به نوشته یک روزنامه آمریکایی، دولت جدید آمریکا، طرح دونالد ترامپ درباره توافق صلح با طالبان را بدون دستاورد توصیف کرده است.

بی‌نتیجه بودن طرح ترامپ درباره افغانستان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز نوشت: آمریکا هشدارهایی درباره بی نتیجه بودن مذاکرات با طالبان از سوی کابل دریافت کرده است.

ترامپ تنها چند روز قبل از پایان دوران ریاست جمهوری خود دستور داد تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یابد. در آغاز سال ۲۰۲۰ آمریکا بیش از ۱۳ هزار نیرو در این کشور داشت.

ترامپ از توافق صلح با طالبان به عنوان ابزاری تبلیغاتی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ استفاده کرد.

در همین راستا شبکه خبری سی ان ان آمریکا پیشتر در گزارشی که در رسانه‌های افغانستان بازتاب یافت تایید کرد که آمریکایی‌ها در دولت ترامپ در پی حل بحران سیاسی در افغانستان نیستند، بلکه می‌خواهند از صلح افغانستان به عنوان ابزار تبلیغات انتخاباتی به نفع دونالد ترامپ بهره‌برداری کنند.

 این رسانه تاکید کرد که آمریکا نیت واقعی برای تأمین صلح پایدار و پایان جنگ در افغانستان ندارد، بلکه تلاش می‌کند با وارد کردن فشار بر دولت افغانستان و استفاده ابزاری از نام صلح همه خواسته‌های طالبان را برآورده سازد تا فرصت تبلیغاتی ترامپ برای انتخابات و رسیدن به جایزه صلح نوبل همزمان فراهم شود. 

 ایالات متحده در ماه فوریه (بهمن) گذشته با طالبان توافق نامه‌ای را امضا کرد که براساس آن شمار نیروهای آمریکا از ۱۳ هزار نفر به کمتر از دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یابد.

همچنین طبق توافق انجام شده با طالبان، تمام نیروهای خارجی باید افغانستان را تا ما مه (خرداد) ۲۰۲۱ میلادی ترک کنند.

واشنگتن تایمز در این زمینه نوشت: توافق موفقیت آمیز صلح نقش مهمی در امید آمریکایی ها در خارج کردن دو هزار و ۵۰۰ نیروی رزمی خود از افغانستان دارد اما شواهدی که روز یکشنبه بروز کرد نشان می دهد که متحدان آمریکا که در کنار این کشور در افغانستان در حال جنگ هستند آماده خروج نیستند.

دولت بایدن هفته پیش اعلام کرد که طالبان نتوانسته به تعهدات دوران ریاست جمهوری ترامپ برای کاستن از خشونت عمل کند و دولت افغانستان آشکارا طالبان را مسئول تضعیف روند صلح شکننده می داند.

متحدان آمریکا اکنون قصد دارند نیروهای خود را تا بعد از مهلت مورد توافق برای خارج کردن نیروها تا ماه مه در افغانستان نگه دارند. مقام های ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند نیروهای بین المللی آماده ادامه حضور در افغانستان بعد از ضرب الاجل مورد توافق در سال گذشته هستند.

واشنگتن تایمز به نقل از اظهارات روز یکشنبه یک عضو ارشد تیم مذاکرات صلح دولت افغانستان نوشت، طالبان عمدا مذاکرات را به عقب می اندازد و کابل در صورت خودداری طالبان از بازگشت فوری به میز مذاکره در قطر از توافق خارج می شود.

دولت بایدن اعلام کرده که روند بازنگری سیاست آمریکا درافغانستان را با توجه به موج حملات و مذاکرات شکننده آغاز کرده است.

مقام های ارشد دولت بایدن در وزارت خارجه و پنتاگون گفته اند خروج سربازان آمریکایی که اولویت اصلی طالبان است همواره مشروط بوده است. زلمای خلیل زاد دیپلمات آمریکایی که درباره توافق سال ۲۰۲۰ مذاکره کرده یکی از معدود مقامات ارشد سیاست خارجی دولت آمریکا است که دولت بایدن همچنان وی را حفظ کرده است.

سرنوشت این مذاکرات آزمونی برای سیاست خارجی دولت بایدن محسوب می شود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هفته پیش به خبرنگاران گفت یکی از اولین اقدامات، درک دقیق مسائلی است که درباره آنها توافق شده است.

مقام های پنتاگون روز پنجشنبه گفتند رهبری طالبان نتوانسته به تعهداتش در کاهش خشونت عمل کند؛ نکته ای که ابهامات جدی در خصوص امکان خروج همه نیروهای آمریکایی تا ماه مه  ایجاد کرده است.  

بایدن اکنون با فشار افرادی که  به جنگ افغانستان مظنون هستند مواجه است؛ جنگی که به طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریکا تبدیل شده است. بعید به نظر می رسد که خود او هم تمایلی به گسترش و حفظ ماموریت نظامی کشورش در افغانستان برای مدتی طولانی داشته باشد  و تصمیم گیری در این زمینه یکی از مسائل مهم سیاست خارجی وی خواهد بود.

ادام وینستاین پژوهشگر مسایل خاورمیانه در اندیشکده آمریکایی کوئینسی در واشنگتن دی سی  گفت: هر گونه اقدام یکجانبه از سوی آمریکا و ناتو در تمدید مهلت خروج نیروها در ماه مه باعث توقف روند دیپلماتیک و هدف قرار گرفن سربازان آمریکایی خواهد شد.

در عین حال دیوید پترائوس ژنرال بازنشسته ارتش و رئیس سابق سیا روز جمعه از  خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن را دردسرساز توصیف کرده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید