تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آلودگی نوری شهرها خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد.

سرطانی که در آلودگی نوری شهرها ایجاد می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، این مطالعه که توسط محققان مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس انجام شد، نشان می دهد نورهای نئون مصنوعی خطر ابتلا به سرطان تیروئید را تا ۵۵ درصد افزایش می‌دهد.

آنها در این مطالعه داده های یک مطالعه مشاهده ای را در زمینه رژیم غذایی و سلامت که ۴۶۴ هزار و ۳۷۱ نفر شرکت کننده داشت، مورد بررسی قرار دادند. محققان سپس با استفاده از تصاویر ماهواره ای سطوح روشنایی شبانه مناطقی را که افراد در آن زندگی می کردند، تجزیه و تحلیل کردند. 

آنها متوجه شدند، افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که بالاترین میزان آلودگی نوری شبانه را دارد، ۵۵ درصد بیشتر از افرادی که در مناطق کم نور زندگی می کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان تیروئید هستند.

محققان معتقدند که یکی از دلایل این موضوع می تواند این باشد که نور شب، هورمون ملاتونین را که می تواند یک تاثیر ضد توموری داشته باشد، سرکوب می کند. 

ملاتونین هورمونی است در بدن که در پاسخ به دوره های تاریکی و روشنایی روز و شب ساخته می شود. این هورمون مهم بدن که در سال ۱۹۵۸ میلادی کشف شد توسط غده پینه آل در مغز ترشح می شود.
 این هورمون محافظ و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که در طول هزاران سال در حیوانات و گیاهان وجود داشته است. این هورمون در طول شب ترشح می شود و تولید آن در شب ۱۰ برابر میزان آن در روز است.

ملاتونین همچنین موجب تنظیم فعالیت های بدن هنگام خواب نیز می شود. ملاتونین یک هورمون محافظ است که باید به آن اجازه و امکان ترشح در ساعات اولیه صبح داده شود. این هورمون به علت ارتباط ترشح آن با نور به تنظیم خواب و بیداری ما کمک می کند.

نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند، در طول قرن گذشته تاریکی شب به ویژه در شهرها به دلیل رشد سریع لامپ های الکتریکی از بین رفته است . مطالعات همچنین نشان داده اند که سطوح روشنایی شبانه با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز ارتباط دارد. 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید