محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس می‌گوید عده‌ای از مخالفان دولت ناراحت هستند که با شکست ترامپ در انتخابات آمریکا برجام می‌تواند دوباره احیا شود و به موازات دلواپسی نتانیاهو، مخالفان برجام در داخل کشور دلواپس شده‌اند. صهیونیست‌ها در آمریکا و دلواپسان هر دو از احیای برجام نگران هستند.

مخالفان دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا دولت را با چالش روبه‌رو کنند/دولت دوم روحانی از ابتدای شروع کار خود دچار لکنت زبان شد

به گزارش سلام نو، روزنامه «آرمان ملی» با محمود صادقی، نماینده مجلس دهم به گفت وگو پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید.‌

رفتار نمایندگان مجلس یازدهم با وزرای موثر دولت مانند، محمد جواد ظریف را چگونه تحلیل می‌کنید؟

برخی نمایندگان مجلس یازدهم از هر کوششی برای تحت فشار گذاشتن دولت دریغ نمی‌کنند. اینها با گاهی با یک مصوبه و گاهی با نطق‌های خود و با کارت‌هایی که می‌دهند، دولت را هم تحت فشار می‌گذارند مانند آقای ظریف که در هفته‌های گذشته دومین کارت زرد خود را از مجلس یازدهم دریافت کرد. کمیسیون اصل ۹۰ محور جمع‌آوری شکایت‌ها هستند.نمایندگان مجلس در حال شکایت علیه دولت و ایجاد چالش قضایی برای وزرای آن هستند. همه اتفاقات ماه‌های گذشته نشان دهنده این است که مخالفان دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا دولت دوازدهم نتواند دستاوردی ارائه کند و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دولت دوازدهم را با چالش روبه‌رو کنند.

چرا رئیس‌جمهور سکوت را پیشه کرده یا صریح با مردم سخن نمی‌گوید؟

دولت دوم روحانی از ابتدای شروع کار خود دچار لکنت زبان شد و مشخص نیست که چرا بعد از انتخابات ۹۶ دچار لکنت شد. با توجه به مشکلاتی که در کشور اعم از تحریم و کرونا و سیل و زلزله که در سال‌های اخیر به وجود آمده است، شما وقتی خودتان را به جای یک مسئول اجرایی قرار می‌دهید، متوجه خواهید شد که رئیس‌جمهور تحت فشار قرار دارد. به نظرم یک مسئول اجرایی باید بدون وارد شدن به مسائل حاشیه‌ای بتواند مشکلات کشور را مدیریت کند.در شرایطی که زمینه‌ها برای امیدوار کردن مردم در حوزه‌های مختلف فراهم شده، در حقیقت مشاهده می‌کنید که مخالفان دولت بیش از گذشته به روحانی فشار می‌آورند. در این شرایط معتقدم که آقای روحانی باید به توهین و انتقادات پاسخ دهد و به نظرم نباید فراموش کنیم که روحانی تا سال ۹۶ از نظر شاخص‌های اقتصادی و کلان کشور عملکرد خوبی داشته است. تورم ۴۰ درصدی را دولت اول روحانی توانست به زیر ۱۰ درصد برساند و رشد اقتصادی کشور هم از منفی ۵ درصد به مثبت ۷ درصد رساند.

چـــه مسائلی باعث شد تا دولت نتواند در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی عملکرد موفق‌تری داشته باشد؟

شاخص‌های اقتصادی در دولت اول روحانی خوب بود، اما تحریم‌های آمریکا در دوره دوم روحانی، فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد و این مساله در عملکرد روحانی تاثیرگذار بود. تحریم‌ها و گلایه‌های مردم از شرایط کشور باعث شد تا ایشان سکوت کند، اما در حال حاضر با توجه به فشارهایی که به وزرای دولت وارد شده و شکایت‌های متعدد نمایندگان مجلس یازدهم آن هم به علت اینکه وزرا برنامه‌های رئیس جمهور را اجرایی می‌کنند، باید رئیس جمهور صبوری کند اما پاسخ اینها باید داده شود. کشور از برنامه ششم توسعه کشور عقب است و انتقادات از وزیر ارتباطات جای تعجب دارد، یا ایرادهایی که از آقای ظریف درباره برجام گرفته می‌شود، عجیب است. این آمریکایی‌ها بودند که تخلف کردند و از برجام خارج شدند و این مساله به دکتر ظریف چه ربطی دارد. عده‌ای از مخالفان دولت ناراحت هستند که با شکست ترامپ در انتخابات آمریکا برجام می‌تواند دوباره احیا شود و به موازات دلواپسی نتانیاهو، مخالفان برجام در داخل کشور دلواپس شده‌اند. صهیونیست‌ها در آمریکا و دلواپسان هر دو از احیای برجام نگران هستند.

به رئیس‌جمهور توصیه می‌کنم به‌رغم اینکه مشکلات کشور را شفاف مطرح می‌کنند، سعی بر این داشته باشند که در موضع انفعال قرار نگیرند. مردم با توجه به اینکه از شرایط موجود کشور رضایت ندارند، اما بسیار خوب مسائل کشور را متوجه می‌شوند. بدنه اجتماعی مردم به خاطر فشارهای همه‌جانبه، مخصوصا فشارهای اقتصادی و کرونا نسبت به شرایط کشور انتقاد دارند، اما مردم می‌دانند که جهت‌گیری‌های این دولت به خاطر بهتر شدن زندگی مردم و سیاست دولت برای تعاملات بین‌المللی بوده است. دولت روحانی هم به دلیل فشارهــای داخـــلی و البته بـــه خاطر فشارهای خـــارجی با مشکلات زیــادی روبه‌رو شد، اما بعد از رفتن ترامپ فشارهای خارجی کمتر شده، مخالفان دولت در داخل فشارهای خود را افزایش داده‌اند.کسانی که در حقیقت کسب و کار خود را در تحریم جست وجو می‌کنند، فشارهای زیادی به دولت وارد کرده‌اند. پاسخ آقای روحانی به شکایت‌ها و انتقادات مخالفان دولت هم از لحاظ حقوقی کار درستی و البته که مسئولیت پذیری رئیس جمهور را نشان می‌دهد و به هر حال رئیس جمهور نباید وزرایی که در دولت فعال‌تر هستند را در برابر شکایات نمایندگان مجلس یازدهم تنها بگذارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید