در مصوبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره نهاد اجماع‌ساز، جایگاهی ویژه برای سیدمحمد خاتمی در نظر گرفته شده بود. اصلاح‌طلبان معتقدند که حضور خاتمی می‌تواند هم در راهبرد انتخابات و هم در تعیین تاکتیک‌ها و روش اجرای آن راهبرد کلان انتخاباتی به آنان کمک کند.

اعلام موجودیت جبهه اصلاح‌طلبان ایران در حضور خاتمی

به گزارش سلام نو به نقل از اعتماد، اصلاح‌طلبان گامی دیگر به سوی وحدت برداشته و به سوی انتخابات سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰ پیش می‌روند. قرار است بعدازظهر فردا (یکشنبه) اعضای حقیقی و حقوقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که به ‌تازگی اعلام وجود کرده، در جماران گرد هم آیند و در حضور سیدمحمد خاتمی، درباره راه‌اندازی این نهاد تازه‌تاسیس با یکدیگر گفت‌وگو کرده و به بحث و بررسی بنشینند. هر چند هنوز برنامه دقیقی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در دستور کار جریان اصلاحات نیست و آنها همچنان در حال رصد حال و اوضاع و شرایط کشورند، اما شکل‌گیری این نهاد به گفته اعضای آن، سنگ بنایی است مستحکم برای حرکت‌های سازمان‌یافته در رویدادهای سیاسی مختلف، از جمله انتخابات سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰. با وجود آنکه فضای سردی بر عالم سیاست کشور حاکم شده اما اصلاح‌طلبان بر انجام وظیفه خود تاکید دارند. اما واقعیت آن است که تشویق شهروندان به حضور در انتخابات نیرویی فراتر از احزاب را می‌طلبد و منطقا باید از سوی حاکمیت انجام شود؛ آن‌ هم با گشودن فضای سیاسی کشور، به ‌نحوی که همه تفکرات و سلایق بتوانند کاندیدای خود را در انتخابات ۱۴۰۰ به میدان بیاورند. 

کمتر از ۳ ماه به موعد نام‌نویسی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده و میان جبهه سیاسی اصولگرایان اختلافات هر روز بیشتر می‌شود. چهره‌هایی متعدد از این جریان پیشگام شده و مهم‌تر آنکه هیچ‌ کدام از این کاندیداهای فراوان حاضر نیستند به نفع دیگری کناره گرفته و عقب بنشینند. آنان تصور می‌کنند مشارکت حداقلی شهروندان در انتخابات پیش‌رو همچون انتخابات پیشین در اسفندماه ۹۸، به نفع‌شان تمام می‌شود و به احتمال قوی کاندیدای مورد نظر اصولگرایان پیروز میدان است. با این حال برخی از آنان نگران شدت گرفتن اختلافات داخلی هستند و می‌گویند در این فضا ممکن است اصلاح‌طلبان بتوانند در دقیقه ۹۰، با اتخاذ راهبردی موثر در جلب مشارکت شهروندان و البته با حمایت از کاندیدایی واحد که مانع از شکست آرای این جریان سیاسی خواهد بود، پیروزی را از آن خود کرده و بار دیگر راس قوه مجریه بایستند.

اما در جریان اصلاحات تحرکات انتخاباتی از جنس آنچه میان اصولگرایان می‌گذرد، شایع نیست. برخی کاندیداهای اصلی جریان اصولگرا از مدت‌ها قبل موتور انتخابات‌شان را آتش کرده و با تاسیس ستادهای تبلیغاتی خود، هر روز فعالیت خود را علنی‌تر دنبال می‌کنند. کاندیداهایی که دیرتر قدم به میدان رقابت گذاشته‌اند نیز درصددند تا پیش از پایان اسفندماه ۹۹، ستادهای انتخاباتی خود را فعال کنند و رسما وارد گود رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰ شوند. اما در جبهه اصلاح‌طلبان اما و اگر درباره معرفی کاندیداهای نهایی همچنان بسیار است.همچنان برخی تاکید دارند اگر کاندیدای مطلوب این جریان سیاسی تایید صلاحیت نشود، دیگر دلیلی برای مشارکت وجود ندارد. هفته پیش محسن آرمین از چهره‌های مطرح جریان اصلاحات در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت: «در صورتی‌ که کاندیدای اختصاصی موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبان نشد، اصلاح‌طلبان الزامی برای معرفی کاندیدا ندارند. آنها می‌توانند از فرصت و فضایی که انتخابات فراهم آورده است، برای ارتباط بیشتر با جامعه و بیان دیدگاه‌های خود استفاده کنند. من از صحبت‌های اخیر آقای خاتمی در جمع اعضای شورای اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان همین را می‌فهمم.» این در حالی است که احزاب مختلف این جریان فعلا تصمیم دارند از اظهارنظر درباره تصمیم نهایی خود، پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها پرهیز کنند و فعلا بر شکل‌گیری نهاد اجماع‌ساز، بحث‌های درون‌گفتمانی و البته معرفی کاندیداهای مطلوب خود متمرکز شوند.

حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت اخیرا در گفت‌وگویی که با ایلنا داشته، درباره کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان گفته است: «ما به کاندیدای اصلاح‌طلب مقبول و استوار نیاز داریم. واقعا مناسب فضای سیاسی کشور نیست که جریانی با قدمت و اصالت اصلاحات ناگزیر به شیوه‌های نیابتی در سیاست و انتخابات شود و باید این شیوه را پایان یافته تلقی کرد.» جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران نیز در این باره به «اعتماد» می‌گوید: «به ‌هر حال اصلاح‌طلبان اعلام آمادگی کردند اما کاری از دست اصلاح‌طلبان برای تشویق مردم به حضور در انتخابات برنمی‌آید. ما هر قدر هم که مردم را تشویق کنیم و به هر میزانی که تحرک داشته باشیم، باز هم لازم است که اراده‌ای مافوق جریانات سیاسی بر فضای سیاسی و انتخاباتی کشور حاکم شده و این نیرو برای فراهم کردن زمینه مشارکت اقدام کند تا شهروندان به‌واقع در انتخابات مشارکت کنند.» 


این عضو حقوقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان همچنین در پاسخ به این پرسش «اعتماد» که آیا معرفی کاندیداهای متعدد از سوی اصلاح‌طلبان به ‌منظور داغ کردن فضای انتخاباتی بر مشارکت شهروندان تاثیری نخواهد داشت، می‌گوید: «نه! به ‌نظرم تاثیر چندانی ندارد. مردم باید احساس کنند که خودشان تصمیم‌گیر هستند. باید افرادی که می‌توانند سلیقه مردم را نمایندگی کنند، بتوانند از مرحله تایید صلاحیت عبور کنند و به آنها اجازه ورود داده شود. در غیر این صورت مردم در صحنه حاضر شوند که به چه کسی رای بدهند؟ بیایند و به نظر مخالف خود رای بدهند؟!‌ اصلاح‌طلبان کاندیدای خود را معرفی می‌کنند و در این مسیر نیز تلاش می‌کنند ولی اگر اجازه ورود به کاندیدای مطلوب اصلاح‌طلبان داده نشود، مسوولیت آن برعهده اصلاح‌طلبان نیست؛ بلکه به عهده کسانی است که سد راه نماینده مردم شدند.»

 نگاه اصلاح‌طلبان به شورای  نگهبان


همزمان با این بحث‌ها درباره جلب اعتماد شهروندان و ترغیب‌شان به مشارکت سیاسی-انتخاباتی، رایزنی‌ها برای به میدان آمدن چهره‌های گوناگون و شاخص اصلاح‌طلب نیز ادامه دارد. برخی دنبال کاندیداتوری سیدحسن خمینی و بعضی همچنان در پی راضی کردن ظریف برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ هستند. همه این سخنان اما در حد گمانه‌زنی باقی مانده و هنوز تکلیف کاندیدای نهایی جریان اصلاحات مشخص نیست. چنانکه باوجود آنکه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان روز یکشنبه رسما شروع به کار خواهد کرد، تصمیمات مهم انتخاباتی میان اصلاح‌طلبان احتمالا پس از مرحله نام‌نویسی نامزدها و مهم‌تر از آن، بررسی صلاحیت کاندیداها اتخاذ می‌شود. 


علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات که همچون امام، از جمله اعضای حقوقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان است، به «اعتماد» گفته است: «این نهاد اجماع‌ساز کاری مهم تا برگزاری انتخابات انجام نمی‌دهد. فقط ساماندهی و انسجام‌بخشی است که در حال حاضر مقداری از این کار انجام شده و در استان‌ها هم فعالند. احتمالا ادامه فعالیت‌ها در راستای تکمیل انسجام ‌بخشی  باشد.


اما اصل کار که اجماع‌سازی است، زمانی صورت می‌گیرد که تکلیف کاندیداها مشخص شده باشد و فهرست نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت‌ شده از سوی شورای نگهبان  منتشر شود.»

 نشست مهم عصر یکشنبه 


صوفی همچنین درباره تشکیل ساختار نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان می‌گوید: «هنوز جلسه اول این نهاد تشکیل نشده است. یکشنبه (فردا) برای اولین‌بار قرار است که نشستی در جماران و در حضور آقای خاتمی برگزار کنیم. این جلسه به عنوان یک جلسه معارفه است که در آن جبهه اصلاح‌طلبان ایران اعلام موجودیت می‌کند.» او در باره جزییات جلسه روز یکشنبه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان و سیدمحمد خاتمی نیز گفته است: «هنوز دستورکار اعلام نشده است. پیش از این، جلسات اولیه شورای‌ عالی سیاستگذاری که ۳ دوره تشکیل شد، در حضور آقای خاتمی، فقط به معارفه اختصاص پیدا می‌کرد و از صحبت‌های آقای خاتمی استفاده می‌شد. احتمالا جلسه فردا هم به همین شکل برگزار می‌شود. پس از آن احتمالا بلافاصله ساختار نهایی شکل می‌گیرد. یعنی ابتدا هیات رییسه تعیین و بعد هم آیین‌نامه تدوین می‌شود و سپس کارگروه‌ها شکل می‌گیرند.»

به ‌نام اصلاح‌طلبان زیر پرچم خاتمی


در مصوبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره نهاد اجماع‌ساز، جایگاهی ویژه برای سیدمحمد خاتمی در نظر گرفته شده بود. اصلاح‌طلبان معتقدند که حضور خاتمی می‌تواند هم در راهبرد انتخابات و هم در تعیین تاکتیک‌ها و روش اجرای آن راهبرد کلان انتخاباتی به آنان کمک کند. نورانی‌نژاد نیز در مصاحبه دیروز خود با ایلنا در خصوص نقش رییس دولت اصلاحات در نهاد اجماع‌ساز سخن گفته است؛ «آقای خاتمی نقش بی‌بدیل در اصلاحات دارند. در همین یک‌سال اخیر هم شاهد نقش بلامنازع ایشان بودیم. بی‌اغراق بگویم، اگر آقای خاتمی نباشد، همین سازوکارهای نسبی هم به این سادگی‌ها شکل نمی‌گرفت. حضور ایشان یک امتیاز و شانس بزرگ برای اصلاحات است که تاکنون بسیاری از ضعف‌های سازمانی و تشکیلاتی این جریان را پوشش داده است.»


علی صوفی که زمانی از جمله اعضای کابینه دولت اصلاحات بود و ‌جز سمت وزارت، به عنوان استاندار نیز در دولت خاتمی مسوولیت داشته است، درباره نام این نهاد تازه‌تاسیس می‌گوید: «در قانون احزاب این اجازه به احزاب داده شده که با یکدیگر ائتلاف کنند یا جبهه سیاسی تشکیل دهند. بنابراین آنچه به عنوان نهاد اجماع‌ساز تدوین و تاسیس شده، باید با نام جبهه یا ائتلاف به وزارت کشور اعلام شود و بر این اساس هم تحت‌عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران به وزارت کشور اعلام  شده است.» 

اصلاح‌طلبان و انتخابات شوراها


تمام اخبار درباره انتخابات، فعلا بر انتخابات ریاست‌جمهوری متمرکز است و در جریان اصلاحات عملا کسی سخنی درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به زبان نمی‌آورد.


صوفی اما با اشاره به اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر کشور برگزار می‌شود، تاکید می‌کند: «ما درصدد هستیم که حتما برای انتخابات شوراها کاری انجام دهیم. در همان طرح اجماع‌سازی که برای انتخابات مجلس و برای ریاست‌جمهوری وجود دارد، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در نظر گرفته شده است. در این باره نیز صبر می‌کنیم تا مرحله نام‌نویسی کاندیداها انجام شود و پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها نهاد اجماع‌ساز یا همان جبهه اصلاح‌طلبان ایران وارد عمل می‌شود و درباره آن تصمیم می‌گیرد.»

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید