رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: اگر نیروهای خارجی دیگر از لیبی خارج شوند ما هم از این منطقه عقب نشینی می کنیم.

شرط اردوغان برای خارج کردن نیروهایش از لیبی
به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد کشورش مسأله خروج نیروهایش از لیبی را در صورتی که نیروهای خارجی دیگر از این منطقه بیرون روند، مورد بررسی قرار خواهد داد.

او در سخنانی در یک مراسمی که در آنکارا برگزار شده بود، گفت: نیروهای مسلح ترکیه تنها در لیبی به خاطر آموزش یگان‌های هوادار دولت وفاق ملی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده اند و در طرابلس مستقر هستند، در این کشور حضور دارد.

در ماه دسامبر، پارلمان ترکیه اجازه تمدید استقرار نیروهای این کشور را در لیبی صادر کرده بود. آنکارا می‌گوید نیروهایش را بدین خاطر در لیبی مستقر کرده تا به یگان‌های هوادار دولت وفاق ملی که در طرابلس مستقر هستند و علیه ارتش ملی لیبی قرار دارند، آموزش دهد. ارتش ملی لیبی، دولت رقیب دولت وفاق ملی است که از سوی خلیفه حفتر در شرق حمایت می‌شود.

این در حالی است که نیروهای خارجی و ناظران بین المللی ترکیه را به مداخله نظامی در لیبی که در شمال قاره آفریقا قرار دارد متهم می‌کنند و می‌گویند آنکارا به دنبال توسعه نفوذ خود در منطقه است.

آن‌ها می‌گویند حضور ترکیه در لیبی با منافع بیشتر این کشور در مدیترانه شرقی مرتبط است؛ جایی که آنکارا در میان آب‌های مورد مناقشه به دنبال گاز طبیعی می‌گردد. این در حالی است که سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه – وابسته به معارضان سوری – مدعی شد ترکیه عناصر سوری و سومالی را برای جنگ در لیبی در کنار دولت وفقا ملی به کار گرفته است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور وارد هرج و مرج شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید