مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه بر توافق آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره‌باغ، فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

آغاز فعالیت دیده‌بانی مشترک ترکیه و روسیه

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در افتتاح این مرکز دیده‌بانی مشترک، ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع آذربایجان، یونس امره کاراعثمان‌اوغلو، معاون وزیر دفاع ملی ترکیه٬ الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه حضور داشتند.

توافق آتش‌بس و ترک مخاصمه میان ارمنستان و آذربایجان به عنوان طرف‌های درگیر در مناقشه قره‌باغ سال گذشته میلادی و پس از شش هفته نبرد خونین با وساطت روسیه به امضا رسید و صلح‌بانان روس برای نظارت بر اجرای دقیق این توافقنامه راهی منطقه شدند.

برغم آنکه در این توافق از نظامیان ترکیه به عنوان صلح‌بانان مناقشه قره‌باغ یاد نشده بود اما آنکارا که از حامیان باکو در این مناقشه بود برای ایفای نقشی پررنگ‌تر و در پی اصرار آذربایجان،‌ با مسکو بر سر ایجاد یک مرکز مشترک جهت نظارت بر آتش‌بس در این منطقه به توافق رسید.

این مرکز که هر دو کشور ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی بر سر راه‌اندازی آن توافق کرده بودند در زمینی به مساحت ۴ هکتار و در حوالی روستای «مرزیلی» در منطقه آغدام واقع در خاک آذربایجان ایجاد شده است.

۶۰ نیروی نظامی مامور از جانب ترکیه و ۶۰ نظامی از جانب روسیه در این مرکز بطور مشترک بر روند آتش‌بس قره‌باغ نظارت خواهند کرد.

توافق آتش بس باکو و ایروان روز نهم نوامبر گذشته با میانجی‌گری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه میان الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان امضا شد.

با این توافق که مخالفت‌های گسترده‌ در ارمنستان را بدنبال داشت حاکمیت باکو بر مناطق وسیعی در قره‌باغ و پس از یک ربع قرن ثبیت شد.

ناگورنو قره‌باغ، منطقه‌ای اغلب ارمنی نشین در خاک جمهوری آذربایجان در ۲ سپتامبر ۱۹۹۱ میلادی، چند ماه پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۲۵ دسامبر همان سال، اعلام استقلال کرد. این اعلام استقلال زمینه ساز جنگی خونین شد که دست کم ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید