در فاصله چندماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، زمزمه‌هایی از احتمال کاندیدا شدن ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه و رقیب حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ به گوش می‌رسد.

مذاکرات چهره‌های اصولگرا برای تشکیل ستاد انتخاباتی رییسی

به گزارش سلام نو، روزنامه اعتماد نوشت: دوباره انتخاباتی سرنوشت‌ساز در راه است و دوباره اصولگرایان را چنددستگی و تشتتِ ناشی از فعالیتِ این نهاد و تاسیس آن تشکیلات اجماع‌ساز دربرگرفته تا حالا در آستانه انتخاباتی که آنها به‌ دلیل مجموعه دلایل و شرایط، خود را پیشاپیش پیروز میدان می‌دانستند، بیش از هر زمان از وحدت دور باشند.

شرایطی که شاید مهم‌ترین آن گرایش سیاسی حاکم بر دولت مستقر باشد و اینکه انتخابات پیش‌رو قرار است تکلیف رییس‌جمهوری آینده کشور را پس از بازه ۸ ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی و دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان روشن کند. همین شرایط است که باعث شده اصولگرایانی که دست بالا را در اختیار خود می‌بینند، حاضر به همکاری باهم و کناره‌گیری به نفع یکدیگر نشده و هر کدام به‌ نحوی پرچم استقلال را در جزیره‌ای از مجمع‌الجزایر اصولگرایی به دست بگیرند و اینجا و آنجا شعار انتخاباتی سر دهند.

در این میان اما شاید تنها یک نفر باشد که اگرچه هرگز کلامی درباره حضور در انتخابات نگفته اما اگر بیاید احتمالا اغلب کاندیداهای احتمالی جناح راست به‌ نفع او عقب می‌نشینند و حتی پشت او می‌ایستند تا با قدرت به سوی انتخابات ۱۴۰۰ گام بردارد.

سیدابراهیم رییسی، رقیب اصلی حسن روحانی در انتخابات ۹۶ که نه‌تنها تاکنون از حضور در انتخابات ۱۴۰۰ نگفته، بلکه حتی دست‌کم یک نوبت وقتی با اصرار یک فعال دانشجویی اصولگرا مواجه شد، با تاکید بر کارهای بر زمین مانده در دستگاه قضایی، تلویحا از نیامدن گفت. با وجود این اما هر روز خبری درباره احتمال کاندیداتوری مجددش در این رسانه و آن مطبوعه منتشر می‌شود و جالب آنکه در عمده تحلیل‌های انتخاباتی جناح راست، نقشی محوری به خود اختصاص داده است. جایگاهی که نه‌تنها در سرنوشت خودش در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو موثر است، بلکه فراتر از آن حتی در چند و چون آینده سیاسی دیگر کاندیداهای احتمالی اصولگرا نیز اثرگذار بوده و خواهد بود. چنان‌که بارها ازجانب تحلیلگران اصولگرا و حتی چهره‌های نزدیک به کاندیداهای احتمالی این جریان ازجمله محمدباقر قالیباف یا سعید جلیلی شنیده‌ایم که حضور آنان در انتخابات پیش‌ رو مشروط است به عدم حضور سیدابراهیم رییسی.

وضعیتی که نه‌تنها به یگانه نقطه اشتراک طیف‌های میانه‌رو و سنتی جریان اصولگرایان تبدیل شده، بلکه حتی ساز ناکوک جریان اصولگرایی را که جبهه پایداری باشد نیز کوک کرده است. سند این مدعا هم اظهارات مکرری است که طی مدت گذشته از سیدحسین نقوی حسینی، رییس ستاد سعید جلیلی در انتخابات ۹۲ شنیده‌ایم، مبنی بر اینکه جلیلی گزینه اصلی پایداری‌ها صرفا در صورتی وارد کارزار انتخابات خواهد شد که رییسی عزم ورود نکند. چه آنکه به ‌گفته این نماینده پیشین مجلس، در آن صورت گزینه مطلوب حتی برای پایداری‌ها هم نه جلیلی، که رییسی خواهد بود.

طی این روزهای اخیر اما خبری آمد که حتی فراتر از این، از جایگاه و دست بالاتر رییسی حکایت داشت. آنجا که پایگاه خبری دیده‌بان ایران، به ‌نقل از «یک منبع نزدیک به نایب‌رییس مجلس یازدهم» از مذاکره علی نیکزاد، سعید محمد و مهرداد بذرپاش برای راه‌اندازی ستاد انتخاباتی سیدابراهیم رییسی خبر داد. این پایگاه خبری در گزارش مختصر خود به‌ نقل از این منبع نزدیک به علی نیکزاد نوشته که این سه چهره اصولگرا از مدتی پیش مذاکرات را شروع کرده و حتی میان خود به ‌نوعی تقسیم کار هم رسیده‌اند.

نکته جالب در بین سطور این خبر اما آنجاست که هر سه گزینه‌ای که حالا این پایگاه خبری از آنان به عنوان گزینه‌های احتمالی مدیریت ستاد انتخاباتی سیدابراهیم رییسی نام برده، خود از جمله کاندیداهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ نیز هستند. چنان‌که طی ماه‌های گذشته زمزمه‌هایی درباره احتمال کاندیداتوری نیکزاد و البته مهرداد بذرپاش منتشر شده و فراتر از این، دست‌کم در یک مورد یک منبع اصولگرا از تلاش سعید محمد در مسیر رایزنی با طیف‌های مختلف اصولگرا برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد؛ زمانی که حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگوی روز نهم آذر ماه خود با «اعتماد» گفت که سعید محمد راسا دست به کار رایزنی شده و پیگیر کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ است. البته همان زمان و حتی پیش از آن هم نوشته بودیم که احتمالا محمد می‌خواهد با استفاده از فضای خاص انتخابات ریاست‌جمهوری، شرایط را به ‌نحوی برای ورود خود به عرصه سیاست از دروازه «بهشت» مهیا کند و باتوجه به آنکه او در فضای سیاسی کشور، چهره‌ای به ‌نسبت ناشناس به حساب می‌آید، می‌خواهد از فضای رسانه‌ای پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری، این نقطه ضعف احتمالی را از میان برداشته و درنهایت راس شهرداری تهران، بر کرسی حساسی تکیه بزند که ازقضا با سوابق اجرایی و مدیریتی‌اش که عمدتا در حوزه عمرانی بوده، بیشتر همخوانی دارد.

حالا اما این پایگاه خبری مدعی است که محمد همراه با نیکزاد و بذرپاش مثلثی تشکیل داده‌اند تا شرایط را برای ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رییسی مهیا کنند. این پایگاه خبری همچنین در ادامه از تحرکات و اقدامات انتخاباتی احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و البته پدر همسر رییس قوه قضاییه نوشته و مدعی شده که علم‌الهدی طی مدت اخیر «با برخی علمای قم تماس گرفته و از آنان خواسته ورود رییسی را به انتخابات ریاست‌جمهوری بر او به‌نوعی تکلیف و مطالبه کنند.» چراکه به‌نوشته این پایگاه خبری- تحلیلی، «درصورت مطالبه مراجع عظام تقلید، سیدابراهیم رییسی به نوعی مکلف به حضور در انتخابات خواهد شد.» خبری که البته «اعتماد» قادر نیست به‌طور مستقل آن را تایید یا تکذیب کند.

هرچند پیگیری‌ها درباره بخش نخست این خبر یعنی فعال شدن نیکزاد، محمد و بذرپاش برای تشکیل ستاد انتخاباتی رییسی به‌ نحوی به نتیجه رسید و منابع «اعتماد» اگرچه حاضر به تایید یا تکذیب خبر نشدند اما در ادامه توضیحاتی در اختیار خبرنگار ما قرار دادند که می‌توان آن را در حکم تایید اصل خبر تحلیل کرد.

البته آن‌طور که این منبع آگاه نزدیک به دفتر علی نیکزاد می‌گوید، روابط حسنه و بسیار صمیمی میان رییس قوه قضاییه و نایب‌رییس دوم مجلس یازدهم غیرقابل انکار است و سند این مدعا نیز علاوه بر مسوولیت مهمی که نیکزاد در انتخابات ۹۶ در قامت رییس ستاد انتخابات رییسی برعهده داشت، پیشنهادهای همکاری است که طی سال‌های گذشته و در بزنگاه‌های مختلف ازسوی رییسی در اختیار نیکزاد قرار گرفته است. چنان‌که رییسی همزمانی که در آستان قدس مشغول به کار شد، از نیکزاد برای همراهی و همکاری دعوت کرد و هم وقتی به ریاست قوه قضاییه رسید، از او خواست که مسوولیت معاونتی را در دستگاه قضایی بپذیرد که به‌ گفته این منبع آگاه، با تخصص نیکزاد که به مباحث عمرانی مربوط است، قرابت داشته است. معاونتی که احتمالا همان معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه باشد و حالا در اختیار محمدحسن فروزان‌مهر است.

این منبع آگاه همچنین از علاقه فراوان نیکزاد به رییسی گفته و در عین حال تاکید دارد که او درصورت ورود رییسی به انتخابات، احتمالا هر آنچه در توان داشته باشد، دریغ نمی‌کند اما باتوجه به آنکه هم‌اکنون در سمت حساس نایب‌رییس مجلس فعالیت می‌کند، احتمال دارد از پذیرش سمت ریاست ستاد انتخاباتی رییسی به‌صورت علنی و رسمی خودداری کند. آنچه اما از فحوای کلام این منبع آگاه به نظر می‌رسد، آن است که اصل خبر انجام مذاکرات برای فعالیت ستادی و تشکیلاتی جهت حمایت از کاندیداتوری رییسی صحیح بوده و ظاهرا مذاکراتی در این رابطه انجام شده است. این درحالی است که یک منبع رسانه‌ای نزدیک به ریاست قوه قضاییه نیز از احتمال بسیار بالای کاندیداتوری رییسی خبر داده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید