سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر به صورت آنلاین از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند با میزبانی از شش گروه خارجی از چهار کشور اتریش، آلمان، ایتالیا و کوبا، برگزار خواهد شد.

برگزاری مراسم یادبود استاد شجریان در جشنواره موسیقی

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، نشست خبری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر امروز (۲۵ بهمن‌) با حضور حسن ریاحی دبیر جشنواره، اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید فروغی مدیر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی تهران برگزار شد.

دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از روند برگزاری رویداد سی و ششم فجر گفت: «این دوره از مهم ترین رویداد موسیقایی کشور جشنواره‌ای است که مدیران برگزاری آن با آرامش و انضباط کامل نسبت به برنامه‌ریزی اجراهای آنلاین جشنواره اقدام کردند و هرچند در نحوه برگزاری کنسرت‌ها که این بار به صورت مجازی برگزار می‌شود مشکلات فنی داشتیم، خوشبختانه توانستیم این مشکلات را نیز رفع کنیم.»

ریاحی درباره زمان برگزاری جشنواره گفت: «جشنواره امسال از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند اجرا خواهد شد و با وجود شرایط سخت موجود تمامی برنامه ها با نظم و با بالاترین کیفیت پیش رفته است.»

او درباره بازگشت جایزه باربد به این دوره از جشنواره گفت: «امسال بعد از دو دوره غیبت مجددا جایزه باربد برقرار شد و خوشبختانه استقبال خوبی نیز صورت گرفت، کما اینکه در این حوزه و بخش‌های دیگر جشنواره نیز شاهد حضور هنرمندانی هستیم که در عرصه‌های دانشگاهی و علمی حوزه موسیقی فعالیت مستمری داشتند. من شخصاً تا اینجا از همه کارها راضی هستم و امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره با کیفیتی باشیم.»

اصلاح آیین‌نامه برگزاری جشنواره

مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: «اصلاح آیین نامه یکی از موارد مهمی بود که شورای ارزیابی جشنواره مد نظر قرار داده بود. همچنین تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره یکی از تغییرات مهم بود که در آیین نامه جشنواره لحاظ شد. یکی دیگر از موارد هم اضافه شدن بخش‌های رقابتی بود که در این مورد نیز اصلاحاتی صورت گرفت و پس از ارسال به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید وزارت‌خانه کارها برای شروع جشنواره سی و ششم آغاز شد.»

محمد اله یاری هم درباره پیشنهاد تازه شورای سیاستگذاری گفت: «شورای ارزیابی پس از برگزاری سی و پنجمین دوره از جشنواره فیلم فجر، پیشنهاداتی را ارائه داد که اصلاح آیین نامه برای جشنواره پیش رو و اضافه شدن شورای سیاستگذاری از قبیل این پیشنهادات بود. این شورا متشکل از معاون امور هنری، مدیرکل دفتر موسیقی و چهار هنرمند موسیقی شامل مجید کیانی، نادر مشایخی، شاهین فرهت و حسن ریاحی است که به عنوان اتاق فکر تا انتهای جشنواره همراه جشنواره هستند.»

او باتوجه به شرایط موجود و برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی ادامه داد: «با توجه به شرایطی که از اسفند سال گذشته پیش آمده اولویت اصلی ما سلامت مردم است و برگزاری جشنواره به صورت مجازی در راستای حفظ سلامتی مخاطبان صورت گرفت. در این راستا کارهای مربوط به تصویربرداری اجراها آغاز شد. در این چارچوب هم نهایت تلاش صورت گرفته تا آثار تصویری ارائه شده در جشنواره باکیفیت‌ترین شکل ممکن ارائه شود. بنابراین ضرورت دارد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر متناسب با شرایط فعلی برگزار شود.»

گرامی‌داشت محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی

اله یاری درباره تعداد آثار حضور یافته در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «امسال در بخش رقابتی در ۱۵ بخش آلبوم‌های منتشر شده سال ۹۶ تا ۹۸ با ۱۴۸ اثر مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت ۵۲ کار به صورت کاندیدا معرفی خواهند شد. در بخش غیررقابتی نیز فراخوان برای اجرای گروه ها اعلام شد که تعدادی از گروه ها از شرکت کنندگان در فراخوان انتخاب شدند و گروه هایی نیز به پیشنهاد هیات انتخاب آثار و گروه ها به جشنواره دعوت شدند. اجراهای در بخش های موسیقی دستگاهی، کلاسیک، نواحی،  بین الملل، ارکسترها و استعدادهای جوان است. ضبط این اجراها یک آرشیو تصویری باکیفیت از اجراهای ۴۲ گروه موسیقی را فراهم می‌کند.»

۱۸۰۰ دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی

رئیس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه گزارشی از آمار کمی گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره گفت: «ما در این جشنواره رنگین کمانی از گروه‌های سنی مختلف هنرمندان را خواهیم داشت که اگر به جدول جشنواره نگاه کنید شاهد این تنوع سنی آمار شرکت‌کنندگان خواهید بود. ما در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور نیز می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. در این راستا بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی صورت گرفته که در آن بیش از ۴۰۰ هنرمند آثار خود را اجرا کرده‌اند.»

او همچنین درباره بزرگداشت چهار هنرمند در این دوره از جشنواره گفت: «در بخش بزرگداشت‌ها نیز از چهار هنرمند محمدرضا اسحاقی، استاد حسن ناهید، ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب به‌عنوان موزیسین شناخته شده انقلاب قدردانی می‌شود البته در بخش اجراهای صحنه‌ای دو اجرا به نام استاد محمدرضا شجریان پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.»

حضور ۶ گروه از ۴ کشور در بخش بین‌الملل فجر

اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز درباره گروه‌خای خارجی حاضر در جشنواره گفت: «مهر کمیته بین‌الملل آغاز به کار کرد و یک جلسه با شورای سیاست‌گذاری درباره امسال برگزار شد و نهایتاً به شش گروه از چهار کشور دست یافتیم. امسال میزبان دو گروه از آلمان، دو گروه از اتریش، یک گروه از ایتالیا و یک گروه از کوبا خواهیم بود که از این شش اجرا، چهار اجرا به صورت آنلاین در کشورهای مبدأ به صورت انحصاری برای جشنواره ضبط خواهد شد و دو اجرا نیز در ایران ضبط می‌شود.»

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش های رقابتی و غیررقابتی ۲۸ بهمن تا چهارم اسفند برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره جشنواره است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید