از آغاز شیوع ویروس کرونا در استان زنجان یک هزار و ۱۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۴۵ هزار و ۸۹ نفر هم به این ویروس مبتلا شده اند.

مجموع فوتی‌های کرونا در زنجان به یک هزار و ۱۴۸ نفر رسید

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، از اسفندماه سال‌گذشته تاکنون ابتلای قطعی ۶ هزار و ۸۵۶ نفر از بیماران بستری در استان زنجان به کووید ۱۹ بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ثابت شده که ۵ هزار ۶۶۱  نفر از آن‌ها بعد از بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

بر اساس همین گزارش آمار بیماران سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ از آغاز شیوع ویروس کرونا در این استان، بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ۳۸ هزار و ۲۳۳ مورد بوده است که ۷۲ مورد از آن‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است که با این حساب مجموع مبتلایان به این بیماری در استان به ۴۵ هزار و ۸۹ نفر رسیده است.

در حال حاضر ۱۳۸ نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ و یا مشکوک بودن بستری هستند که پنج مورد از این آمار جزو مبتلایان روز هستند.

براساس همین گزارش آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل بیماران مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و همچنین مشکوک ۱۹ هزار و ۳۷۰ نفر اعلام شده است.

همچنین طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا یک هزار و ۱۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند که دو از این آمار جزو گزارش‌های روزانه بوده است.

ملاحظات سخت گیرانه ای برای پروسه دارو و واکسن وجود دارد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به نقش پژوهش در همه‌گیری کرونا گریزی اشاره کرد و گفت: در مدت این یک سالی که کرونا شیوع پیدا کرده، بلافاصله ۱۱ کمیته علمی در دانشگاه با وظایف تعیین شده تشکیل شد و چون سرعت اپیدمی در ابتدا زیاد بود، ولی پژوهش ماهیتی آرام دارد در اول شیوع بیماری پژوهش عقب ماند ولی در ادامه به روز شد و اکنون می‌بینیم نقش مهم پژوهش در کنترل همه گیری در همه حال از  تولید دارو گرفته تا  واکسن  برپایه پژوهش استوار است.

علیرضا شغلی اضافه کرد: اساسا زمانیکه تصمیم قبل از پژوهش ایجاد می شود جای ایراد دارد اگربخواهیم اعتماد جامعه را کسب کنیم و جامعه بدنیال اطمینان از این است که آیا اتفاقی که می‌افتد مبتنی بر حقایق علمی است یا نه دقیقا در اینجا پژوهش نقش مهمی دارد.
 
وی از مراحل تولید واکسن نیز گفت و افزود:  برای اینکه واکسن در جامعه توزیع شود مراحل ثابتی دارد که خدشه ناپذیر هستند و در مملکت ما هم، ملاحظات سخت گیرانه ای برای پروسه دارو و واکسن وجود دارد و تمام این مراحل تحت نظر متخصصین و طبق پروتکل‌ها و ارگانهای نظارتی اولین مرحله تولید واکسن مرحله ایده و فناوری است مرحله بعدی مرحله پیش بالینی است که در این مرحله  واکسن در محله آزمایشگاهی و حیوانی کار می‌شود و مرحله بعدی مرحله انسانی است که دارای سه مرحله است و تماما بر روی داوطلبین طبق ضوابط و استانداردها انجام می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: در تولید واکسن ایرانی دو هفته بین فاز اول و دوم فاصله وجود دارد تا مکانیزم اثر و اینکه برای بدن فرصت ایجاد شود که آنتی بادی تولید کند و  پاسخ ایمنی را بدهد.

مراکز رشد فناوری دانشگاه از ایده‌های نوآورانه در حوزه‌های علوم پزشکی استقبال می‌کند

وی با بیان اینکه در استان دو مرکز رشد وجود دارد تاکید کرد: مراکز رشد فناوری داروئی و سلامت دانشگاه از ایده‌های نوآورانه جوانان و محققین استقبال می‌کند.

شغلی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه پژوهش دانشگاه علوم پزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی زنجان ۴۵۰ استاد و محقق دارد و حدود ۵۰۰ مقاله در سال تولید می‌شود به ازای هر استاد یک مقاله انگلیسی زبان در نشریات معتبر خارجی و ۵۰ مقاله در نشریات داخلی حیطه  مختلف علوم پزشکی منتشر می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: در دانشگاه ۶ مرکز تحقیقات وجود دارد آزمایشگاه جامع تحقیقات که ما عضو شبکه تحقیقات کشور هستیم؛  آزمایشگاه حیوانات که جزو استانداردترین آزمایشگاه‌های کشور است و مراحل ساختمانی آن روبه اتمام است و همچنین چهار مجله علمی داریم و به زبان انگلیسی برای مخاطبین و برای انتقال مقالات و پژوهش‌ها مطالب علمی در کل دنیا منتشر می‌شوند.

شغلی با اشاره به اینکه در حوزه تحقیقات و فناوری منتظر صدور مجوز پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه هستیم، افزود: دو مرکز رشد در دانشگاه فعال است مرکز رشد فناوری‌های دارویی با توجه به اینکه ما قطب نانوفناوری کشور هستیم و مرکز رشد فناوری‌های سلامت و در  این دو مرکز به روی تمام جوانان، محققین و افراد صاحب ایده و نوآوری باز است؛ که با اختصاص غرفه از جوانان در خواست داریم اگر ایده هایی در حوزه‌های مرتبط با علوم پزشکی دارند حتما به این مراکز مراجعه کنند.
 
وی در ادامه با سفر دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به زنجان نیز اشاره کرد و افزود: در سفر دکتر ستاری مرکزن وآوری سلامت برای فناوران دانشجو چه داخل و چه خارج از دانشگاه برای توسعه ایده و تبدیل به محصول و تولید انبوه  افتتاح شد و همینطور  صندوق حمایت از فن‌آوران در استان شکل گرفت با عنوان صندوق ارزش آفرین اشراق که حمایت‌های مالی وام و حتی مشارکت در طرح‌های فن‌آورانه را دنبال می‌کند که این صندوق  با مشارکت دانشگاه‌های زنجان؛ علوم پایه و پارک علم و فناوری و سهام بخش خصوصی تحت عنوان اتاق بازرگانی محل در خود دانشگاه مستقر است.
 
معاون تحقیقات و فناوی دانشگاه گفت: مقالات دانشگاه ۲۰ درصد رشد  را نشان می‌دهد که این مقالات در سطح دنیا منتشر می‌شود و قابل استفاده است.

شغلی بودجه تحقیقات و پژوهش طبق برنامه ششم توسعه را ۴درصد عنوان کرد و افزود:  ولی با توجه به مسائل مختلف از جمله تحریم ما به این رقم نرسیدیم و در حال حاضر این رقم کمتر از نیم درصد است و بودجه‌های پژوهش دانشگاه هم تحت تاثیر این مسائل است، با وجود این همکاران تلاش مجاهدانه در این زمینه دارند.

وی افزود: در این زمینه این سوال وجود دارد که این بودجه محدود صرف پژوهش‌های بنیادی یا پژوهش‌های کاربردی شود؟ پژوهش‌های بنیادی به توسعه علم و مرزهای دانش توجه دارد و پژوهش‌های کاربردی به حل مسائل جامعه در راستای دانشگاه مسؤولیت پذیر و جامعه محور پیش می‌رود و تمام سعی دانشگاه این است که این بودجه محدود را صرف پژوهش‌های کابردی کنیم تا گوشه‌ای از مشکلات سلامت مردم حل شود و با توجه به اینکه جایگاه پژوهش علمی است تا اجرایی و هدف ما از پژوهش‌های کاربردی ایجاد مستندات و رسیدن به حقایق برای همین سیاستگذاران و تصمیم گیران بهتر می‌توانند  تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/۷۳۰۰۴/ق

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید