حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت می‌گوید آقای خاتمی نقش بی‌بدیل در اصلاحات دارند. در همین یکسال اخیر هم شاهد نقش بلامنازع ایشان بودیم. بی‌اغراق بگویم، اگر آقای خاتمی نباشد، همین سازوکارهای نسبی هم به این سادگی‌ها شکل نمی‌گرفت.

مناسب فضای سیاسی کشور نیست جریانی با قدمت اصلاحات ناگزیر به شیوه‌های نیابتی در انتخابات شود

به گزارش سلام نو، حسین نورانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان،‌ اظهار کرد: نهاد اجماع ساز با عنوان جبهه اصلاح طلبان ایران، در تعامل درونی اصلاح طلبان شکل گرفته و حزب اتحاد هم برای موفقیت این نهاد، آنچه که در توانش باشد، در خدمت این نهاد قرار خواهد داد. 

سخنگوی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه ترکیب نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، نسبتا مناسب است، افزود: البته نمی‌توان گفت که نحوه شکل گیری جبهه اصلاح طلبان ایده آل است؛ قطعاً این امکان وجود داشت که دموکراتیک‌تر و متناسب با گرایش‌های درونی بدنه اصلاحات و جامعه اصلاح طلب شکل بگیرد. 

وی بیان کرد: طبیعتاً اگر تشکیل نهاد اجماع ساز زودتر انجام می‌شد شایسته‌تر بود. به هر حال باید ببینیم که این نهاد اجماع ساز در فرصتی که در اختیار دارد چه عملکردی خواهد داشت. امیدواریم این نهاد کمک کند که شکل گیری این جریان نسبت بیشتری با بدنه اجتماعی اصلاحات داشته باشد و دموکراتیک‌تر شود؛ در این صورت کارآمدتر خواهد بود.

نورانی نژاد ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد در خصوص شیوه ائتلاف‌های سیاسی است؛ آنچه که برای اصلاحات می‌تواند مؤثر باشد، ائتلاف‌های وسیع پایه است. اما وسعت پایه در کجا؟ در بین خود نیروها و تشکل‌های پروانه‌دار سیاسی یا وسعت فراگیری اجتماعی؟ به اعتقاد من آنچه می‌تواند برای اصلاحات موثرتر باشد، دربرگیرندگی نمایندگی هر چه وسیع‌تر از بدنه متنوع اصلاحات در جامعه است در حالی که در حال حاضر تمرکز بر نوعی ائتلاف پروانه‌ای است، یعنی تشکل‌های صاحب پروانه فعالیت که بسیار هم متعدد هستند. 

وی با بیان اینکه از جمله دلایل تعدد ناموجه احزاب در ایران، همین گونه ائتلاف‌هاست که مشوق افراد برای کسب مجوزهای جدید حزبی است و نه تقویت احزاب موجود، اظهار کرد: یکی از کارهای مهم و فوری که نهاد جدید جبهه اصلاح طلبان ایران خوب است بر آن تمرکز کند، تعیین سازوکارها و برنامه‌هایی برای پیوند هر چه بیشتر بدنه اجتماعی اصلاحات و ایفای نقش نمایندگی آنها در سطوح سیاسی و تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌هاست.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تشریح کرد: باید وزنی متناسب با بدنه اجتماعی اصلاحات در فرآیندهای سیاسی این جریان دیده شود که به نظر نمی‌رسد فعلا این موضوع محقق شده باشد. لذا در فرآیندهای تکمیلی که در آینده اتفاق می‌افتد و خود جبهه اصلاح‌طلبان ایران می‌تواند محور آن باشد، باید این اتفاق رخ دهد و نیروها و جریان‌هایی که متعلق به اقلیت‌های قومی، مذهبی، زنان، جوانان، فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و غیره هستند و با اصلاح‌طلبی پیوستگی دارند، بتوانند در این گونه نهادهای اجماع ساز به نحوی نمایندگی شوند و در آینده نیز با ایجاد سازوکاری دموکراتیک، نظر همه این مجموعه‌ها که سرمایه واقعی اصلاحات هستند، در انتخاب افراد و وزن اعضا در نهاد بالادستی اصلاحات لحاظ شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مشکل بزرگ سیاسی کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان، مسأله نمایندگی است. بسیاری از مردم احساس می‌کنند که در بین جریان‌های سیاسی نماینده‌ای ندارند که این مسأله حداقل در جریان اصلاحات باید به نحوی حل شود. 

وی با بیان اینکه تعدد احزاب وجه کاذبی دارد، گفت: به اندازه‌ای که ما حزب اصلاح‌طلب داریم،‌ تفاوت آرا و گفتمان در میان اصلاح طلبان نداریم و این مسأله یک آفت است. این در حالی است که با وجود این همه حزب، کماکان بخش‌هایی از نیروهای بدنه اصلاحات معتقدند وزن متناسب با دیدگاه‌هایی که در جامعه اصلاح‌طلب وجود دارد، در این گونه نهادها وجود ندارد. این مساله نیازمند اصلاحات سازمانی و تشکیلاتی درون جریان اصلاحات است تا بازنمایی آرایش نیروهای سیاسی در اینگونه نهادها با آنچه واقعا در میان جامعه اصلاح طلب وجود دارد، متناسب باشد. با تمام این احوال در حال حاضر نهاد موجود نهاد اجماع ساز اصلاح طلب است، در کل ترکیب قابل اعتمادی دارد و نیروهای امتحان پس داده و معتبری در آن هستند و حزب اتحاد هم سعی می‌کند به موفقیت این نهاد کمک کند.

نورانی نژاد در خصوص نقش رئیس دولت اصلاحات در نهاد اجماع ساز نیز اظهار کرد: آقای خاتمی نقش بی‌بدیل در اصلاحات دارند. در همین یکسال اخیر هم شاهد نقش بلامنازع ایشان بودیم. بی اغراق بگویم، اگر آقای خاتمی نباشد، همین سازوکارهای نسبی هم به این سادگی‌ها شکل نمی‌گرفت. حضور ایشان یک امتیاز و شانس بزرگ برای اصلاحات است که تاکنون بسیاری از ضعف‌های سازمانی و تشکیلاتی این جریان را پوشش داده است. 

وی در خصوص اعلام کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: ما به کاندیدای اصلاح طلب مقبول و استوار نیاز داریم. واقعا مناسب فضای سیاسی کشور نیست که جریانی با قدمت و اصالت اصلاحات ناگزیر به شیوه‌های نیابتی در سیاست و انتخابات شود و باید این شیوه را پایان یافته تلقی کرد. 

نورانی‌نژاد با تاکید بر این که اصلاحات باید با یک کاندیدا در انتخابات حضور یابد، افزود: یک نیروی سیاسی توسعه‌یافته به کار جمعی قائل است و لذا انتظار می‌رود هر کسی که می‌خواهد به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات حضور یابد، سازوکار جمعی این جریان را بپذیرد و به نتایج آن متعهد باشد و یک تنه احساس تکلیف نکنند و نخواهند که بقیه را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند.

وی ادامه داد: نکته جالب این است که نیروهای مخالف و رقیب اصلاحات سعی می‌کنند برای اصلاح‌طلبان کاندیدا بتراشند و آنها را به سمت کسانی که می‌دانند رای‌آوری ندارند، سوق دهند. لذا انتظار این است که این افراد خودشان به این صحنه‌آرایی توجه داشته باشند و اعتبار اصلاح‌طلبی و سیاسی‌شان را مخدوش نکنند و کاملا به سازوکارهای جمعی متعهد باشند. سیاست، آن هم در سطح انتخابات ریاست جمهوی، جای تصمیمات فردی و محفلی نیست.

رییس کمیسیون سیاسی حزب اتحاد ملت با بیان این که زمان برای کارهای انتخاباتی هنوز خیلی دیر نشده است، افزود: البته باید مقداری سرعت عمل داشته باشیم. شاید لازم بود که یک جریان قدرتمندی موتور کوچک اصلاحات را روشن کند تا موتور بزرگ هم روشن شود. اما در نهایت هدف این است که با کمک نهاد بالادستی که جبهه اصلاح طلبان ایران است و با نظر آقای خاتمی و تلاش مجموعه نیروهای سیاسی، جریان اصلاحات در نهایت یک کاندیدا معرفی کند و آن کاندیدا نیز مقبول بدنه اجتماعی جریان اصلاحات باشد و جامعه او را به عنوان یک چهره اصلاح طلب کاملا با پرنسیب و توانمند بشناسد. چنین هدفی شایسته یک جریان سیاسی و کل فضای انتخاباتی کشور است که همه جریان‌ها با کاندیدای اصلی خود در صحنه باشند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید