کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی دلایل تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به اطلاع آژانس و کشورهای عضو رساند.

نامه ایران به آژانس اتمی درباره قانون لغو تحریم‌ها

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین نماینده دائم ایران در آژانس در گزارشی توجیهی زمینه‌ها و دلایل تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو رساند.

این گزارش به عنوان سند آژانس نیز ثبت شد.

در بخشی از این گزارش به خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام در ۸ می ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده تحت برجام، اعمال تحریم‌های جدید به بهانه‌های مختلف و تغییر عناوین آنها، اعمال فشار بر سایر کشورها و شرکت‌های خصوصی برای پیروی از سیاست شکست خورده به اصطلاح فشار حداکثری اشاره شده است.

عدم اتخاذ اقدامات مناسب از سوی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای تضمین عملی منافع ایران تحت برجام و مقابله موثر با تحریم‌های آمریکا و جبران آنها از نظر اثرات رفع تحریم، علیرغم بیش از یک سال صبر راهبردی ایران در عمل به تعهدات خود و تایید پایبندی ایران در ۱۵ گزارش پیاپی مدیرکل آژانس از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

وخیم‌تر شدن شرایط برجام در اثر عدم اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی

این گزارش همچنین به وخیم‌تر شدن شرایط برجام در اثر عدم اجرای تعهدات طرف های اروپایی از جمله در زمینه‌های مالی، بانکی، بیمه، تجارت، انرژی، سرمایه گذاری و ... و عدم بهره مندی عملی ایران از توافق هسته‌ای اشاره کرده است. 

در این گزارش به بر هم خوردن توازن بین تعهدات مندرج در برجام و تعادل بین داده‌ها و ستانده‌ها و فراهم شدن زمینه حقوقی توقف جزیی یا کلی تعهدات ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام نیز پرداخته شده است.

اتخاذ سیاستی مرکب از زیاده خواهی، بی اقدامی در برابر تعهدات خود، خرابکاری (هسته‌ای) و ترور (شهید فخری زاده، دانشمند برجسته دفاعی و هسته‌ای) و یا حمایت از چنین سیاستی از طریق سکوت در برابر اقدامات مخرب، علیرغم اقدام ایران در چارچوب برجام و تداوم همکاری کامل و شفاف با آژانس نیز از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

غریب آبادی همچنین عنوان کرد: در این گزارش همچنین آمده است که تصویب قانون اقدام راهبردی، در واقع یک واکنش راهبردی و کالیبره شده نسبت به اقداماتی است که دولت ترامپ طی چند سال گذشته و در سایه بی اقدامی برخی طرف‌های برجامی علیه ملت ایران اتخاذ کرد، با این هدف که فرصت دیگری را برای نجات برجام از طریق لغو تحریم‌ها فراهم کند تا تعادل از دست رفته در برجام نیز بازگردد.

 تمامی اقدامات جبرانی ایران، تحت نظارت و راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود

این گزارش همچنین تصریح می‌کند که تمامی اقدامات جبرانی ایران، تحت نظارت و راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و در صورت اجرای تعهدات طرف‌های دیگر و رفع کامل تحریم‌های ضد ایرانی، قابل بازگشت است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید