روابط عمومی بانک مرکزی، اعلام کرد که اسکناس های جدید ۱۰هزار تومانی با هدف افزایش امنیت و تسهیل مبادلات به زودی وراد بازار می شود.

اسکناس‌ جدید ۱۰ هزار تومانی به زودی توزیع می‌شود/ عکس

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، روابط عمومی بانک مرکزی، اعلام کرد: انتشار اسکناس 10 هزار تومانی جدید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیچیده چاپ اسناد امنیتی انجام گرفته است که امکان جعل را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش می‌دهد. طراحی خطی، طرح مکمل، طرح مخفی، چاپ برجسته، واترمارک، نخ امنیتی با قابلیت تغییر رنگ از جمله ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌های 10هزار تومانی جدید است.

کاغذ اسکناس 10هزار تومانی بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی‌کند و بخش‌های از زمینه به سبز فسفری تغییر رنگ می‌دهد. الیاف فلورسنتی نامریی در سطح کاغذ با تابش اشعه ماوراء بنفش به 4 رنگ قابل مشاهده می‌شوند. چاپ امضا با مرکب مشکی در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن و شماره سریال‌ها به رنگ زرد طلایی تغییر رنگ می‌دهند.

مشخصات و ویژگی های کامل نسل جدید اسکناس 10 هزار تومانی به شرح زیر است:

طراحی خطی: طراحی تمام نقوش اسکناس به صورت خطی و با استفادده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است. در صورتی که در نمونه‌های جعلی، خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به‌وسیله ابزار بزرگنمایی قابل تشخیص هستند.

طراحی خطی سه بعدی (متالین) : طراحی ویژه‌ای که در آن نقشه‌ها برجسته به نظر می‌آیند.

طرح مکمل: عدد ارزشی اسکناس به صورت ناقص در دو روی اسکناس چاپ می‌شود که در مقابل نور همدیگر را تکمیل و تشکیل طرح واحدی می‌دهند.

طرح مخفی: این طرح در چاپ برجسته به صورت مخفی قرار دارد و با قرار دادن اسکناس در راستای چشم به شکل تقریباً افقی، در مقابل نور نمایان خواهد شد.

چاپ برجسته: این چاپ در 3 رنگ انجام شده و به آسانی با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است.

ریزنوشته (میکروپرینت) : نوشته‌های بسیار ریز که با ابزار بزرگنمایی قابل مشاهده‌اند و تنها به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ می‌شوند.

علامت مخصوص روشندلان: علامت ویژه‌ای که توسط چاپ برجسته ایجاد می‌شود. این علامت در گوشه اسکناس برای تشخیص مبلغ توسط روشندلان قرار گرفته است و به آسانی لمس می‌شود.

واترمارک: تصویر سه بعدی پرتره امام (ره) که به صورت مخفی در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.

نخ امنیتی پنجره‌ای با رنگ متغیر: این نخ به شکلی درون کاغذ قرار گرفته است که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی است و با قرار دادن اسکناس در مقابل نور، تمام نخ دیده می‌شود. این نخ امنیتی دارای پوشش رنگی ویژه‌ای است که با تغییر زاویه اسکناس، رنگ آن از زرد به قرمز تغییر می‌کند. همچنین بر روی نرخ عبارت لاتین CBI و تصویر بارگاه امام رضا (ع) درج شده است.

مرکب فلورسنت: نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از زمینه به کار می‌رود. این مرکب با تابش اشعه ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید دارد و به رنگ‌های سبز و آبی فسفری تغییر می‌کند.

شماره سریال: چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب قرمز و فلورسنت انجام شده که تحت تابش نور ماوراء بنفش، به رنگ‌های طلایی مایل به زرد تغییر رنگ می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید