهم و کناره‌گیری عارف و موسوی لاری از ریاست و نایب‌رییسی، این نهاد عملا به حاشیه رفت و همزمان ایرادهای وزارت کشور براساس قانون جدید احزاب  باعث شد اصلاح‌طلبان درباره فعالیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به تصمیماتی تازه برسند. درنتیجه شورای عالی به پایان راه رسید و شورای هماهنگی دست به کار تاسیس نهادی جایگزین شد. فرج کمیجانی آذر ماه در خبری از تصمیمات این شورا اعلام کرد که بناست اصلاح‌طلبان برای پیشبرد اهداف خود نهادی تازه را بنیان بگذارند.

در آن زمان هنوز اسم و جزییات نحوه فعالیت این نهاد مشخص نبود اما کمی بعد، شورای هماهنگی با تشکیل کمیته‌ای، نسبت به انتخاب اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز اقدام کرد تا درنهایت بهزاد نبوی، سیدحسین مرعشی، محسن امین‌زاده، محسن میردامادی، محمدرضا جلایی‌پور، علیرضا علوی‌تبار، سیدحسن رسولی، سیدسراج‌الدین موسوی، حسن صادقی، عماد بهاور، بدرالسادات مفیدی، سیدمعروف صمدی، فاطمه سعیدی، فخرالسادات محتشمی‌پور و اسماعیل گرامی‌مقدم به عنوان نفراتی انتخاب شدند تا کنار نمایندگان حقوقی ۳۱ حزب اصلاح‌طلب عضو شورای هماهنگی، این نهاد اجماع‌ساز را فعال کنند. 

 کاندیداهای حزبی

 در میان فهرست ۳۱ حزب، برخی احزاب اصلاح‌طلب از مدتی پیش وارد بحث انتخابات ۱۴۰۰ شده و کاندیداهایی را نیز به طور تلویحی و بعضا رسمی معرفی کرده‌اند. در این میان، کارگزاران سازندگی از محسن هاشمی به عنوان گزینه انتخاباتی خود سخن گفته و علی‌محمد نمازی از اعضای ارشد این تشکل سیاسی به ایسنا گفته اگرچه، «گزینه اول حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست‌جمهوری محسن هاشمی است» اما «حزب پایبند به خروجی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بوده و از ائتلاف تبعیت می‌کند.» او گفته که «البته محمدجواد ظریف هم از کاندیداهای احتمالی حزب خواهد بود.» هر چند هر کدام از احزاب روی فرد موردنظر خود مانور می‌دهند اما با این حال تاکید دارند که تابع نظر نهایی نهاد اجماع‌ساز خواهند بود.  همزمان حزب اعتماد ملی نیز چندی پیش از کاندیداهای موردنظر خود رونمایی کرد و بر این پایه الیاس حضرتی، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی از «ابراهیم امینی، محمدجواد حق‌شناس و محمدعلی افشانی» به این عنوان نام برد «تا در صورت آمادگی برای ورود به انتخابات، کاندیداتوری خود را ابتدا در درون حزب اعلام کنند تا پس از برگزاری انتخابات درون‌حزبی و مورد نظر اکثریت شورای مرکزی یک نفر از میان این سه نفر ازسوی حزب اعتماد ملی به عنوان کاندیدای حزبی به افکار عمومی معرفی شود.»

احزاب دیگر ازجمله حزب اتحاد ملت، مجمع ایثارگران و ندای ایرانیان نیز در تلاش برای طرح نام کاندیداهای خود هستند و در این میان، برخی اعضای اتحاد ملت از رضا خاتمی نام می‌برند و در این میان اعضای ارشد مجمع ایثارگران نیز به تازگی سیدحسن خمینی را به عنوان کاندیدای مطلوب خود معرفی کردند. ندای ایرانیان نیز دنبال طرح نام سیدصادق خرازی است و می‌گویند کاندیدای موردنظر کسی نیست جز دبیرکل ندا. با این حال به نظر می‌رسد که همه احزاب جریان اصلاحات هرچند در تلاش برای به کرسی نشاندن نام نامزد مطلوب خود هستند اما می‌دانند در این میان چند عامل مهم ازجمله تصمیم شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌ها و همچنین تصمیم نهاد اجماع‌ساز اهمیت اساسی دارد. همزمان بسیاری از چهره‌ها نیز تاکید می‌کنند که سخن گفتن از نامزد نهایی این جریان فعلا زود است و باید چهره‌های مختلف در انتخابات نام‌نویسی کنند و پس از آنکه شورای نگهبان نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کرد، درباره افرادی که در میدان باقی مانده‌اند، در نهاد اجماع‌ساز به بحث و گفت‌وگو نشست.

 در غیاب رییس

تا همین چندی پیش هم نهاد اجماع‌ساز نام مشخصی نداشت تا اینکه کمیجانی چند روز پیش اعلام کرد که نام این نهاد «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» است. جبهه‌ای که اعضایش دیروز عصر در حسینیه جماران گردهم آمدند اما درحالی که پیش از برگزاری این نشست، اعلام شده بود جلسه اول با حضور سیدمحمد خاتمی برگزار می‌شود یا دست‌کم ابتدا اعضا با رییس دولت اصلاحات دیدار کرده و سپس تشکیل جلسه می‌دهند، چند ساعت مانده به برگزاری این جلسه، جواد امام از چهره‌های نزدیک به خاتمی این اخبار را تکذیب کرد. او صبح دیروز به ایلنا گفت: «به ‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایمنی و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها اعضای نهاد اجماع‌ساز جدید در این جلسه حضور خواهند داشت و ظرفیت حضور سایر عزیزان وجود ندارد. هیچ شخصیتی غیر از اعضای جبهه اصلاح‌طلبان در این جلسه حضور نخواهد داشت. اساسا از ابتدا هم قرار نبوده که آقای خاتمی در این جلسه حضور یا سخنرانی داشته باشند.» در نهایت جلسه دیروز عصر بدون خاتمی شروع شد. 

 اداره نخستین جلسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران را هیات رییسه سنی و به ‌ریاست بهزاد نبوی برعهده داشت. نبوی از مبارزان مشهور قبل از انقلاب که حالا با عنوان «چریک پیر» شهرت یافته است، پیش از پیروزی انقلاب علیه رژیم پهلوی مبارزات مسلحانه می‌کرد و درراستای همین مبارزه‌ها دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. او پس از پیروزی انقلاب در تشکیلات انقلابی جایگاهی وی‍ژه داشت و با تشکیل دولت‌های جدید، سمت‌های مختلفی برعهده گرفت.

از جمله در دولت محمدعلی رجایی، وزیر مشاور و رییس ستاد بسیج اقتصادی بود و پس از آنکه میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، او نیز به عنوان وزیر صنایع سنگین شروع به کار کرد. فعالیت‌های سیاسی انتقادی او پس از انقلاب نیز تمام نشد و با اینکه در سمت‌هایی مختلف حضور داشت روحیه انتقادی و مصلحانه‌اش را از یاد نبرد.

نبوی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب زندان را نیز تجربه کرده است. حالا اما نبوی ۷۸ ساله سکان نهاد جدید اصلاح‌طلبان را برعهده گرفته و اولین سخنران جلسه دیروز بود. او خواستار تدوین آیین‌نامه برای انتخاب اعضای هیات‌رییسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران شد و تاکید کرد: باید ظرف ۷۲ ساعت آیین‌نامه مربوط به انتخاب هیات رییسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران تدوین شود.

آذر منصوری نیز به عنوان یکی از اعضای هیات رییسه سنی جبهه اصلاح‌طلبان ایران در این جلسه سخنرانی کرد و با تایید پیشنهاد بهزاد نبوی درخصوص تهیه آیین‌نامه گفت: «خوب است کارگروهی برای تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه انتخاب هیات رییسه تشکیل شود.»


دو ماموریت جبهه اصلاح‌طلبان ایران


در این جلسه همچنین الیاس حضرتی سخنرانی کرد و با اشاره به انتخاب حسینیه جماران به عنوان محل برگزاری اولین جلسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران این اقدام را پسندیده دانست و گفت: تکیه‌گاه اصلاح‌طلبان مردم هستند و در کنار مردم نیز باید به امام و آرمان‌های امام توجه شود. او در ادامه افزود: ما دو ماموریت داریم. یکی بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است که با توجه به زمان ثبت‌نام کاندیداها در ۲۰ اسفند به نظر می‌رسد که کمی برای اقدام در این حوزه دیر شده است. دومین ماموریت بحث انتخابات ریاست‌جمهوری است که هنوز برای آن فرصت کافی باقی مانده چون در انتخابات ریاست‌جمهوری نقشه اصلی دست ما نیست.

کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که در این فرصت باقی مانده، تحلیل‌ها و نگرش‌های خود را درباره انتخابات ارایه دهیم و با همفکری بتوانیم نگرش‌ها را یکسان کنیم. در همین حال کاندیداهایی که آمادگی دارند باید تشویق کنیم که ثبت‌نام کنند. تحت عنوان اینکه مشغول رصد انتخابات هستیم اصل ما بر مشارکت است و الا باید ببینیم که شورای نگهبان چه برخوردی می‌کند. اگر کاندیدایی برای ما در صحنه باقی گذاشتند که مورد قبول باشد و توانایی داشته باشد که احزاب و گروه‌ها دور آن جمع شوند و وحدتی پیش بیاید، آن وقت انتخابات رابه نظر من باید با جدیت پیگیری می‌کنیم. بر این اساس می‌توان گفت که هنوز فرصت هست و می‌توان اقدامات خوبی انجام داد.

در همین جلسه جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران پیشنهاد داد که ۵ تن از اعضای جبهه اصلاح‌طلبان ایران به عنوان کمیته تدوین آیین‌نامه مربوط به انتخاب هیات رییسه انتخاب شوند. او آقایان فراهانی، باقری و عابدی و خانم‌ها منصوری و مولاوردی را پیشنهاد داد. درنهایت اعضا برای انتخاب این کمیته رای‌گیری کردند که آقایان محمود صادقی، فرج کمیجانی، علی باقری و خانم‌ها آذر منصوری و شهیندخت مولاوردی مسوول تدوین آیین‌نامه مربوط به انتخاب هیات رییسه شدند.

از مصوبات دیگر جلسه دیروز این بود که قرار شد جلسات بعدی جبهه اصلاح‌طلبان ایران مجازی برگزار شود. فرج کمیجانی نیز دیروز در تشریح جزییات جبهه اصلاح‌طلبان ایران به ایلنا گفت: «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» به عنوان یک «جبهه سیاسی» مجموعه‌ای از دبیران‌کل یا نمایندگان تام‌الاختیار احزاب به نمایندگی از تشکل‌های متبوع‌شان، و جمعی از شخصیت‌های معتمد، متنفذ و موثر اصلاح‌طلب برگزیده شده به عنوان مشاورین احزاب تشکیل‌دهنده این جبهه هستند، که ضمن حفظ هویت مستقل سازمانی خویش با توافق در مورد راهبردهای تعریف شده با رهبری مشترک جمعی فعالیت می‌کنند.»

کمیجانی به تشریح وظیفه و جایگاه این نهاد جدید در بین نیروهای اصلاح‌طلب پرداخت و توضیح داد: «این جبهه به منظور ایجاد وحدت، هماهنگی و انسجام بخشی به فعالیت‌های مجموعه اصلاح‌طلبان کشور، طراحی، تدوین و اجرای راهبردها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و اتخاذ مواضع کلان و آماده‌سازی بسترهای لازم برای ورود اجماعی و موثرتر جریان بزرگ اصلاحات، در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور تشکیل شده و مورد وثوق و تایید اکثریت احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب متنفذ و تاثیرگذار در جریان اصلاحات هست.»

حالا به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان با تشکیل این جبهه جدید به طور سازمان یافته و جدی‌تری برای انتخابات‌های سال ۱۴۰۰ وارد میدان شوند. به خصوص آنکه دیروز اعضای جبهه اصلاح‌طلبان تاکید داشتند باید به فعالیت‌ها سرعت بیشتری بدهند. با شکل‌گیری این نهاد احتمالا به زودی شاهد خواهیم بود که صحبت کردن درباره نامزدهای علنی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ وارد مرحله جدیدی می‌شود. 

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید