افزایش قیمت دلار تولیدکنندگان مواد غذایی را با دردسر تازه مواجه کرده است، و محدودیت واردات حلب و فلزات موجب کمبود قوطی فلزی و حلب‌های بسته‌بندی شده است.

دردسر تازه برای تولید مواد غذایی در ایران/ کار به بسته‌بندی روغن و رب‌گوجه فرنگی در کیسه‌های پلاستیکی رسید!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، بسته‌بندی روغن در پاکت‌های پلاستیکی توجه کاربران ایرانی را در فضای مجازی به خود جلب کرده است اما این چالش تازه به تولیدکنندگان روغن منحصر نمی‌شود و حالا بسیاری از کارخانه‌داران صنایع غذایی از جمله تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی و … می‌گویند که با کمبود قوطی فلزی مواجه شده و ناچار هستند که تولید خود را کاهش دهند.

افزایش قیمت دلار و محدودیت واردات حلب و فلزات تولیدکنندگان مواد غذایی را با دردسر تازه مواجه کرده است. از آن سمت کاهش تولید صنایع فولاد موجب شده که تولیدکنندگان مواد غذایی برای بسته‌بندی خود دچار مشکل شوند.

به گفته رئیس سابق اتحادیه آهن فروشان، فولاد مبارکه تولید حلب آهنی را کاهش داده است. از این رو نمی‌تواند نیاز تولیدکنندگان روغن، رب گوجه فرنگی و تن ماهی را برآورد کند. همین مسئله باعث نارضایتی تولیدکنندگان شده است. به طوری‌که این صنعتگران نیاز مردم را در پاکت‌های پلاستیکی تامین می‌کنند.

محمد آزاد توضیح داد: در گذشته حلب‌ مورد نیاز از کشورهای دیگر تامین و وارد می‌شد و با افزایش قیمت دلار واردات حلب به کشور متوقف شده است و هر چند که فولاد مبارکه خط تولید جدید در راستای تولید حلب افتتاح کرد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که این کارخانه به اندازه کافی نمی‌تواند تولید داشته باشد.

محمد آزاد به تجارت‌نیوز می‌گوید: مشکل فقط کمبود حلب نیست و قیمت بسته‌بندی با قوطی‌های فلزی بسیار گزاف شده است. به طوری که اگر تولیدکننده با قیمت‌های فعلی حلب روغن مجانی هم در اختیار مردم قرار دهند باز به دلیل افزایش قیمت حلب قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان بسیار گزاف است. تولیدکنندگان باید بسته‌بندی جدیدی را برای خط تولید خود در نظر بگیرند، چرا که نداشتن برنامه جدید می‌تواند قیمت مواد غذایی را سر به فلک بکشاند.

در همین زمینه چندی پیش هم محسن بوستانی‌فر، سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت البرز گفته بود: «در حال حاضر مشکل روغن جامد تولید نیست بلکه تولیدکنندگان در تامین حلب‌های بسته بندی این روغن با مشکل مواجه شده‌اند که بنا شده تغییراتی در بسته‌بندی آنها ایجاد شود تا مشکل عرضه روغن نیمه جامد هم حل شود.»

با کمبود قوطی فلزی مواجهیم/تلاش می کنیم قیمت کنسرو بیشتر از ۳۰ هزار تومان نشود

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات نیز با بیان اینکه عوامل متعددی در قیمت کنسرو ماهی اثرگذار است، گفت: در سه ماهه پاییز علی رغم کاهش قیمت ماهی با افزایش قیمت روغن مواجه شدیم و از طرفی کارخانجات نیز با کمبود ورق برای تولید قوطی فلزی کنسرو مواجه هستند که تمام این عوامل در قیمت تمام شده کنسرو ماهی اثرگذار است.

به گزارش ایسنا، عیسی گلشاهی در نشست خبری سازمان شیلات در پاسخ به این سوال که قرار بود قیمت کنسرو ماهی کاهش پیدا یابد پس چرا روند قیمت ها در بازار کاهشی نبوده است؟ گفت:عوامل مختلفی در قیمت کنسرو ماهی تاثیر گذار است و مهمترین آن قیمت ماهی است و طبیعتا با نوسانات قیمت ماهی قیمت کنسرو هم تغییر خواهد کرد. آنچه که با سندیکای کنسرو سازی توافق کردیم این است که در سالجاری با هر قیمت ماهی که به دستشان می رسد قیمت کنسرو ماهی از ۳۰هزارتومان بیشتر نشود، اما به صورت عمومی با کمتر از این قیمت درفروشگاه ها عرضه شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات اضافه کرد:میانگین قیمت کنسرو ماهی ۱۸۰ گرمی در روغن گیاهی در شش ماهه اول سال در فروشگاه های زنجیره ای حدود ۲۸هزارو ۵۰۰ بوده است. البته انواع کنسروهای خاص با روغن زیتون و روغن کنجد که مجموع آنها بیشتر از ۵ درصد مجموع تولید کنسرو را شامل نمی شودممکن است با قیمت بالاتری عرضه شود.

گلشاهی تصریح کرد: میانگین قیمت کنسرو ماهی ۱۸۰ گرمی در روغن گیاهی در سه ماهه سوم سال به ۲۴هزار و۵۰۰تومان رسیده است و در فروشگاه های زنجیره ای نیز با این قیمت عرضه می شود. زیرا صید آغاز شده است و ماهی در اختیار کنسروسازان قرار گرفته و تولید را انجام می دهند.

به گفته وی قیمت جت پرینت روی کنسروها قابل تغییر نیست زیرا فرآیند تغییرات نرخی که سازمان حمایت تعریف کرده بسیار طولانی است و به همین خاطر جت پرینت اصلی تغییر پیدا نمی کند. اما کنسروماهی در فروشگاه های زنجیره ای با تخفیف و فروش ویژه در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: براساس رصد هفتگی قیمت کنسروماهی در فروشگاه ها از قیمت ۲۲ هزارتومان تا ۲۶هزار و ۹۰۰تومان به مردم عرضه می شود و میانگین آن ۲۴هزارو۵۰۰تومان است.

گلشاهی همچین به عوامل دیگر افزایش قیمت کنسرو ماهی نیز اشاره کرد و گفت:علی رغم کاهش قیمت ماهی در سه ماهه پاییز قیمت روغن افزایش پیدا کرده است. همچنین کارخانه جات درگیر به دست آوردن قوطی فلزی هستند یعنی ورقی وجود ندارد که قوطی فلزی تولید کنند. حتی در صنعت روغن با وجود اینکه روغن تولید می شود اما ورق برای بسته بندی روغن وجود ندارد. این عوامل هم تاثیر گذار هستند اما تلاش می کنیم که قیمت ها تثبیت شوند.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات در پایان گفت: سازمان شیلات و وزارت جهاد کشاورزی چون با امنیت غذایی مردم سروکار دارند نمی خواهند محصول با قیمت گران به دست مردم برسد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید