بغزیان با اشاره به جدال‌های بودجه گفت:. به نظر من این معطلی بیشتر به خاطر بحث‌های سیاسی است. لجبازی امروز بر سر بودجه سیاسی است. شما می‌بینید که نه سازمان برنامه دفاع خوبی از بودجه می‌کند و نه مجلس چندان محترمانه برخورد می‌کند.

مجلس و دولت خود را به خواب‌زده‌اند / لجبازی بر سر بودجه سیاسی است /  ایرادات فعلی به تمام بودجه‌های قبلی هم وارد بود

سلام نو سرویس اقتصادی: دیروز بعد از دو ماه چانه زنی دولت و مجلس و اصلاحات فراوانی که کمیسیون تلفیق روی بودجه انجام داد، در نهایت کلیات بودجه توسط نمایندگان مجلس رد شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲ ممتنع از مجموع ۲۶۲ رای ماخوذه رد کردند.

نمایندگان بودجه دولت را تورم‌زا و غیرواقعی می‌دانند و معتقدند این بودجه کشور را به لبه پرتگاه می‌برد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه که روز گذشته برای دفاع از بودجه به مجلس رفته بود در پاسخ به انتقادات نمایندگان گفت: چرا نمایندگان با انتقادات، ۲ ماه فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دادند و چرا اصلاح ساختاری را که می‌گفتند باید در لایحه صورت گیرد، رقم نزدند.

روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت از رد کلیات بودجه به دلیل تغییرات اساسی و غیرکارشناسی اعمال شده در آن، استقبال کرد. با این وجود امروز حسن روحانی با انتقاد از مجلس شورای اسلامی گفت: دوماه وقت دولت برای بودجه صرف شد اما حاصل جمع آن صفر شد!

او با اشاره به هدر رفتن زمان در این دو ماه گفت: اینکه نمایندگان لایحه‌ای را رد یا تصویب کنند نظر خودشان است و به خودشان مربوط می‌شود، اما در این بودجه دو ماه حرف‌هایی زده و مصاحبه‌هایی انجام شد و تخریب‌هایی صورت گرفت.

انتقاد نوبخت و روحانی مورد توجه کارشناسان و مردم عادی هم قرار گرفت. آن‌ها نیز این سؤال را مطرح کردند که چرا مجلس همان ابتدا کلیات بودجه را رد نکرد و دو ماه از زمان کشور و وقت مجلس را برای اصلاحاتی بیهوده هدر داد.

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت‌وگو با سلام با اشاره به این که کلیات بودجه شفاف بود و می‌شد زودتر درباره آن اظهارنظر کرد گفت که دولت و مجلس در حال لجبازی هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ایراداتی که به بودجه گرفته می‌شود گفت: فعلاً به طور کلی درباره درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی صحبت شده است. هر سال هم بحث روی تحقق همین دو درآمد است و بحثی روی هزینه‌ها نیست و نمایندگان حتی هزینه‌ها را افزایش هم دادند.

وی داد: درباره تحقق این دو درآمد هم باید دید وزیر نفت فعلی و بعدی تا چه اندازه توان تحقق درآمدهای نفتی را دارند؟ آیا می‌توان سهم درآمد از مالیات را افزایش داد؟ درباره درآمد نفتی که به نظر نمی‌رسد وضعیت قبل از پایان سال مشخص شود و مالیات هم که با توجه به روند چند سال اخیر بعید است محقق شود.

این اقتصاددان ادامه داد: باید گفت که ایرادات فعلی به همه‌ بودجه‌ها وارد بوده و رد کردن کلیات در این دوره به نظر من بیشتر محصول برخورد سیاسی یا بی‌اطلاعی نسبت به جزئیات بودجه است.

بغزیان با اشاره به زمان دو ماهه‌ای که مجلس روی بودجه گذاشت گفت: اگر قرار بود کلیات رد بشود چرا این همه زمان گذاشته شد و بودجه اصلاح شد، آن هم در حالی که کلیات مثل روز روشن است. در این زمینه به نظرم نه مجلس دفاعی دارد و نه دولت کاری کرد.

مجلس و دولت خود را به خواب‌زده‌اند / لجبازی بر سر بودجه سیاسی است /  ایرادات فعلی به تمام بودجه‌های قبلی هم وارد بود

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در ماجرای بودجه دولت و مجلس خود را به خواب زده‌اند، وگرنه این مسائل را قبلاً پشت درهای کمیسیون تلفیق حل می‌کردند تا بازارهای مختلف از این اتفاقات نگران ن‌شوند.

این استاد اقتصاد ادامه داد: شاید هم بتوان گفت مجلس به عنوان حامی احتمالی دولت آینده می‌خواهد کاری کند که تعهدی رخ ندهد که دولت آینده نتواند آن را اجرا کند.

بغزیان با انتقاد از مجلس و دولت گفت: مشکل این جا است که در ماجرای بودجه و کلیات آن کار مجلس و دولت هر دو قابل نقد است چون نه کار مجلس بعد از دو ماه قابل دفاع است و نه بودجه اهداف روشنی ارائه می‌دهد.

بغزیان با اشاره به تغییرات بودجه جدید گفت: به نظر می‌رسد نهایتاً بودجه با یک سوم تصویب شود تا پس از انتخابات بقیه بودجه بسته شود. به نظر من این معطلی بیشتر به خاطر بحث‌ها و لجبازی‌های سیاسی است. شما می‌بینید که نه سازمان برنامه دفاع خوبی از بودجه می‌کند و نه مجلس چندان محترمانه برخورد می‌کند.

وی در انتها گفت: مسئله مهمی که وجود دارد برجام است. اگر آمریکا به برجام برگردد درآمد نفتی محقق می‌شود، رشد اقتصادی صورت می‌گیرد و مالیات بیشتر محقق می‌شود و بحث بودجه به طور کلی متفاوت می‌شود. این هم مسئله‌ای است که اقتصاددان‌ها نمی‌توانند درباره آن حرف بزنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید